Amennyire mézes-mázosan van megfogalmazva a Mercedes közleménye, legalább annyira nyilvánvaló, hogy Norbert Haugot az utóbbi három év sikertelensége miatt küldik nyugdíjba. A márka emblematikus figurája kétségkívül megfáradt az utóbbi három, viszontagságokkal teli évben, s távozásával tulajdonképpen a Forma-1-es sajtó történetének legmagasabb ívű pályafutása zárul le.

Ugyan Haug november 24-én 60 éves lett, ami már önmagában is elegendő indok lenne arra, hogy leköszönjön a sportért felelős igazgató tisztségéből, a szakember aktivitásának, munkabírásának ismeretében nem lehet kérdéses: nem önszántából távozik, sokkal inkább az utóbbi három év sikertelenségét követően elkerülhetetlen átszervezésekre fizet rá. Ennek beismerését a hivatalos sajtóanyag érdekes módon Haug szájába adta.

„1991 óta csodálatos eredményeket és győzelmeket értünk el, amiért szeretnék köszönetet mondani a kollégáimnak. Sajnos a 2010-ben megalapított gyári Forma-1-es csapattal mostanáig csak egyetlen győzelmet tudtunk aratni, így nem sikerült megfelelni a saját elvárásainknak” – idézi a kommüniké a szakembert, akinek lelépésével a Forma-1-es újságírás legmagasabb röptű pályafutása zárul le: Haug annak idején tollforgatóként kezdte karrierjét, az Auto Motor und Sport rovatvezetőjeként néhanapján F1-es autók tesztelésére is vetemedett, s onnan került 1990-ben a csillagos márka sportosztályának élére. Ugyan a brit Matt Bishop az F1Racing főszerkesztői székéből vándorolt át pár éve a McLaren kommunikációs igazgatói posztjára, nyilvánvaló, hogy a Haugéhoz hasonló pályafutásra manapság a legbefolyásosabb médiamunkásoknak sincs esélye.

Haug sportfőnökként elért eredményei magukért beszélnek: a gyári kimutatás szerint irányítása alatt a csillagos márka összesen 986 autóversenyen – F1, Champ Car, GT, Group C, Formula 3 – vett részt, s ebből 439 alkalommal diadalmaskodtak, ami 45,4 százalékos, egészen elképesztő mutató. A dicsőségek garmadájának köszönhetően a szakvezető olyan válságos időket is átvészelt, mint például az ezredforduló környéke, amikor a gyártó túlságosan megbízhatatlan F1-es erőforrásai miatt több ízben is pedzegették a menesztését, a mostani helyzet azonban egészen más. Mivel a Forma-1 sportszakmailag és üzletileg is kiélezettebb, mint eddig bármikor, a gyári csapat által mutatott szenvedés tolerálhatatlan, főképp úgy, hogy közben csitítgatni kell az autógyári dolgozók szakszervezetét, amely a kiszivárgott hírek szerint nem túl lelkes a válságban úri mulatságnak számító F1-re elköltött dollármilliók miatt.

Bár Haugot nehéz embernek tartják, számos versenyzővel ápol szinte apa-fiú kapcsolatot: David Coulthard például a németnek köszönheti a McLarennél töltött évek zömét, Paul Di Resta a DTM-es bajnoki címet és a Forma-1-es lehetőséget, de nem feledkezett meg Michael Schumacherről sem. A pályafutását Mercedes-színekben kezdő honfitársával akkor is baráti maradt viszonya, amikor ferrarisként temérdek borsot tört a csillagos márka orra alá, s legalább annyira kardoskodott a hétszeres világbajnok visszahívásáért, mint Ross Brawn: érdekes, és talán több is annál, hogy épp együtt búcsúznak a Forma-1-től.

Messze földön híres, hogy Haug a múltban mekkora partikat csapott egy-egy győzelem után, de mióta elindult a gyári csapat, jobbára csak búskomor ábrázattal láthattuk és a sok megpróbáltatás nem is múlt el nyomtalanul: ugyan a munkakedve töretlen maradt, idén befolyásos sportvezető helyett már inkább egy korosodó, sok viszontagságot megélt, gondterhelt öregúr látszatát keltette. Nagy kérdés, hogy kire bízza a „haugi” feladatkört a Daimler-vezérkar, az utódot egyelőre nem nevezték meg. Mivel immáron a Mercedes istálló menedzsmentjének tagja, Niki Lauda neve biztosan szóba fog kerülni, az osztrák kinevezése viszont úgy is elképzelhetetlennek tűnik, hogy a paddock-ban mindenki tudja: a korábbi háromszoros világbajnoknak jelentős szerepe van abban, hogy a Mercedes ki tudta csikarni azokat a pénzügyi feltételeket Bernie Ecclestone-ból, amelyek ahhoz kellettek, hogy elfogadhassák a Concorde egyezményt, biztosítva ezzel a gyári csapat fennmaradását.

Nem tudni, hogy Lewis Hamilton a szerződésének aláírásakor tudott-e arról, hogy jövőre a Mercedesnál már nem dolgozhat együtt Hauggal, de szinte bizonyos, hogy nem. Valószínűsíthető, hogy a 2008-as bajnokot sokkolta a szakvezető távozásának híre, ugyanis a brit is azon versenyzők közé tartozik, akik ezer szállal kötődnek a leköszönő igazgatóhoz.