Sergio Perez nem kizárólag a pályán nyújtott teljesítménye miatt veszítte el az állását a McLarennél: két, a mexikói pilótát személyesen is jól ismerő bennfentes is állítja, hogy sokkal inkább a mentalitása, túlzott arroganciája miatt kötöttek útilaput a talpára. 

„Nem. Nem hagytak cserben. Nehéz az idei év. A kívülállók azt gondolnak, amit akarnak, de a csapat összes tagja tudja, hogy mekkora nyomás nehezedik ránk, Jensonre, rám, Martin Whitmarsh-ra, mindenkire, mindenkire. Ez a szezon kiábrándító volt a McLaren számára, változtatniuk kell és igen, engem lecserélnek, de ilyen a versenyzés.”

Perez csütörtökön, Austinban ezt felelte egy újságírói kérdésre, amely azt forszírozta, hogy a McLaren idei gyenge teljesítménye, valamint a menesztése miatt nem érzi-e úgy, hogy a wokingi alakulat csúnyán cserbenhagyta. Bár azt nem felejtette el megemlíteni, hogy nehéz helyzetbe került a késői menesztés miatt, a visszafogott állásfoglalás annak fényében meglepő, hogy néhány nappal korábban - amikor kiszivárgott, hogy sorsa a brit egyletnél megpecsételődik - meglepően élesen bírálta a wokingi alakulat menedzsmentjét.

Nehéz eldönteni, hogy melyik az igazi Perez: a megszeppent, tisztelettudó ifjonc, vagy a sértődött, felvágott nyelvű suhanc? Az idei évad során a paddockban járva-kelve, a háttérben ordított a pilótáról, hogy nehezen vagy egyáltalán nem találja a helyét a wokingi alakulat berkein belül. Bár voltak, akik azzal érveltek, hogy a 23 éves versenyző a látszólagos határozottság ellenére túlságosan gyámoltalan és nem könnyű beilleszkednie egy olyan gigantikus szervezetbe, mint a McLaren, most két, a pilótát közelről ismerő bennfentes is azt állítja: Perez arra fizetett rá, hogy valójában túlságosan arrogáns volt a viselkedése.

„Nagyon hamar a fejébe szállt, hogy F1-es pilóta lett. Versenyzőként tényleg sokat fejlődött az utóbbi három évben, de sajnos a személyisége nem változott ugyanolyan mértékben” – nyilatkozta a McLaren korábbi legendás csapatmenedzsere, Jo Ramirez, aki nem is olyan régen még a mexikói karrierjét főszponzorként támogató Telmex megbízásából a fiatal pilóta személyi tanácsadója volt.

Ramirezhez hasonlóan foglalt állást a Forma-1 latin-amerikai versenyzőivel mindig jó kapcsolatot ápoló brazil újságíró, Livio Oricchio is: „A mexikói és a McLaren soha nem voltak jóban. A Forma-1 nem csak a kötelezettségről szól, hanem sokkal több annál. Itt fontos az együttműködés, a közös munka és az, hogy a felek eltökéltek legyenek a közös célok érdekében. Győzni és veszíteni is együtt kell, Perez azonban nem olyan ember, aki ezt teszi” – írta az O Estado de S.Paulo című lapban a tollforgató, aki megjegyezte: forrásai nem csak a McLarennél, hanem a Perezt korábban foglalkoztató Saubernél is állították, hogy a pilóta attitűdje nehezen tolerálható.

Ramirez és Oricchio véleményének fényében eszünkbe juthat, hogy tavaly a Ferrari - amely a tehetséggondozó programjában több éven át pallérozta a mexikóit – nem vállalkozott Perez leigazolására, holott a fél világ biztosra vette, hogy a Sauber után a vörösöknél folytatja majd a pályafutását. Az F+1 Blog akkor azt gyanította, hogy valószínűleg Luca di Montezemolo, a maranellóiak fővezére viszolyog attól, hogy egy tálból kelljen cseresznyéznie Carlos Slimmel, a Telmex-főguruval, ugyanis a világ leggazdagabb emberéről úgy hírlik, hogy nem igazán tűr ellentmondást. Könnyen előfordulhat viszont, hogy a vörösök időben felismerték azt, amit most Ramirez és Oricchio bizonygat.

Lehet elmélkedni azon, hogy valójában mi állhat a háttérben, sokkal érdekesebb azonban, hogy mihez kezd a kutyaszorítóra emlékeztető helyzettel Perez és a menedzsmentje, a lehetőségek ugyanis erősen korlátozottak. Vannak, akik szerint a Lotusnál köthet ki, amire minimális az esély annak fényében, hogy a Pastor Maldonadót patronáló PDVSA olajtársaság elnöke már a nyilvánossággal is közölte, hogy védencük Enstone-ba igazol, ahonnan az egyre jobb formában lévő Romain Grosjeant vélhetően nem toloncolják ki a Telmex-dollárkötegek miatt még akkor sem, ha pénzügyileg nem állnak túl jól.

Paul Di Resta a Force Indiánál állítólag sokat javított az esélyein, míg Adrian Sutil Austinban már azt is kikotyogta, hogy aláírt szerződése van a silverstone-i egylettel. Sereghajtóhoz Perez aligha akar igazolni, így a Sauber tűnik az egyetlen választásnak, ahol a már leigazolt Szergej Szirotkin szerepeltetése a pilóta tapasztalatlansága és az állítólag beígért, de elmaradt orosz pénzek miatt mostanában újra erősen kérdésesnek tűnik. Esteban Gutierrez, a Telmex másik kegyeltje hosszabbításban reménykedik, menedzsere szerint jó esélye is van erre, így még az sem kizárt, hogy jövőre a svájci csapat két mexikóit állít csatasorba.

„Miért ne? Meglátjuk, hogy mi történik, de szerintem jó lenne. Az lenne Esteban második idénye és jóval tapasztaltabb lenne. Úgy gondolom, hogy jó csapat lennénk” – mondta mosolyogva Perez, amikor az austini sajtótájékoztatón az esetleges sauberes visszatérésről kérdezték. Gutierrez is nevetve vágta rá: „Mexikói erő!” Adódik a kérdés: mikor merül fel újra a pletyka, hogy Slim megvásárolja a Saubert? Tavaly állítólag ilyen terveket is szövögetett a dúsgazdag üzletember, aki akkor azt találta mondani: „Megveszem a Saubert és átnevezem Scuderia Mexikóra!”