Minden eddiginél komolyabb kritikát kapott az idei Forma-1-es orrkialakítások kevésbé tetszetős része. Miután a közösségi portálokon, egyéb fórumokon a rajongók obszcén jelzők garmadájával illették a ceruza-jellegű új megoldásokat, egy fehérneműket és szexuális segédeszközöket gyártó brit cég szponzorációs megállapodásra kezdett biztatni több istállót…

Mint arra a The Independent című brit napilap felhívta a figyelmet, a szigetországban székelő és fehérneműk mellett szexuális segédeszközök tömkelegét kínáló Ann Sumers nevű vállalkozás harapott rá a Forma-1-es témára. A cég hivatalos Twitter-oldalán az új Toro Rosso hétfői leleplezése után jelent meg egy kép az STR9 orráról a következő kommentárral: „Úgy tűnik, hogy a Toro Rossót inspirálta a szexjáték-kollekciónk” – írták, hozzátéve a #collaborationopportunity, azaz „együttműködési lehetőség” hashtaget.

Nem a Toro Rosso volt az egyetlen istálló, amelyre az Ann Summers rárepült: megosztottak a mikroblogon egy rajongói grafikát, amely az eddigi legextrémebb megoldású, a kedden komoly meghökkenést kiváltó Caterham CT05-ös orrát a cég logójával ellátott szexuális segédeszközként ábrázolja. „Szerintem a 2014-es Caterham orra hiányolja a szponzorációs megállapodást az Ann Summers-szel” – írta a grafikát készítő rajongó.

Könnyen előfordulhat egyébként, hogy az új megoldásokkal kapcsolatban az esztétika lehet a kisebb gond. Adrian Newey, a Red Bull sikergyáros főtervezője az RB10-es keddi, Jerezben tartott prezentációján kifejtette, hogy bár a bizarr küllem a biztonsági szempontokat előtérbe helyező szabálymódosításoknak köszönhető, az új kialakítás komoly veszélyhelyzetekhez is vezethet. „Az előírásokat azután vezették be, hogy az FIA kutatásaiból kiderült: az alacsonyabb orral kevesebb az esélye, hogy egy ráfutásos baleset során az autó felrepül, mint amikor Mark (Webber) néhány évvel ezelőtt, Valenciában nekiment (Heikki) Kovalainennek. Be kell vallanom, hogy most az ellenkezőjétől félek: az autókból lényegében tengeralattjáró válhat. Vagyis ha valaki pont hátulról fut rá egy másik autóra, becsúszik a hátsó gyűrődési zóna alá, ami szerintem még rosszabb” – idézte az energiaitalosok géniuszát az Origo GPHirek.

Jobb híján a közvélemény elkezdett megbarátkozni az új látványossággal, ám Gary Anderson, a Jordan, a Stewart és a Jaguar istállók korábbi főtervezője, az Autosport című brit szaklap technikai elemzője úgy véli: az idény és a fejlesztések előrehaladásával a versenygépek külleme biztosan változni fog. „Vannak ocsmány orrok és még ocsmányabbak” – mondta a szakember. „Érdekes megfigyelni a variációkat az autóknak ezen a területén és jó lesz látni, hogy a fejlesztések során melyik koncepcióra fordítják majd a legnagyobb figyelmet. Ezek az autók a mostanihoz képest nagyon másképp néznek majd ki az évad közepére.”

Erősen megoszlanak a vélemények az 1,6 literes, V6-os turbómotorok hanghatásával kapcsolatban is. Vannak, akik hamar megbarátkoztak vele, olyanok is, akiket a régi időkre emlékeztet, ugyanakkor van, aki nem titkolja, hogy roppant csalódott az eddig hallottak miatt: „Őszintén szólva kiábrándító” – mondta a Force Indiához visszatérő Nico Hülkenberg, miután megfigyelte új csapattársát, a VJM07-est kipróbáló Sergio Perezt. „Úgy szól, mint egy DTM-es autó. Lehet, hogy később változik, de jelenleg nagyon más, mint a V8-as volt. Nincs meg az a sikítás, ez jóval halkabb annál.”

Egyöntetű álláspont egyébként, hogy a hanghatás is változik majd és valószínűleg már a következő, bahreini tesztelésen is másképp szólnak majd az új erőforrások: „Nem szabad megfeledkezni arról, hogy most elsősorban a rendszerek ellenőrzése, az első menetpróba a feladatunk. Később, teljes fordulatszámon, padlógáznál, több autóval a pályán más lesz a hanghatás, és biztos vagyok benne, hogy néhány hónap múlva már senki nem fog a régi és az új motorok hangja közötti különbségről beszélni” –nyugtatta meg az aggodalmaskodókat Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.