Ha van valaki a Forma-1-ben, akinek szinte az egész élete a magyarázkodásról szól, az biztosan Pastor Maldonado. A Lotus versenyzőjének ez a nehéz kenyér jutott az Olasz Nagydíj csütörtöki sajtónapján is: a venezuleainak érvényes szerződése van a 2016-os szezonra, ám az enstone-i alakulat a megszűnés szélén egyensúlyoz, ha pedig a Renault mentőövet dob, elképzelhető, hogy a franciák nem tartanak majd igényt a szolgálataira.

 

A dél-amerikai pilótának általában a különféle balesetek és incidensek miatt kell magyarázkodnia, ezúttal viszont a jövőjéről pletykál a paddock. Ugyan a szerződése 2016 végéig érvényes a Lotusszal, a csapat az anyagi gondok hatására lassan teljesen kivérzik, a régóta várt Renault-megállapodásról pedig még mindig semmi hír nincs. Ha lenne, Maldonado számára állítólag az sem feltétlenül hozna nyugalmat, ugyanis a különféle teóriák szerint egy szponzori érdekellentét – a Renault a Total olajtársasággal áll szövetségben, míg a pilótát a PDVSA pénzeli – miatt kiszorulhat az együttestől.

„Még semmi nem történt, csak a tárgyalások zajlanak és egyre több a pletyka, így csak reménykedni tudok abban, hogy a csapat szempontjából a legjobban alakulnak a dolgok. A szerződésem a következő szezon végéig érvényes, így ha jön a Renault, ha nem, szerintem mindennek rendben kell lennie. Egyébként nagyon örülnék neki, ha tényleg érkezne a Renault” – fogalmazott szokásos csütörtök délutáni, a Lotus motorhome-jában tartott sajtóértekezletén Maldonado.

Az utóbbi néhány nap során még az is kérdéses volt, hogy a Lotus egyáltalán részt tud-e venni az Olasz Nagydíjon a fennálló pénzügyi gondok miatt. A különítmény – amelynek alkalmazottait a múlt hónapban Bernie Ecclestone fizette ki, tartva attól, hogy a csapat idő előtt csődöt jelent – állítólag azért került kutyaszorítóba, mert Maldonado főszponzora a korábban alkalmazott gyakorlattól eltérően most nem hajlandó előre fizetni a következő szezonért. A PDVSA-nak a korábbi forgatókönyv szerint már a múlt hónapban át kellett volna utalnia a versenyző 2016-os szerepeltetésének nagyjából 50 millió dollárra taksált ellentételezését, a folyamatban lévő Renault-egyeztetések miatt viszont nem látják biztosítottnak a venezuelai helyét, így inkább nem fizetnek.


Sokak szerint ez mélyíti igazán a Lotus anyagi gondjait, Maldonado azonban a legkevésbé sem meglepő módon kiállt az olajtársaság mellett: „Semmit nem tudok a csapat és a PDVSA közötti szerződéses helyzetről, azt viszont fontos megjegyezni, hogy a PDVSA mindig időben fizet és náluk korrektebb szponzor talán még sohasem volt jelen az autósport történetében. Nem hinném, hogy bármiféle gond lenne és szinte száz százalékra merem mondani, hogy a jövőben sem lesz ilyen” – fogalmazott a dél-amerikai versenyző.

Maldonado helyzete egyébként most épp ellentétes lehet, mint legutóbbi csapatánál, a Williamsnél, ahol 2013-ban csendes belháborút vívott annak érdekében, hogy érvényes szerződését felbontva 2014-re átülhessen a Lotusba. A versenyző saját bevallása szerint nem tart attól, hogy most csapat szeretne búcsút inteni neki. „Jómagam úgy tudom, hogy velem képzelik el a jövőt. Ha nem így lesz, azt is el kell fogadnom, mert ilyen az élet, de tényleg úgy tájékoztattak, hogy része vagyok a jövőre vonatkozó terveknek” – mondta a pilóta, aki saját bevallása szerint nem készül B-tervvel és nem is figyeli a pilótapiac alakulását.


Noha a jövőjét firtató kérdések és a csapat ingatag helyzete miatt Maldonado nincs könnyű helyzetben, a Forma-1 balesetkirálya a tőle megszokott módon, töretlen optimizmussal készül a monzai hétvégére. A pilótára nagyon ráférne egy jó eredmény, kiváltképp annak fényében, hogy csapattársának, Romain Grosjeannak Spa-Francorchamps-ban sikerült összehoznia egy 3. helyezést: az idény 12. futama előtt a dél-amerikai hét kiesést jegyez és csak kétszer volt eredményes, így 12 pontjával jelenleg az egyéni tabella 14. helyén állomásozik.

„Mindig azon vagyok, hogy a tőlem telhető legjobbat nyújtsam. Van, amikor ez bejön és van, amikor nem. jelen helyzetben csakis azt tehetem, hogy előre tekintek. Szerencsére a csapat a lehetőségekhez mérten nagyon jól működik. Miért ne lennék bizakodó? Bár nem győztes autónk van és dobogóra sem mindenütt alkalmas, de alapvetően jó és szerintem eléggé jól teljesít majd ahhoz, hogy az időmérőn bekerüljünk a Q3-ba, a futamon pedig a pontszerzők közé” – mondta Maldonado.