Ahogyan arra számítani lehetett, a Honda-konszern fővezére, Takahiro Hachigo megjelent a hétvégén Spielbergben, az Osztrák Nagydíj helyszínén, de amit ott látott, azzal biztosan nem lehetett elégedett. Újságírókat nem engedtek a nagyfőnök közelébe, viszont sulykolták a szokásos nótát: hiába égnek versenyről versenyre, nincs nyomás az anyacég részéről és az elnök sem adott ultimátumot az ausztriai vizit során...

 

Bár hivatalosan nem indokolták Hachigo látogatásának okát, aligha lehet kétséges, hogy a vállalat élére februárban kinevezett vezér nyomós ok miatt vállalta a Japánból Stájerországig tartó utazást. A körülményeket ismerve ez más nem lehet, mint az idei évtől összeállt McLaren-Honda kooperáció eddigi nyújtott gyalázatos teljesítménye. Hachigo ráadásul ki is fogta, Spielbergben ugyanis a különítmény produkciója minden képzeletet alulmúlt: Fernando Alonso és Jenson Button 25-25 rajthelyes büntetésekkel vághattak neki a derbinek, amely mindkettejük számára rövidre sikerült. A spanyol az első körben az utóbbi időszak leglátványosabb bukását hozta össze, míg a britet a 8. körben a légbeömlő rendszer szenzorának meghibásodása miatt kérték meg a verseny félbeszakítására.

Hachigo (középen) nem örülhetett a látottaknak...


Az F+1 Blog helyszíni tapasztalatai szerint Hachigót szombaton is, vasárnap is igyekeztek elrejteni az újságírók elől. Míg a Fiat-Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem menekült el az őt megrohamozó médiahad elől, addig a japán egy kisebb udvartartás gyűrűjében szinte lopakodott a paddockban. Ennek köszönhetően csak a sportigazgatótól, Yasuhisa Araitól tudhattuk meg, hogyan viszonyul Hachigo és a vezérkar a katasztrofális, minden kétséget kizáróan már a vállalat jó hírnevét is veszélyeztető küszködéshez. 

„Nem kaptunk semmilyen megjegyzést az elnökünktől, de a Honda vezetőjeként tiszteletben tartja, hogy szeretnénk hozzájárulni a Forma-1-hez. Tudja, hogy csapatunknak komoly erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy az idei nehéz szezon után jövőre már nyerhessünk. Nem kaptunk tőle  semmilyen ultimátumot és bátra mondhatom, hogy a jövőt a Forma-1-ben tervezzük, ahogyan megígértük” – nyilatkozta a McLaren sajtóértekezletén az angol nyelvvel nehezen barátkozó Honda-sportigazgató.


Arai néhány napja utalást tett arra, hogy a Hondánál egyre komolyabban foglalkoznak azzal a témával, hogy a jelenlegi exkluzív partner mellé felvennének egy második alakulatot is, Spielbergben viszont már azt állította, hogy továbbra is csak a McLarenre összpontosítanak. Kérdéses persze, hogy a jelenlegi állapotok mellett lenne-e egyáltalán olyan ügyfél, aki bevállalná a problémás japán erőforrást, amelyről még a McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier is úgy nyilatkozott, hogy „nem eléggé kiforrott” ahhoz, hogy a gyártó felvegyen egy második gárdát is az ügyfélkörébe. Arai egyébként azt sem akarta – vagy talán nem is tudta – elárulni, hogy milyen teljesítményszinten üzemeltetik jelenleg a portékájukat: „A középcsapatoktól már nem, a csúcsistállóktól viszont még jócskán el vagyunk maradva” – fogalmazott az Origo GPHirek kérdésére válaszolva a szakember.


A McLaren-Honda helyzete elkeserítő és ez egyre inkább kiül a csapat kulcsfiguráinak ábrázatára is. Korábban elképzelhetetlen tűnt, hogy az ultrahiú Ron Dennis wokingi brigádja tréfát űzzön saját magából, a mostani nyomorúságos helyzet azonban erre is kezdi megtanítani a különítményt. Boullier legalábbis megpróbált mókásan reagálni arra a provokatív kérdésre, hogy készítettek-e kalkulációt arra vonatkozóan, hogy hány visszasorolásos büntetést kapnak még az erőforrások meghibásodásai miatt az évad végéig hátralevő időben: „Fogalmam sincs, abban viszont biztos vagyok, hogy mienk lesz az új csúcs a Guinness-rekordok könyvében!” – mondta a versenyigazgató, akinek az ausztriai összesített ötvenes rajthelymínusz alapján akár még igaza is lehet…

A McLaren-Hondának mindössze 4 pontja van, amelyet Button szerzett a Monacói Nagydíjon elért 8. helyezéssel, így a gárda a konstruktőri tabellán csak a nullpontos, az évad elején a Marussia romjain sebtében összeverbuvált Manor-Ferrarit előzi meg.