Lehullt a lepel az utóbbi hónapok talán legrosszabbul őrzött titkáról, arról, hogy a Honda motorszállítóként újra ringbe száll a Forma-1-ben. Az szinte biztos, hogy nem csak a McLaren használja majd a japán gyártó erőforrásait, így hely elméletileg kínálkozhatna, a márka legutóbbi F1-es kalandjának elmaradhatatlan kelléke, Takuma Sato mégsem készül a visszatérésre.

Múlt hétvégén, Barcelonában a nemzetközi szaksajtó már nem csak a most bejelentett McLaren-Honda frigyet kezelte kész tényként, hanem azt is, hogy a japán gyártó más csapatokkal is tárgyalásokat folytat. Míg a Mercedesnek 2014 végén búcsút intő wokingi egylet már biztosan kiemelt partner lesz, addig a paddockban két csapatról, a Sauberről és a Lotusról is azt pletykálják, hogy áhítoznak a japánok erőforrásaira, sőt, egyes források azt sem tartják kizártnak, hogy végül a Marussia sem a Ferrarival állapodik meg...

Konkrétum egyelőre nincs, de valószínűsíthető, hogy amennyiben a helyzet úgy kívánná, a Honda tudna helyet szorítani valamelyik kegyeltjének. Ha így is lesz, a jelek szerint biztosan nem Takuma Sato lesz a kiválasztott, pedig a japán a márka legutóbbi, 2000-től 2008-ig tartó Forma-1-es korszakának egyik elmaradhatatlan kelléke volt. 

Sato jelenleg az IndyCarban versenyez, s épp a minap szögezte le, hogy esze ágában sincs visszatérni az F1-be: „Teljes egészében az Indyre összpontosítok” – mondta a Honda-erőforrásokat használó AJ Foyt istálló versenyzője, aki április végén, Long Beachen megszerezte első futamgyőzelmét a bajnokságban, ahol negyedik éve versenyez. „Az F1 csodálatos, de nekem immáron itt van dolgom. Elégedett vagyok a mostani helyzetemmel és bízom benne, hogy jó sokáig versenyezhetek az IndyCarban.”

Az Autosport című brit szaklap internetes kiadásának nyilatkozó 36 esztendős pilóta legutóbb 2010-ben kapott Forma-1-es ajánlatot: miután 2009-re némi tesztelés után sem sikerült megállapodnia a Toro Rossóval, a következő idényre az akkor debütáló, jelenleg Caterham név alatt futó Lotusszal tárgyalt, de ez a próbálkozása is kudarcba fulladt.

„A Forma-1 az a Forma-1, csodálatos, de nem a Forma-1 az egyetlen bajnokság, ráadásul engem az Indy mindig is érdekelt” – mondta Sato, aki tavaly kis híján megnyerte a leghíresebb észak-amerikai autóversenynek számító Indianapolis 500-at.

Sato 2002-ben indult F1-es karrierje során mindig Honda-erőforrásokkal versenyzett: a Jordanhez és a BAR-hoz is az autógyár protezsálta be, majd amikor kiszorult a gyári különítménytől, a japán közönség nyomására a márka egy fiókcsapat létrehozásába is belement. Ez volt a Super Aguri, amely 2006-ban indult és a 2008-as Spanyol Nagydíj után kapitulált.

A sportolói pályafutását kerékpárversenyzőként kezdő japán a Forma-1-ben összesen 90 futamon indult, 44 pontot szerzett, legjobb eredménye pedig a 2004-es Amerikai Nagydíjon elért 3. helyezés volt.