F1 Forma-1 Ferrari James Allison Mattia Binotto Sergio Marchionne Német Nagydíj
Noha az utóbbi hetek pletykái alapján sejteni lehetett, hogy a Ferrarinál műszaki fronton valami nincs rendben a háttérben, ennek fényében is meglepő, hogy a maranellói együttes a szezon kellő közepén szakított James Allison technikai igazgatóval. Hogy mi következik ezután, azt egyelőre jótékony homály fedi: ezen spekulálnak a hockenheimi paddockban is.

 

Amikor Allison 2013-ban visszapártolt a Lotustól korábbi állomáshelyére, a Ferrarihoz, annak durva hatása volt: a ma már gyári újra gyári Renault-ként funkcionáló formáció, akkoriban Kimi Räikkönennel futamok is nyerő egylet viharos gyorsasággal elindult lefelé a lejtőn, ez pedig jól rávilágított, hogy a brit szakember mennyire komoly tényező tud lenni. Tavaly már a Ferrarinál is voltak felvillanások, ám csütörtök óta biztos, hogy Allison a vörösöknél már nem fog csodát tenni, ugyanis a különítmény szűkszavú közleményben tudatta, hogy közös megegyezéssel azonnal távozik, helyét pedig a motorrészleg eddigi vezére, Mattia Binotto veszi át.

 

F1 Forma-1 Ferrari James Allison Mattia Binotto Sergio Marchionne Német Nagydíj
James Allison: megmentőnek érkezett a Ferrarihoz, de elmaradt a csoda


Allison távozásának hátteréről már a döntés bejelentése előtt s léteztek különféle feltételezések. Ezek egyik az volt, hogy nejének néhány hónappal ezelőtti, tragikus hirtelenséggel történt elvesztése miatt túlságosan megoszlott a figyelme, ami abban mutatkozott meg, hogy nemcsak a futamokra járt ritkábban, de állítólag hetente maximum három napot volt hajlandó a gyárban tölteni, a fennmaradó időben pedig igyekezett a gyermekeivel lenni Nagy-Britanniában. Egy másik teória – ami erősen kötődik ehhez – az elnökkel, Sergio Marchionnéval kapcsolatos: ha minden igaz, a brit és a fővezér között áthidalhatatlan nézeteltéréseket eredményezett, hogy a győzelmi ínség közepette a szakember nem fordított elegendő időt a csapatra.

Annak, hogy a pletykáknak van valóságalapja, nincs biztosabb jele annál, minthogy a versenyzők is csak homályosan fogalmaztak csütörtökön, Hockenheimben, amikor a téma szóba került. „Sok mindent nem akarok mondani erről, mert a sajtóközleményben benne volt minden” – mondta Sebastian Vettel, a csapat zászlóvivője az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján az Allison-üggyel kapcsolatban. Räikkönen egy fokkal árulkodóbb volt, a finn ugyanis amellett, hogy „versenyző vagyok, nem az én dolgom erről beszélni”, megjegyezte azt is, hogy „tisztelem James-t, pontosan ezért nem akarok belefolyni ebbe”.

 

F1 Forma-1 Ferrari James Allison Mattia Binotto Sergio Marchionne Német Nagydíj
Mattia Binotto: motorguruból lett technikai igazgató


A finn nem beszélt arról, hogy mit vár a váltástól, Vettel viszont dicsérte az új, ám a rossz nyelvek szerint csak szükségmegoldásként előléptetett motorspecialista technikai igazgatót: „Mattia már nagyon régen a csapattal van, roppant tapasztalt és kívülről-belülről ismer itt mindent. Biztosan lesznek eltérő dolgok, de nem hinném, hogy ennek rövid távon komoly hatása lesz” – fogalmazott a négyszeres vb-első.

Arra a kérdésre, hogy igyekszik-e meggyőzni a csapatot és az új technikai igazgatót arról, hogy mihamarabb összpontosítsák át a forrásokat a 2017-es, már az új előírások alapján készülő autóra, Vettel nyomatékosította, hogy még nem szeretné feladni az idei szezont. „Már most gőzerővel dolgozunk a jövő évi autón, mint szerintem mindenki más, hiszen az új szabályok nagyon eltérőek. Mivel még vannak dolgok idén, amelyek hasznosak lehetnek, szerintem hibás lépés lenne megfeledkezni az idei autóról. Nagyon fontos, hogy milyen megközelítéssel foglalkozunk az új autóval, de természetesen a gyárban elég nagy csoport foglalkozik ezzel” – mondta a négyszeres vb-első.

 

F1 Forma-1 Ferrari James Allison Mattia Binotto Sergio Marchionne Német Nagydíj
Arrivabene nincs könnyű helyzetben: róla is pletykálják egy ideje, hogy lapátra kerülhet...


Allison távozása és Binotto kinevezése után a paddockban egyre többen vélik úgy, hogy Ross Brawn nemrégiben még elképzelhetetlennek tűnő ferraris visszatérése bekövetkezik. A vörösök egykori sikergyáros technikai vezérét olasz források szerint maga Marchionne gyúrta meg, hogy a műszaki részleg főtanácsadójaként – vagy legalábbis ilyesmi, „atyaúristeni” pozícióban – csatlakozzon a különítményhez. Volt olyan újságíró a nap folyamán, aki határozottan állította, hogy látta Brawnt egy Frankfurtba tartó repülőgépen, mostanáig azonban még nem lépte át a hockenheimi paddock kapuját. Lehet, hogy nem is fogja –egy másik, a Binotto kinevezését átmenetinek tekintő tábor erre esküszi: ők úgy gondolják, hogy a vörösök egyelőre vadásznak és Marchionne semmiképp sem szeretne megelégedni olyannak, aki nem üti meg a mercedeses technikai főguru, Paddy Lowe szintét. A legmerészebb spekulálók attól sem riadnak vissza, hogy úgy gondolják: a csillagosok agytrösztje áll Marchionne célkeresztjében.

Most még nehéz megítélni, hogy mi várható a Ferrarinál, ám azt nem túlzás kijelenteni: az évad rajtja előtt megfogalmazott, a tavalyinál hatékonyabb Mercedes-hajtóvadászattal kapcsolatos tervek most legalább annyira távolinak tűnnek, mint amikor a maranellói vezérek 2014 végén nekiveselkedtek a különítmény átszervezésének…