Aligha kétséges, hogy ezekben a napokban Nicolas Todt a legelfoglaltabb ember a Forma-1 világában, hiszen a fiatal francia menedzser pártfogoltjai egymás sarkát tapossák a versenyzői helyekért. Mit lehet tudni a helyzetről, s mit lehet tudni magáról az FIA-fővezérének fiacskájáról?
Minden pilótamenedzser vágya az, hogy védencei a Forma-1-be kerüljenek, de ez csak keveseknek adatik meg. Az végképp ritkán fordul elő, hogy valakinél túlkínálat lép fel, de Nicolas Todtnak ez is megadatott: Jules Bianchi jövőjét már sikerült biztosítania a Marussiánál, Felipe Massa és Pastor Maldonado viszont egyelőre lóg a levegőben, így a fiatal franciának bőven van tennivalója, ha el akarja érni, hogy mindkét dél-amerikainak legyen helye 2014-re.
Ez annak köszönhető, hogy a Ferraritól kiebrudalt Massa a legfrissebb pletykák szerint épp a Williams felé kívánja venni az irányt, ahol továbbra is együtt dolgozhatna barátjával és versenymérnökével, a vörösöktől az évad végén szintén távozó Rob Smedley-vel. Furcsa fintora a sorsnak, hogy a brazil állítólag Maldonado pozícióját csípheti meg, feszültség viszont aligha adódik ebből: a Forma-1 ámokfutójaként is gyakran emlegetett venezuleainál a jelek szerint betelt a pohár, elege van az idén újra sínylődő grove-i csapatból és állítólag távozni szeretne – azzal a 37-40 millió dollárra becsült összeggel együtt, amit hazája olajtársasága, a PDVSA fizet évről évre a szerepeltetéséért.
Mit tehet Todt, hogy a kecske is jóllakjon, de a káposzta is megmaradjon? A jelenleginél jobb volánt kell találnia a gyorsabb, versenyképesebb autóra áhítozó Maldonado számára, ami egyáltalán nem könnyű feladat. Az F+1 Blog már a Magyar Nagydíj idején feltételezte, hogy a venezuleait a Lotushoz húzza a szíve, ahol viszont komoly a konkurencia. Kimi Räikkönen felszabaduló helyéről a dél-amerikai pénzeszsáknak az ultratehetséges, ám financiálisan nem túl jól eleresztett Nico Hülkenberget kellene kiszorítania, s bár pusztán a képességeket alapul véve aligha lenne kérdéses, hogy ki lesz a befutó, tudjuk jól, hogy a Forma-1 „másik kávéház”, itt nem mindig fehér a fehér…
Noha Eric Boullier, a Lotus vezére több ízben is jelezte, hogy ragaszkodna Hülkenberghez, Gerard Lopez, a Lotus többségi tulajdonjogát birtokló Genii Capital vezére állítólag ellenkezik. Jól értesült boxutcai források szerint a szigorú üzletember – bármennyire imádja a versenypályán elért sikereket – inkább Maldonadót és a vele érkező dollárkötegeket választaná. Ugyan mostanában ismét hallani, hogy hamarosan megállapodnak a korábban Infinity Racing, manapság viszont Quantum Motorsports néven futó közel-keleti befektetőcsoporttal, szerződés és pénz még mindig nincs, így a luxemburgi üzletember valószínűleg úgy gondolja, hogy jobb a biztos, mint a bizonytalan. Ha nem így van, majd a kis Todt meggyőzi: senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy nagy erőkkel dolgozik az ügyön, sőt, pénteki paddock-pusmorgások szerint közel lehet a megállapodás is.
Ha összejön, és Massának, valamint Maldonadónak is lesz állása 2014-re, a 35 éves Todt újfent rászolgálhat a becenevére. Míg édesapját, az egykoron a Ferrarit is irányító, manapság az FIA élén ténykedő Jean Todtot némi élcelődéssel „kis Napóleonként” emlegették, addig fiacskáját egyre többen nevezik a „menedzserek császáraként”: „Dehogy vagyok én császár!” – mondta az F+1 Blognak Todt az Olasz Nagydíj hétvégéjén. „Pusztán arról van szó, hogy igyekszem jó munkát végezni és vannak versenyzők, akik méltányolják ezt, bíznak bennem és rám bízzák a pályafutásuk egyengetését. Ez komoly feladat, kiváltképp mostanság, amikor ennyire kevés a hely és ennyire nehéz a gazdasági helyzet…”
Todt – aki a GP2-ben szereplő ART csapat társtulajdonosa is – édesapja révén a motorsport világában cseperedett fel, a menedzserkedésre viszont elismerten Felipe Massa vette rá, amikor 2003-ban a Ferrarinál tesztpilótáskodott és összebarátkoztak egymással. A rossz nyelvek szerint a papa hátszelével a franciának sikerült 2004-re visszaszerveznie a brazilt a Sauberhez, onnantól pedig nem volt megállás: 2006-ra jött a Ferrari-kontraktus, újabb ügyfelek, manapság pedig egy komplett menedzsment-vállalkozást működtet All Road Management néven, ahol főként az ART-nál nevelkedett pilótákat – Maldonado és Bianchi is ilyen – istápolja.
Szervezkedés percekkel az idei Belga Nagydíj leintése után
Bár azt csak nehezen – sokak szemében egyáltalán nem - sikerült lemosnia magáról, hogy pályafutását befolyásos édesapjának köszönheti, megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az ifjabb Todt nem lebzselők közé tartozik. A paddock nyüzsgőbb, folyton folyvást szervező és intézkedő személyiségei közé tartozik, aki a saját idejét, forrásait igyekszik a lehető legoptimálisabban elosztani védencei között. Gyakran látni, hogy a Ferrari garázsából kíséri figyelemmel az eseményeket, de nem lehet azt mondani, hogy rátelepedik legrégibb ügyfelére, Massára, vagy akár a többiekre: „Vannak olyanok, akikkel már régebb óta dolgozom együtt, így közelebbi a kapcsolatunk és vannak, akikkel kevésbé, de mindenkivel jól kijövök. Számomra az a legfontosabb, hogy elégedettek legyenek. A pályán és azon kívül is folyamatos a kapcsolat közöttünk” – mondta a versenyzőihez fűződő kapcsolatáról Todt.
A fiatal üzletemberen biztosan nem fog múlni, hogy Massa és Maldonado is megtalálja a számításait 2014-re, ráadásul a gall fenegyereknek ambiciózus céljai vannak: a szintén ART-tehetség James Caladót már sikerült beszerveznie a Force India tesztpilótai státuszába és nem bánná, ha a közeljövőben a britet is sikerülne feljuttatnia a rajtrácsra. „Ez a cél és nagyon bízom benne, hogy összejöhet” – mondta a negyedik pilótájáról Todt, aki egészen ifjú tehetségekre is igyekszik lecsapni: a most 16 éves Charles Leclerc-et például már hosszú évekkel ezelőtt kiszúrta, jelenleg az ART gokartos különítményében versenyezteti és aligha lehet kétséges, hogy a Forma-1-ben képzeli el az ifjú monacói kiválóság jövőjét is.