Múlt hétvégén utoljára zúgtak V8-as, Forma-1-es erőforrások a versenynaptár vitathatatlanul leggyorsabb helyszínén, Monzában, ahol ismételten megmutatkozott, hogy – mint az Auto Motor und Sport című német szaklap fogalmaz – „a Vettel-generáció nincs olyan gyors, mint a Schumacher-generáció”.

A tekintélyes lap az átlag- és csúcssebességekkel kapcsolatos statisztikákból vonta le ezt a következtetést. Mint rámutatnak: a Red Bull fiatal klasszisa múlt vasárnap száraz időjárási körülmények között, egy tiszta, biztonsági autós fázistól mentes futamon 234,268 kilométer/órás átlagsebességgel nyerte az Olasz Nagydíjat, s ezzel az Autodromo Nazionalén bonyolított viadal csak a 29. legnagyobb átlagsebességű versenyként vonulhat be a Forma-1-es rekordot feljegyző nagykönyvbe.

Ebben a tekintetben az abszolút csúcsot Michael Schumacher tartja, aki a 2003-as Olasz Nagydíjon 247,586 kilométer/órás átlagsebességgel vezette győzelemre a 3 literes, V10-es erőforrással hajtott Ferrarit Monzában. A pályafutása második szakaszát tavaly lezáró kerpeni nagyágyú tartja a 2,4 literes, V8-as erőforrások korszakának legnagyobb átlagsebességű rekordját is: 2006-ban 246,814 kilométer/órás átlaggal diadalmaskodott Monzában, azon a futamon, amelyen bejelentette első visszavonulását. Ez egyébként az átlagsebesség-toplistán a 3. helyre jó Juan Pablo Montoya 2005-ös, McLarennel futott 247,097 kilométer/órás átlaga mögött.

Kimi Räikkönen 2005-ben, Monzában

Érdemes vetni egy pillantást a csúcssebességekre is, amelyek szintén jócskán elmaradnak a V10-es korszaktól. 2005-ben Kimi Räikkönen a V10-es Mercedesszel hajtott McLaren volánja mögött 370,1 kilométer/órás sebességet produkált Monzában, amely a mai napig rekord: versenyhétvégén ennél nagyobb tempóval még soha, senki nem száguldott a Forma-1-ben. Juan Pablo Montoyának ugyan volt egy 372,6 kilométer/órás „produkciója”, de azt néhány nappal korábban, a futamot megelőző tesztelésen érte el.

A V8-as éra legnagyobb csúcssebességét Robert Kubica regisztrálta 2005-ben, amikor BMW-jével 351,7 kilométer/órás sebességgel repesztett, ám az utóbbi években megfigyelhető, hogy már nem jellemző a csúcssebesség-hajszolás Monzában. Az Auto Motor und Sport szerint ez annak köszönhető, hogy Vettel és a Red Bull 2011-ben trendet indított el: a német legnagyobb sebessége akkor mindössze 327,4 kilométer/óra volt, így megmutatták, hogy nem feltétlenül kell óriási végsebesség a monzai győzelemhez.

Idén az ismét diadalmaskodó háromszoros világbajnok a futamon 335,6 kilométer/órás csúcssebességet produkált, amivel csak a 14. legjobb volt ebben a tekintetben. A legnagyobb sebességet egyébként Esteban Gutierrez, a Sauber ifjonca érte el múlt vasárnap 341,1 kilométer/órával, ami szintén jócskán elmarad Kubica V8-as csúcsától.