Újra felbukkant Jarno Trulli: mióta a Forma-1 történelmének negyedik legtapasztaltabb pilótáját 2012 elején menesztette a Caterham istálló, keveset hallhattunk róla, néhány napja azonban kiderült, hogy az elektromos hajtású formulaautók bajnokságával, a Formula E-vel kacérkodik és már túl is van az első tesztelésen.

Az 1997 és 2011 között a Minardi, a Prost, a Jordan, a Renault, a Toyota és a Lotus/Caterham színeiben összesen 252 nagydíjon induló olasz Párizs közelében, a La Ferté Gaucher versenypályán ismerkedett az idén startoló Formula E versenygépével.

A különféle internetes videókon, fotókon már sokfelé látott, a fejlesztési fázisban egy másik korábbi Forma-1-es pilóta, Lucas di Grassi által tesztelt Spark-Renault SRT-01E típusjelű konstrukció széleskörű összefogás eredménye. Noha az autó Spark Racing Technologies égisze alatt készült, a francia műhely egy konzorcium része: a szénszálból és alumíniumból készült, a Forma-1-es törésteszteken is átesett karosszériát a Dallara építette, az elektromos hajtáslánc és az elektronika a McLaren munkája, az ehhez tartozó, 270 lóerős teljesítménynek megfelelő 200 Kw-os akkucsomagot a Williams jegyzi, míg a fix áttételezéssel készült szekvenciális váltó a Hewlandtól érkezett.

„Belülről a pilótafülke éppen olyan, mint egy igazi Forma-1-es autóé” – nyilatkozta a teszt után az egyszeres nagydíj-győztes Trulli. „A hang picit más, de az elektromotor és a váltó hangját is jól lehet hallani, így az érzés tökéletes a versenyző számára. Lehet, hogy kívülről van eltérés, de belülről nem nagyon lehet észlelni. Számítottam rá, hogy az első napon picit más lesz, mint amihez hozzá vagyok szokva és az is volt, de a legfontosabb az, hogy igazi versenyautóról van szó. 30 éve versenyzek, 15 évet a Forma-1-ben töltöttem, így arra készültem, hogy valami szokatlanban lesz részem, de ugyanolyan érzésem volt, mint a régi időkben. Élveztem, jó vezetni ezt a kocsit.”

Trulli egyelőre csak a Formula E „pilótaklubjához” csatlakozott, ami nem jelent garanciát arra, hogy versenyezni is fog a szezonban. Az olasszal együtt már negyven pilóta csatlakozott a kerethez, s közöttük jónéhányan vannak, akik szintén megjárták a Forma-1-et: a teljesség igénye nélkül említhetjük a közelmúltból Di Grassit, Bruno Sennát, Karun Chandokot, de olyan nevek is szerepelnek a listán, mint Takuma Sato, Nick Heidfeld és Vitantonio Liuzzi. Van néhány ismert alakulat a nevezési lista eddigi tíz együttese között is: ilyen a Super Aguri, amely Aguri Suzuki vezetésével korábban a Forma-1-ben is szerepelt, a DTM-ből ismert Audi Sport Abt, a gyorsasági motoros-vb-n is érdekelt Mahindra Racing vagy épp az ismert milliárdos Richard Branson cégcsoportja, a Virgin.

A bajnokság a tervek szerint 10 fordulós lesz, idén szeptemberben startol és 2015 júniusában zárul. A menetrendben olyan helyszínek szerepelnek például, mint Rio de Janeiro, Los Angeles, Miami, Monte Carlo és London. A városi pályákon lebonyolításra kerülő egynapos események menetrendje kellően összetett: a 10 csapat 20 pilótájának összesen 40 autó áll majd a rendelkezésére és az egyórás futamokra két kötelező boxkiállást írnak elő, amelyek során autót kell cserélniük a versenyzőknek. Az autók cseréjét a garázsokban kell megejteni, ahol az FIA felügyeli majd, hogy minden biztonsági eszközt megfelelően alkalmaznak-e.

Noha a Forma-1-hez szokott rajongók számára kétségkívül furcsa élményt kínál a Formula E, Trulli komoly fantáziát lát a szériában: „Komoly potenciál van ebben a bajnokságban, ugyanis mókásnak ígérkezik, hogy nagyvárosok utcáin lehet versenyezni, s ezáltal szinte a rajongók otthonába visszük a futamokat” – fogalmazott a 39 éves olasz.

Bár az utóbbi egy évben az autósport-rajongók lesújtó véleményt fogalmaztak meg a Formula E-vel kapcsolatban a különféle fórumokon és közösségi portálokon, elsősorban a hanghatás miatt, a szervezők nem is titkolják: bíznak benne, hogy a motorszabály-változás miatt halkabbá vált Forma-1 elősegítheti a Formula E népszerűvé válását is.