Számos nagy dolgot vitt véghez a Forma-1-ben a jövőre visszatérő Honda: a régi-új partnerrel, a McLarennel közösen nyert temérdek futamot, vb-címeket, s bár önálló konstruktőrként nem lettek túlságosan sikeresek, abból a korszakból is van mire büszkének lenni. Például arra, hogy a mai napig a japánoké a Forma-1-es autóval valaha elért legnagyobb csúcssebesség.

Ha a csúcssebesség szóba kerül Forma-1-es tekintetben, a rajongók zöme rávágja, hogy „Montoya, 2005, Monza”! A kolumbiai pilóta a legendás helyszínen 372,6 kilométer/órás csúcssebességet produkált a McLarennel, de nem a versenyhétvége keretein belül, hanem néhány nappal korábban, egy privát tesztelésen, így szigorúan F1-es szemszögből nézve még úgy sem tekinthető hivatalos csúcsnak, hogy a legtöbb portál ezt emlegeti Forma-1-es rekordként.

Arra mindeképpen jó volt a 2005-ös csúcssebesség-hajhászat, hogy a Hondánál is ráharapjanak a témára és úgy döntsenek, hogy speciális körülmények között megpróbálják elérni a 400 kilométer/órás álomhatárt. Helyszínnek a sebességi rekordok örök helyszínét, a Utahban találgató Bonneville sós síksággá alakult kiszáradt tómedrét választották, ahol 2005 novemberében szerettek volna nekifeküdni a rekordfelállításnak, de a rossz időjárás miatt végül egy másik helyen, a kaliforniai Mojave légitámaszponton bonyolítottak egy főpróbát.

A volán mögé az akkori egyik tesztpilóta, a dél-afrikai Alan van der Merwe ült, akinek háromszor is sikerült álépnie a 400-as álomhatárt a hátsó szárny nélküli, csúcssebességre faragott F1-es géppel. Egy ízben a 413 kilométer/órát is elérte a dél-afrikai pilóta, ám ezek az eredmények a körülmények miatt nem lehettek hitelesített rekordok. Az időjárás csak 2006 nyarán tette lehetővé, hogy a gárda – akkor már gyári Hondaként – újfent nekifeszüljön a csúcsbeállításnak, a volán mögé Bonneville-ben is Van der Merwe ülhetett.

A különítmény három napon át kísérletezgetett: az egymérföldes szakaszon a harmadik napon sikerült átlépni az álomhatárt, akkor a dél-afrikai pilóta 400,450 kilométer/órával száguldott, hivatalos rekord azonban ebből sem lett, ahhoz ugyanis az kellett volna, hogy a tempó a fordított irányban teljesített szakaszon elért sebességgel átlagolva is magasabb legyen 400-nál. A második futás 393,613-ra csökkentette az oda-vissza átlagsebességet, de a hondások így sem csalódtak: a program végére 397,360 kilométer/órára tornázták fel az egymérföldes száguldás Forma-1-es csúcsát és beállították a kilométeres menet rekordját is, ez 397,481 kilométer/óra lett.

Némi vigaszt jelentett, hogy az egyirányú, 400 kilométer/óra feletti rekordot néhány hónappal később az FIA is elismerte, mint „race legal”, azaz versenyzésre is megfelelő Forma-1-es autó hivatalos sebességi rekordját. Persze ezzel is vitába lehet szállni, mivel a hátsó szárny helyére szerelt, az autó stabilitását, irányíthatóságát segítő függőleges terelőlemez mozgó aerodinamikai elemnek számított.

„Már az előzetes vizsgálódás során is nyilvánvalóvá vált, hogy az autó nagyon nagy sebességnél instabillá válhat. Gondolkodtunk azon, hogy átalakítjuk hátsókerék-kormányzásúra és aktív fékeket használunk, de ez a megoldás sokkal egyszerűbbnek tűnt” – mondta akkoriban a furcsaságról John Dickinson, aki a rekordkísérletekhez használt 007-es Honda-konstrukció aero-átalakítását irányította.

Aligha lehet kétséges, hogy a visszatérés apropóján a Honda marketingeszközként biztosan feleleveníti majd a 2006-os eseményeket, amelyek egyik főszereplője, Van der Merwe a mai napig fontos szereplője a Forma-1-nek. Miután versenyzői állás nem jutott neki a mezőnyben, szerencsét próbált az A1GP-ben és a Le Mans Series-ben, 2009 óta pedig a nagydíjakon az orvosi autó állandó pilótájaként dolgozik az FIA-nak.