Hányszor, de hányszor halljuk, hogy XY versenyző nem ér rá, mert túlságosan zsúfolt a programja a versenyhétvégén. Az F+1 Blog utánajárt a dolognak és megszerezte azt a forgatókönyvet, amely alapján a Caterham istálló végigcsinálta a szezon legnagyobb puccparádéjának számító monacói hétvégét…

 

A4-es lap, temérdek színes rubrikával, milliónyi aprócska betűvel: semmi ördöngősség nincs egy Forma-1-es istálló házirendjében, amely a legtöbb csapattag farzsebében ott lapul a versenyhétvége kezdetétől fogva egészen a legvégéig, ám annál komolyabb erővel bír. Aki eltér ettől, súlyos letolásra, kedvezőtlenebb esetben komolyabb szankcióra számíthat, s ahogyan az elvárható, a kis dokumentum minden fontos információt tartalmaz, így az előírt ruházatot, valamint az egyes teendők, programpontok felelősét is megnevezi.

Ami talán a leginkább érdekes: mit csinál a hétvége folyamán a versenyző, persze akkor, amikor épp nem a pályán száguld? Nos, nyugodtan elmondható, hogy a sokszor morcos sajtófőnökök nem véletlenül óvják-féltik őket, ugyanis épp elegendő teendőjük van a vezetésen kívül is: Charles Picnek és Giedo van der Garde-nak annak ellenére is kijutott a feladatokból Monte-Carlóban, hogy a Caterham zöld-sárga versenygépe nem rogyadozik a szponzori matricáktól. A legtöbb pénzt még mindig a légiforgalmi vállalkozó milliárdos tulajdonos, Tony Fernandes pakolja a leafieldi különítménybe, így a francia és a holland versenyzőre nem hárul annyi PR-teendő, mint egyik-másik ellenfélre, kiváltképp az élvonalbeli csapatoknál szolgáló kollégáikra.

 

Mint a menetrendből kiderült: szerdán, a monacói nyitónapon 11 órától 12 óráig tartották a szokásos pályabejárást versenymérnökeikkel, valamint a csapatnál most épp ki tudja, milyen státuszban lévő ex-versenyzővel, Heikki Kovalainennel kiegészülve. Ezt a mérnöki értekezletek követték, a motorhome-ban kialakított mérnöki szobában Van der Garde-nak 12 órától, Picnek 12:30-tól volt jelenése, hogy átbeszéljék a hétvége műszaki vonatkozásait, majd kaptak egy szabad órát ebédre és némi lazításra a délutáni hajrá előtt. 14 órától újabb eligazítás következett, ezúttal a hétvégi marketingtevékenységgel kapcsolatban, majd rögtön következett is a neheze: előbb a csoportos, majd a négyszemközti interjúkat zavarták le. Van der Garde-nak – akit a McGregor divatcég patronál - 17:45-től még egy fotózáson is meg kellett jelennie, így sem maradhatott le azonban a röviddel 18 óra után tartott, a csapat összes tagja számára kötelezően előírt meetingről.

Csütörtökön már a volán mögött is bizonyítani kellett, ráadásul az első edzésnapon mindkét tréninget, a délelőttit és a délutánit is mérnöki értekezlet vezeti fel és zárja le: a 9 órától kezdődő megbeszélésen a kétszer másfél órányi pályán tölthető idő programja a téma, majd mindkét gyakorlás után negyed órával a tapasztalatokról kell beszámolnia a versenyzőknek. A délelőtti tréning után fél, a délutánit követően pedig háromnegyed órán át kell válaszolgatniuk a mérnökök által megfogalmazott kérdésözönre. 17 órakor Pic és Van der Garde is részt vett a hétvége egyik legfontosabb eseményének számító versenyigazgatói eligazításon, ahol – mint arra a dokumentum egyik rubrikája kitért – mobiltelefon használata szigorúan tilos: Charlie Whiting vélhetően nem veszi jó néven, ha mondandója közben a pilóták mással traccsolnak… Rögtön a versenyigazgatói fejtágító után következett a versenyzői szakszervezet, a GPDA ülése, ahonnan visszatérve az újságírók várták az interjúk közben-után vacsorázó pilótákat. Van der Garde-nak még ezután is akadt programja, a McGregor jachtján kellett meglátogatnia a VIP-vendégeket…

 

A pénteki szünnap Monte-Carlóban - mint az oly sokszor hallottuk már – teljes egészében a partnereké, szponzoroké: Pic ezen a napon a Renault-val töltötte ideje javarészét (kételkedik-e még bárki is abban, hogy a francia tehetséget a francia gyártó is patronálja?), míg Van der Garde ekkor is a McGregorra és vendégeire összpontosított. Közös program volt a délutáni autogramosztás, valamint az esti órákban az Amber Lounge divatbemutatója, amelyen több más csapat pilótáival együtt vettek részt.

Valószínűleg felüdülés volt mindkét versenyző a pénteki hajsza után a hétvége folytatása: bár  szombaton is számos újságíró vadászott rájuk, a szabadedzés előtt és után tartott mérnöki megbeszéléseket követően csak egy hasonló találkozóra került sor, negyed órával a kvalifikáció leintése után egy félórás kerekasztal-beszélgetés keretein belül számolhattak be a tapasztalatokról. A versenymérnökök 18 órától ültek össze, hogy megtervezzék a futam stratégiáját, de ezt csak vasárnap délelőtt, a 11 órától tartott értekezleten véglegesítették – akkor már a versenyzők jelenlétében. Ez egyben Pic és Van der Garde első hivatalos programja volt a verseny napján, amit egy rövid ebéd után 12:30-tól a parádé, majd a csapatmegbeszélés és maga a viadal követett.

 

Arról, hogy a futam után se sok nyugta legyen a két versenyzőnek, a sajtó és a 16:30-tól kezdődő egyórás mérnöki értekezlet gondoskodott, ráadásul nem maradhatott el a futamot követő buli sem: míg Pic az utolsó interjúk után villámgyorsan távozott és készülődhetett az esti mulatságra, addig Van der Garde-nak még volt egy jelenése a McGregor-jachton, ahová 19:30-nál hamarabb biztosan nem juthatott el. Mint a holland pilóta példája jól mutatja, a teljesítmény nem elég, más fronton is sokat kell tenni a támogatókért…

Bár a Caterham-páros élete sem volt könnyű a hercegségben, vannak náluk is zsúfoltabb időrend mentén ténykedő versenyzők, s bár sokszor éri az F1-es pilótákat az a vád, hogy a megkeresett pénz fejében lehetnének kedvesebbek, nyitottabbak a publikummal, a zöld-sárgák programjából is jól kiolvasható, hogy nincsenek egyszerű helyzetben.  Vannak persze olyanok, akik túllőnek a célon, de összességében véve érthető, hogy miért nem aratott osztatlan sikert, amikor Bernie Ecclestone az évad európai szakaszát megnyitó barcelonai futamtól kezdve előírta a megszokott „motorhome-lakcímek” felkavarását, hogy a pilóták a hétvégék folyamán többet vegyüljenek a paddock népével…