Szép dolog a hagyományőrzés, még a Forma-1-ben is, de a túlzásokat célszerű elkerülni. A Williams részéről például szép dolog, hogy gondozzák a történelmi versenyautó-flottát, de az ezzel kapcsolatos legfrissebb lépés, az „örökségpilóta” státusz létrehozása kissé túlzásnak tűnik, arról nem is beszélve, hogy olyan pilótát választottak, aki nem feltétlenül szolgált rá erre…

 

Afelől semmi kétségünk nincs, hogy világszerte sok embernek okoz majd örömet Sir Frank Williams csapata, amikor demonstrációk alkalmával, egyéb rendezvényeken pályára küldenek egy-egy gyöngyszemet a különítmény dicsőséges múltjából. Ez eddig is így volt, a világverő Williamseket mindig, mindenütt örömmel és csillogó szemmel fogadta a közönség, ám mostantól akad majd egy apró bibi: olyan pilóta ül majd a volán mögött, akit a versenyzőként nyújtott teljesítménye nem feltétlenül arra predesztinál, hogy a Forma-1-es történelem legszebb időszakaiban látott autókkal furikázzon.

Hétfői bejelentése szerint a brit gárda létrehozta az „örökségpilóta” státuszt: ilyennel eddig még nem találkoztunk, de erre rá lehet bólintani, mivel mindenki abból kovácsol értéket, amiből csak tud, pláne, hogy azokat a bizonyos gépeket kiváló pilóták vezették a versenyeken és közöttük vélhetően többen vannak, akik szívesen vállalnának hasonló „bevetést”. A Williams azonban nem valamelyik jónevű, ilyesmire hajlamos expilótájának szavazott bizalmat, hanem Karun Chandoknak, akinek vajmi kevés köze van a különítményhez.

„Számos bajnokságban szerzett tapasztalatot, többek között a Forma-1-ben, a GT-ben, az LMP1-ben és a Formula-E-ben is, így Karun ideális arra, hogy az örökségpilótánk legyen” – hangzott az indoklás az F1-ben 2010-11-ben a HRT és a Lotus Racing kötelékében 11 futamon megfordult indiai pilóta kinevezésével kapcsolatban Jonathan Williams, a történelmi flotta működtetését vezető részleg irányítója részéről. 

Chandok érdemit nem alkotott a Forma-1-ben, két dolgot viszont magáénak mondhat: szoros kapcsolatot ápol a brit sajtó munkatársaival (tévés szakértőként is dolgozik, jelenleg épp a Channel 4-nál), míg édesapja az indiai autósport-szövetség elnöke, a két kártya együtt kijátszva pedig elég ahhoz, hogy ilyen vagy olyan formában folyamatosan a legelitebb géposztály közelében tudjon maradni. A mostani szerepvállalás is mutatja, hogy Chandok bármire hajlandó ezért, még akkor is, ha aktív korú versenyzőként ennél cikibb posztra aligha kerülhet: 32 évesen – ha nem is a Forma-1-ben – valamilyen versenyszériában kellene szerepelnie, élesben, de a példája szerencsére jól mutatja, hogy a tehetséget csak egy bizonyos szintig lehet kapcsolatokkal, baráti kézfogásokkal helyettesíteni.  

Az indiai egyébként június 23-26-án, Goodwoodban, a Festival of Speed elnevezésű autósport-seregszemlén „debütál” a Williamsnél: az eseményen az 1983-as FW08C-t, valamint a ’90-es évek egyik csúcstorpedóját, az FW13B-t vezetheti.Ez biztosan nagy élmény lesz számára, de azt is biztosra vehetjük, hogy érdemi melót versenyzőként aligha kap majd a jövőben az autósport világában.