Dietrich Mateschitztől, a Red Bull konszern nagyfőnökétől megszokhattuk már, hogy csak és kizárólag a maximummal elégedett. Szellemisége jól tükröződik a hétvégi Osztrák Nagydíj helyszínén, a Red Bull Ringen is: a stájerországi milliárdos úgy gatyába rázta a régi A1 Ringet és környékét, hogy azt túlzás nélkül lehet Európa legszebb, legmodernebb Forma-1-es versenyhelyszínének titulálni.

Vannak, akik csak beszélnek róla és vannak, akik véghez is viszik azt: Mateschitz kétségkívül az utóbbiak közé tartozik, amiről jól árulkodik eddigi Forma-1-es szerepvállalása is. Eleinte csak szponzorált, majd vett egy, aztán még egy csapatot, majd miután nagyobbik együtteséből igazi csillagrombolót varázsolt - amelynek sikereit négy éven át nyögte az egész Forma-1 -, a bátor osztrák elérkezettnek látta az időt a következő lépcsőfokra, a saját verseny szervezésére.

A helyszínt már korábban megteremtette: 2008-ban felvásárolta az Osztrák Nagydíjaknak 1997-től 2003-ig otthont adó, ám félig már lerombolt A1 Ringet, amelybe jókora összeget invesztált.  Az aszfaltcsíkra és az infrastruktúrára elköltött 70, más források szerint 80 millió eurónak jól látható nyoma van: a környező hegyek és dombok, a mesésen zöld pázsit és a békésen legelésző tehenek a régiek, minden más azonban új és csúcstechnológiás. A kiszolgálólétesítmények Abu-Dzabi büszkeségét, a Yas Marinát idézik, mégsincs tudathasadásos érzése az embernek: a paddock és a versenyautók látványa kissé szokatlan ilyen környezetben, de az ultramodern komplexumot sikerült a lehető legjobban beilleszteni a stájerországi idillbe.

Nem csak a térségnek adott sokat Mateschitz az új büszkeséggel, hanem a versenyzőknek is, akik négy kivétellel – Alonso, Button, Räikkönen és Massa – Forma-1-es versenyzőként először járnak Spielbergben, ahol hangulat teljesen eltér a nyüzsgő városi futamokétól és a hagyományos helyszíneken bonyolított versenyekétől is. „Egyszer versenyeztem itt, 2003-ban, de nem sokkal a rajt után meghibásodott az autóm és kiestem. Bízom benne, hogy ezúttal minden rendben lesz, mert itt nagyon élvezetes vezetni” – mondta a Williams versenyzője, Felipe Massa. Valtteri Bottas, a grove-i egylet másik pilótája is lelkendezett a spielbergi futammal kapcsolatban és sietve megjegyezte, hogy ’vidéki srácnak’ tartja magát, így a környezet kifejezetten az ínyére van. Nico Rosberget a környezet mellett más is lenyűgözte: „Hihetetlen, hogy ilyen sokan eljöttek már csütörtökön is” – fogalmazott a Mercedes vb-éllovasa.

Mateschitz a versenypálya mellett sok pénzt áldozott az egész kistérségre is: február elején a környék több mint 50 településének tett ajánlatott arra, hogy besegítenek az egyébként osztrákosan tiszta és patinás környék rendbetételében. Szó ilyen fronton sem érheti a ház elejét, makulátlan a rend, minden a helyén, ezen biztosan nem fog múlni a „Red Bull Nagydíj” sikere.  Ennek pedig intő jelül kell szolgálnia a hazai illetékesek is: ugyan a Magyar Nagydíj szervezői kiváló kapcsolatot ápolnak osztrák kollégáikkal és a korábbi állásfoglalások szerint a szomszédos ország futama nem veszélyezteti az 1986 óta megszakítás nélkül a menetrendben lévő mogyoródi viadalt, a Hungaroring rendbetételét nem lehet tovább halogatni. Bármennyire kedvel bennünket Ecclestone, bármennyire számít a nemzeti motorsport-szentély tradicionális F1-es helyszínnek, ha a szakági nagyfőnök válaszút elé kerül, aligha kérdéses, hogy melyik pálya mellé tenné a voksát.

A Red Bull atyja hátradőlhet, mert ismét kiváló munkát végzett, de mint mindig, errefelé is vannak örök elégedetlenek. „Mateschitz? Az a kótyagos milliárdos, aki le akarta rombolni a környékbeli épületeket, hogy reptereket és szállodákat építsen?” Az F+1 Blog házigazdája így sommázta az energiaital-guruval és törekvéseivel kapcsolatos érzéseit, ami arra utal, hogy ekkora áldozatvállalás sem elég annak a régi tételnek a megdöntéséhez, amely szerint senki nem lehet próféta a saját hazájában…