Szemfényvesztéssel ért fel az a gyorsaság, amellyel Lewis Hamilton McLarenjén kormányt cseréltek az Indiai Nagydíj 32. körében megejtett kerékcseréje alatt. Az alig 3 másodperces művelet tökéletesen rávilágított, hogy mennyit fejlődött a Forma-1 a ’90-es évek közepéhez is.

A kormánycsere köztudottan nem az ördögtől való, de nem is szokványos művelet. Ezt Hamilton is elismerte a futam után, s bevallotta: meghökkent, hogy a wokingi egylet munkatársai milyen káprázatos gyorsasággal hajtották végre a beavatkozást.

Az első etapban gondjaim adódtak lefelé váltással, bal helyett jobb kézzel kellett lefelé váltanom, ezért úgy döntöttünk, hogy kicseréljük a kormányt. Korábban soha nem csináltunk ilyet verseny közben, csak tesztelésen, egyszer Barcelonában. Ehhez képest a srácok fantasztikusan gyorsak voltak, le a kalappal előttük. Meg sem álltam még, már dobtam ki a kormányt, berakták az újat, egyesbe kapcsoltam és indultam. Három másodpercbe sem telt” – lelkendezett a 2008-as világbajnok.

Köztudott, hogy a kormány manapság a Forma-1-es autó legbonyolultabb, legértékesebb komponense: a körülbelül 40-50 ezer fontot, azaz nagyjából 14-18 millió forint érő szénszálas, high-tech apróságok a temérdek apró kütyüvel a kormányzás mellett a váltó és a különféle rendszerek vezérlésére szolgálnak. Hasonlóan az autó összes porcikájához, a kormány is drasztikus fejlődésen esett át, amit nem csak a színes gombocskák és kapcsolók szaporodásával lehet szemléltetni: ami most alig 3 másodpercet vett igénybe a McLarennek, nem is olyan régen, az 1995-ös Kanadai Nagydíjon a Benetton munkatársainak – újraprogramozással együtt - több mint fél percbe telt Michael Schumacher autóján.

Még döbbenetesebb a Forma-1-es kormányok fejlődése, ha végignézzük a különböző korszakokban használtakat: az F+1 Blog a Ferrari-kormányok generációiról gyűjtött össze néhány képet.

A régi idők: a Ferrari 156 kormánya. John Surtees ezt forgatva nyerte meg az 1963-as Német Nagydíjat a Nürburgringen. Fából készült és hatalmas volt. (Fotó: CNET)

Két és fél évtizeddel később, 1989-ben ilyen kormányt forgatott Nigel Mansell és Gerhard Berger. Ez a kormány jóval kisebb volt, ami csökkentette a veszélyt balesetek esetén, kedvezőbb volt a fogása, ráadásul a jövőbe mutatva feltűntek az első kapcsolók is. (Fotó: CNET)

1999: Michael Schumacher F399-esének kormánya. Egyre több kapcsoló és gomb... (Fotó: CNET)

2008: Räikkönennek és Massának ezen kellett eligazodnia (Fotó: CNET)

2012: a kőkemény jelenkor, a technológia csúcsa