Igazi tündérmesének tűnik a Force India istálló megmenekülése és átalakulása, ami részben igaz is, de mint minden érmének, ennek is két oldala van. Az F+1 Blog paddock-forrásai szerint az új tulajdonosok az egész üzletet jóelőre megtervezték és minden levajaztak, mielőtt belevágtak volna. A két főszereplő: Lawrence Stroll és Sergio Perez!

 

Az mindig öröm, amikor egy Forma-1-es istálló megmenekül, pláne olyankor, amikor tényleg közel, nagyon közel a vég. A Force Indiánál tényleg közel volt, hiszen mint utólag kiderült: az előző tulajdonosi kör tényleg szinte mérhetetlen mennyiségű adósságot taszított maga előtt, így csupán idő kérdése volt, hogy mikor borul össze az előző években egyébként módfelett eredményesen szereplő kártyavár. Az viszonylag jól ismert, hogyan lett a „Sahara Force India F1 Team” elnevezésű formációból csütörtökön, alig 24 óra alatt „Racing Point Force India”, az viszont kevésbé, hogy volt az éremnek egy másik oldala is.

Arról csupán lábjegyzetben emlékezett meg néhány, nem feltétlenül brit sajtóorgánum, hogy az egyik ajánlattevő, a GP3-ban hajtó és a Force Indiánál tesztpilótaként alkalmazott Nikita Mazepin milliárdos édesapja, Dimitrij csalódottságának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy nem feltétlenül a legelőnyösebb ajánlat lett kiválasztva a csődbiztosok által. Sokan csak legyintettek erre, de pénteken, Spa-Francorchamps-ban az F+1 Blog érdekes adalékokról szerzett tudomást a témával kapcsolatban. Ezek egyrészt arra mutatnak rá, hogy a Stroll vezette új tulajdonosi kör mindent előre megszervezett, ugyanakkor jól kidomborodik az is, hogy az idősebb Stroll még annál is befolyásosabb, mint amire a többség gondolni mert…

 

Dimitrij Mazepin


Mazepinék ajánlata több, az F+1 Blog által megszólított, az ügyben bennfentesnek számító szereplő szerint minimum duplája volt annak, amit a befutó ajánlat tartalmazott, továbbá bevállalták azt is, hogy az FIA korábbi gyakorlatának és elvárásának megfelelően megfizetik a jogelőd által felhalmozott tartozásokat. Eszerint valóban nem a pénzügyileg legelőnyösebb ajánlat került kiválasztásra, ráadásul tényleg érdekes, hogy az FIA – amely korábban mereven elzárkózott a hasonló konstrukcióktól – belement az új identitásként, új nevezésként történő „Racing Point Force India” induláshoz, hiszen ezzel egyebek mellett elfogadták azt is, hogy az új tulajdonosok kibújjanak az adósságok megfizetése alól. Amikor korábban a Renault megvásárolta a Lotust vagy a Longbow Finances a Saubert, mindkét esetben kötelezően előírták a jogfolytonosságot, vagyis a tulajdonosoknak vállalniuk kellett a jogelőd által felhalmozott tartozások megfizetését – rejtélyes módon jelen esetben ettől eltekintettek. Mazepin ezt is bevállalta volna, lenne is neki miből: a nyilvánosan elérhető információk szerint az orosz üzletember vagyona minimum 7 milliárd dollárra taksálható.

„Az is furcsa az egészben, hogy minden pillanatok alatt zajlott” – mondta az F+1 Blognak egy kulcsfigura, aki egészen közelről szemlélte a nyári szünetben zajlott eseményeket. Nem is járt távol a valóságtól, hiszen emlékezhetünk: míg a Manor vagy a Caterham csődjekor a csődbiztosok hosszú hónapokig ültek egy vagy két ajánlat elemzésén a döntés meghozatala előtt, addig ezúttal néhány nap elég volt ahhoz, hogy kiválasszák a befutót, amely – Mazepinék és informátoraink egyhangzó állítása szerint – nem is felelt meg a kritériumnak, amely szerint a pénzügyileg legelőnyösebbnek kell bizalmat szavazni. Informátorunk odáig merészkedett, hogy kimondta: utólag visszatekintve szépen kirajzolódik, hogy az egész egy jól megkomponált forgatókönyv szerint zajlott…

Hogyan? A divatipari milliárdos állítólag gondosan megszervezte a konzorciumot és szerteágazó kapcsolatrendszere révén oda hatott, hogy már előre tudhatták: csődeljárás esetén kihez kerül majd az ügy. Amikor az egész elő volt készítve, Sergio Perez révén elindították a láncot: a mexikói pilóta az elmaradt járandóságokra hivatkozva bírósági eljárást indított az előző, Vijay Mallya nevével fémjelzett tulajdonosi kör ellen, attól kezdve pedig - ismerve az indiai üzletember anyagi és egyéb helyzetét - nyilvánvaló volt, hogy csődeljárás lesz az ügy vége.

 

Sergio Perez


„Száz százalék, hogy Perez marad a csapatnál, csak egyelőre nem jelentik be, mert azzal nyilvánvalóvá válna, hogy honnan fúj a szél” – mondta az F+1 Blognak az ügyet jól ismerő másik forrásunk. Ha ez így lesz, márpedig miért ne lenne így, azzal szinte biztosra vehető, hogy a „Racing Point Force India” felállását a közeljövőtől, talán már Monzától Sergio Perez és Lance Stroll alkotja majd.

 

Lawrence Stroll


Kézzel fogható jele ugyan még nincs, csak a sok susmus a paddockban, hogy a formáció a Mercedes B-csapata lesz. Noha korábban úgy tűnt, hogy a csillagos márka a Williamsbe próbál meg életet lehelni jövőre nagyobb technikai támogatással, szakmai berkeken belül sokan esküt mernének tenni arra, hogy az idősebb Strollnak sikerült valahogyan rávennie az F1 világában jelenleg az egyik legbefolyásosabbnak számító vezért, Toto Wolff sportigazgatót, hogy frissen gründolt gárdáját az elsőszámú kiemelt partnercsapattá emelje. Ez is hatalmas dolog, az igazi varázslatot viszont pénteken produkálta a minden hájjal megkent kanadai üzletember: noha a Renault, a Williams és a McLaren kézzel-lábbal tiltakozott az ellen, hogy a jogilag új nevezőnek számító „Racing Point Force India” megkapja az elődcsapat teljesítménye után a nagy közös kalapból járó pénzt, pénteken valahogyan sikerült rávennie az ellenzőket, hogy erre is adják áldásukat. Mivel megvan az egyhangú támogatottság, az idei pontokról ugyan le kell mondaniuk, ám az elődcsapat előző évekbeli teljesítményéért járó pénzt biztosan megkapják. Ilyenre sem volt még példa korábban a Forma-1-ben…

Annyi bizonyos, hogy Lawrence Stroll újfent rászolgált a hírnevére: tapasztalt, dörzsölt üzletember, aki semmilyen kihívástól nem riad vissza. Nemcsak egy nála gazdagabb ellenfelet sikerült zsebre vágnia (a kanadai vagyona állítólag csupán harmada a két vállra fektetett orosz riválisénak), de bármerre mozdult, mindenütt, mindent sikerült elérnie úgy, ahogyan szerette volna. „Ez, hogy ekkora hatalom és befolyás van a kezében, akár az egész F1-re is veszélyes lehet” – fogalmazott az egyik forrásunk.