Nincs olyan Forma-1-es Magyar Nagydíj, amely után az FIA ne méltatná a lebonyolításban résztvevő magyar sportszakmai stáb munkáját. Messze földön híres sportbíróinkat rendszerint látjuk a Hungaroring posztjain, a garázsok mélyén dolgozó technikai ellenőreinkről viszont kevés szó esik, pedig őket legalább olyan magas szinten jegyzik. Az F+1 Blog a nemzeti technikai ellenőrök főnökét, Balla Zoltánt kérdezte arról, hogy milyen feladatokat látnak el az év legfontosabb hazai versenyhétvégéjén.

 

Egy dolgot érdemes jóelőre leszögezni:a Magyar Nagydíjak hétvégéjén kevesen alszanak kevesebbet, mint a Technikai Bizottság 48 fős kontingensének tagjai, akik hajnalok hajnalán már a helyszínen vannak és csak késő este távozhatnak szolgálati pozíciójukból. A „Scrutineer” feliratú mellényesek cserébe elmondhatják magukról, hogy náluk közelebbről tényleg a világon senki nem szemlélheti a hungaroringi eseményeket: míg a rajongók többsége bármit megadna azért, hogy egyszer beleszippanthasson a garázsok levegőjébe, addig ők csak roppant indokolt esetben mehetnek ki onnan, ráadásul nem csak a Forma-1-es gárdákat monitorozzák, hanem a GP2 és a GP3 csapatait is.

Akcióban a Red Bullnál az idei Magyar Nagydíjon: Tallódi Laura és Tüskés László


„A feladataink közé tartozik a mérlegelés, míg a bokszellenőri feladatok ellátása során jegyzőkönyveket kellett írniuk a kollégáknak” – mondja a gárdát irányító fiatal szakember, Balla Zoltán. „Az ellenőreink dokumentálják a csapatok által végrehajtott teljes tevékenységet. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az ellenőreinknél van egy jegyzőkönyv, amelybe felvezetnek mindent, ami a garázsban történik, legyen szó szerelésről vagy más különféle beavatkozásokról, például tankolásról, kerékcseréről. Vannak gumiellenőreink is, akiknek az a feladata, hogy a gumiallokációt ellenőrizve egy speciális szkennerrel leolvassák az abroncsok vonalkódját. Ennek használatára jóelőre felkészítik a munkatársainkat, a hétvége kezdete előtt pedig ott, helyben, gyakorlásra is kínálkozott a lehetőség.”

Balla Zoltán és Jo Bauer egy eligazításon (Fotó: magánarchívum)


Az FIA igyekszik a lehető legszigorúbban felügyelni mindent, ami a csapatok háza táján történik: ez megkívánja a komoly, népes szakembergárdát, a nagy távolságok miatt logisztikai tekintetben pedig észszerű, hogy bevonják a munkába a tagszervezetek munkatársait. Az irányítás természetesen központosított, minden helyszínen – így nálunk is – Jo Bauer koordinálásával dolgoznak a szakemberek. A garázsokba delegált és a más feladatokat ellátó személyzet és az FIA hírhedt technikai delegáltja között Balla Zoltán teremti meg a kapcsolatot. 

„A mi munkánk mindig csütörtök reggel kezdődik, Jo Bauer akkor tartja az első eligazítást” – mondja a magyar különítmény irányítója. ”Ez nagyjából két órán át tart és ilyenkor beszéljük meg az első két nap tennivalóit, a gépátvétellel és a szabadedzésekkel kapcsolatos feladatokat. Szombaton kora reggel szintén van egy hosszú briefing, akkor órára, percre lebontva tárgyaljuk át a szombati és a vasárnapi eseményeket.”
 

Balla Zoltán MNASZ-igazolványa


Noha a különféle hazai autósport-szériákban, elsősorban a raliban nagy divat pocskondiázni az MNASZ Technikai Bizottságát, Bauer, Charlie Whiting és többi magas rangú FIA vezér a technikai személyzetre is gondol, amikor hangsúlyozzák: a magyar Forma-1-es hétvége lebonyolítása példaértékű bármely ország számára. A dicséret idén sem maradt el.

„Nem akarok hazabeszélni, de a tény megköveteli, hogy elmondjam: a Technikai Bizottság Forma-1-es, valamint GP2-esés GP3-as tevékenységét is magas színvonalúnak tartják az FIA-nál és ezt általában írásos formában is kinyilvánítják. Az idei futam zárómegbeszélésén is komoly elismeréssel szóltak a teljesítményünkről az illetékesek” – fogalmazott Balla Zoltán, aki megjegyezte: a 30. Magyar Nagydíj alkalmából a nemzeti technikai ellenőrök közül hatan kaptak jubileumi elismerést eddigi tevékenységükért.