Közeleg a karácsony, de a jövő évi Forma-1-es mezőny legértékesebb, még szabad ülése továbbra is keresi a gazdáját. Vijay Mallya, a Force India tulajdonosa kedvező helyzetben van, szabadon válogathat a tehetséges, pénzes jelentkezők között. Az F+1 Blog arra kíváncsi, hogy Ön kit ültetne Paul di Resta mellé? Kommenteljen!

Mallyának nehézségekkel teli éve volt, ki nem fizetett számlákkal, letartóztatási paranccsal és egyéb hasonló nyalánkságokkal került a címlapokra, azonban a többi csapat az év végére kikaparta neki a gesztenyét. Mivel az érdemi helyek már rég elkeltek, az indiai nagyvállalkozó ziccerbe került és nem kell mást tennie, mint ölbe tett kézzel várnia a jobbnál jobb ajánlatokat. Mivel bejelentés mostanáig nem történt, erős a gyanú, hogy Mallya a háttérben még mindig vadászik a legjobb opcióra. Megteheti, az idő mindenképpen neki dolgozik.

Az sem csoda, hogy a Force India-volán sokak vágyát képezi: bár az együttes a tavalyi 6. helyet úgy sem tudta megtartani, hogy sokkal több pontot – 69-hez képest 109-et - szereztek, mint 2011-ben, a szezon utolsó harmadában produkált pontszüret, valamint a Sauberhez igazoló Nico Hülkenberg interlagosi szenzációs teljesítménye alaposan felsrófolta a felszabadult volán értékét. Paul di Resta személyében a gárdának van egy tehetsége, de ki legyen a másik?

Jaime Alguersuari

A Toro Rossótól tavaly váratlanul kiebrudalt spanyol már mutatott valami a gyorsaságából, s számos rajongó és szakmabeli ért egyet abban, hogy megérdemelne egy újabb esélyt a Red Bull tehetséggondozó programjának sokszor túlzóan kínzó nyomása nélkül. A katalán idén a Pirelli tesztpilótájaként dolgozott, ami a gumikérdés súlyossága miatt biztosan jó ajánlólevél, az viszont szinte biztosra vehető, hogy szponzorokat – legalábbis jelentőseket – nem tud magával vinni a silverstone-i egylethez. Semmiképp nem elhanyagolható az sem, hogy az idén a BBC rádiós szakértőjeként is dolgozó pilótának sikerült a bravúr és a maga oldalára tudta állítani a szigetországi sajtót. Ennek volt köszönhető, hogy gy jóformán egész évben lehetett hallani a részben saját maga által gerjesztett híreszteléseket, amelyek szerint biztosan lesz helye 2013-ra.

Bruno Senna

Kevés olyan fiatal versenyző van, aki olyannyira megosztaná a közvéleményt, mint a kis Senna. A hányattatással teli évek után a Williamsnél lehúzott idei szezonja is hullámvölgyekkel volt teli, de legalább már sikerült mutatnia valamit és hívei biztosak benne, hogy a helyét jövőre elfoglaló tavalyi GP3-bajnok, Valterri Bottas nem az egyébként megkérdőjelezhetetlen tehetségének, sokkal inkább a társtulajdonos-ügyvezető Toto Wolffhoz fűződő szoros kapcsolatának köszönheti az előléptetést. Ha Mallya csak pénzügyi alapokon döntene, biztosan Sennát választaná, aki állítólag 15-17 millió dolláros szponzori csomagot tud megmozgatni, a közelmúltban megejtett DTM-teszt azonban arra utalhat, hogy a brazil nem feltétlenül számol Forma-1-es szerepléssel a következő szezonra…

Kamui Kobayashi

A japán a 2012-es idény egyik – ha nem a legnagyobb – vesztese: tehetsége, gyorsasága és bátorsága évek óta ismert, de mivel a több ízben is villantó Sergio Perez mellett erősen ingadozott a teljesítménye, a Sauber annak ellenére is csak pénz fejében lett volna hajlandó – talán? – megtartani, hogy Suzukában megszerezte pályafutása első dobogós helyezését. Minden idők legjobb japánja munkanélkülivé vált, a Force India egy gyors, de egyelőre zabolázatlan tehetséget kapna a személyében. Pénzt valószínűleg nem sokat, érdemi szponzorok híján ugyanis a pilóta a rajongótáborhoz fordult segítségért - a’la Baumgartner.

Heikki Kovalainen

Mindenképpen a nagy vesztesek közé sorolható a finn is: miután megtudta, hogy veszélyben a helye, a szezon végére megtorpant Vitalij Petrov mellett, de nem szabad elfelejteni, hogy milyen huszáros teljesítménnyel uralta a hátsó régiót az utóbbi két szezonban. Bár a Caterhamnél elméletileg még van egy szabad hely, a kiszivárgott hírek szerint az északi sofőrnek úgy sincs sok esélye, hogy a zöld-sárgák végül visszaszerezték a konstruktőri tabella sok pénzt jelentő 10. helyét, amelynek esetleges elvesztésétől tették függővé a sorsát. Szponzori pénz helyett legfeljebb tapasztalatot, gyorsaságot vinne magával a Force Indiához.

Adrian Sutil

Nehéz elképzelni, mégis előfordulhat: a tavalyi, sanghaji verekedésbalhé miatt a Force Indiától kirúgott németnek állítólag érdemi esélye van régi állása visszaszerzésére. Az egy évnyi kihagyás riasztó, de lehet, hogy Mallya számol azzal a tényezővel is, hogy az egyébként tehetséges sofőrt – aki az előző hat szezon során kissé elfásult a silverstone-i egyletnél – feltüzelné az újabb esély. Ráadásul még pénze is van, a pletykák szerint támogatói a korábbi negatív publicitás ellenére is hajlandóak lennének 5-6 millió eurót összedobni a visszatéréséhez.

Mások

Egyéb jelöltekből sincs hiány, elég csak a teszt- és tartalékpilótára, a Ferrari-patronált Jules Bianchira, vagy a legextrémebb példaként emlegetett, a pletykát Austinban saját maga is megmosolygó Rubens Barrichellóra gondolni. Nehéz elképzelni, hogy a Lotus menesztené Romain Grosjeant, akinek még mindig nincs szerződése, de ha netalántán ez mégis bekövetkezne, valószínűleg a francia is feliratkozna a listára.

Ön kit választana?