Fontos mérföldkőhöz ért a Honda a hétvégi Monacói Nagydíjon, hiszen először fordult elő, hogy mind a négy autójuk a pontszerzők között végzett. Azonnal fel is merültek olyan spekulációk a paddockban, hogy az idei formajavulás hatására jövőre talán már egy harmadik hondás csapat is lesz az F1 mezőnyében: az F+1 Blog erről kérdezte a gyártó motorsportért felelős igazgatóját, Masashi Yamamotót.

 

A Honda jelenkori Forma-1-es sztorija jól ismert: a visszatérés 2015 és 2017 között három évnyi kőkemény szenvedéssel indult a McLaren partnereként, ezen idő alatt a gyártó megjárta a poklok poklát és szinte nem is lehet annál megalázóbb helyzetbe kerülni, mint amilyenbe kerültek a brit csapat partnereként. A hajtáslánc erőtlen és megbízhatatlan volt, javulásnak pedig nyomait sem lehetett látni, amiben fontos szerepe volt a szigetországi istállóval fennálló zűrzavaros kapcsolatnak is. Tavaly, a Toro Rossóval szövetkezve elindultak a fejlődés útján, idén pedig már a Red Bull Racing autóinak szívéről is gondoskodnak: a szinergia a jelek szerint működik, túl vannak már több dobogós helyezésen, Monacóban pedig mind a négy Honda-erőforrással hajtott autó pontszerzőként végzett.


„Nagyon jó volt a teljesítmény, mind a négy autónk pontot szerzett és a legjobb nyolc között végzett. Elégedettek vagyunk és készülünk Montrealra, gőzerővel dolgozunk a motorunk fejlesztésén” – értékelt a vasárnapi futam leintése után Toyoharu Tanabe, a Honda F1-ért felelős technikai igazgatója.

Az évad első négyes Honda-pontszerzése után olyan hangokat is lehetett hallani a monacói paddockban, hogy az idei formajavulás hatására nem elképzelhetetlen: jövőre talán már egy harmadik alakulat is a japánoktól szerzi majd be az erőforrásokat. Az esetleges harmadik csapat a fennálló együttműködések, szerződések és egyéb elköteleződések miatt egy viszonylag szűk körből kerülhetne ki. Dióhéjban: van, aki nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a jelenleg szorosnak tűnő Mercedes-kötődés ellenére a Racing Point a színfalak mögött érdeklődik a Honda iránt, mások szerint a jelenleg szintén Mercedes-ügyfél Williams számára is érdekes és vonzó lehet a japánok portékája.


„Nem tudunk erről, bennünket még senki nem keresett meg ezzel kapcsolatban” – válaszolta az F+1 Blognak az esetleges harmadik csapat lehetőségét firtató kérdésre Masashi Yamamoto, a gyártó motorsportért felelős igazgatója. A szakember kifejtette, hogy nem is lenne egyszerű számukra kiszolgálni egy újabb istállót: „Az infrastruktúránk és a technológiánk ugyan lehetővé tenné, de humánerőforrás tekintetében biztosan gondban lennénk. Jelenleg nincs elég emberünk, akikkel meg tudnánk oldani egy újabb istálló kiszolgálását azon a szinten, amely számunkra is vállalható.”

Yamamoto méltatta a Red Bull csapataival fennálló együttműködést, mondván, „tökéletesen megy a közös munka, minden érintett elégedett és immáron jól látható a fejlődés is. Hogy egy harmadik csapat és az onnan származó adatok, információk felgyorsítanák-e a fejlesztéseinket? Biztosan, de annyira hatékony a közös munka a Red Bullal és a Toro Rossóval, hogy a jelenlegi helyzet számunkra tökéletesen megfelelő.

Felmerül a kérdés, hogy amennyiben valóban van érdeklődés a színfalak mögött egy harmadik csapat részéről, milyen jogai vannak ezzel kapcsolatban az energiaitalosoknak? Emlékezetes, hogy a McLaren fenntartotta az exkluzivitás jogát és nem engedélyezték, hogy a Honda más istállót felvegyen a partnerei közé, a Red Bullnak azonban nincsenek ilyen elvárásai: „Ez csakis rajtunk múlik. Az minden esetben a Honda döntése, hogy kivel, kikkel kötünk ilyen jellegű megállapodást” – nyomatékosította Yamamoto azt, hogy a Red Bullnak nincs vétójoga a partnerkör esetleges bővítésére vonatkozóan.