Kíméletlen ostorcsapást mért a Forma-1-re a korábbi világbajnok Jacques Villeneuve: 1997 vb-elsője szerint az utóbbi évek újdonságaival, valamint az idén bevezetésre kerülő utolsó futamos pontduplázással a sportág olyannyira mesterkéltté válik, hogy az komolyan veszélyeztetheti a rajongói érdeklődést.

Villeneuve hosszú évek óta a kritikusabb szakmabeliek táborába tartozik: tavaly például az F+1 Blognak nyilatkozva egyszerűen „gyorséttermi menühöz” hasonlította a sportág jelenkorát, az idei évtől bevezetésre kerülő változások – különösképpen az utolsó futamra tervezett pontduplázás – végképp kiverték a biztosítékot a kanadainál.

„Úgy vélem, hogy ez egy szörnyű ötlet” – mondta a Sky Sportsnak az évadzáróért járó pontok megduplázásáról Villeneuve. „A Forma-1 már így is túlságosan mesterkélt a jelenlegi szabályokkal, a DRS-szel és minden mással együtt. A pontokat viszont legalább egyformán osztották mindenkinek, most azonban mindenki úgy kezdi meg az évadot, hogy tudják, az utolsó futamért dupla pontot adnak. Elképzelni sem tudom, hogy mi a cél ezzel, leszámítva azt, hogy védik az Abu-Dzabi futam rendezőit, akik milliókat költenek a versenyre és próbálják minél inkább fenntartani az érdeklődést.”

A 42 esztendős, 1996 és 2006 között a Forma-1-ben a Williams, a BAR, a Renault és a BMW/Sauber kötelékében összesen 164 nagydíjon induló kanadait nem győzte meg az új, 1,6 literes, V6-os turbómotorok hangja sem. „Nem annyira vaskosan, agresszívan szólnak, de a rajongókat csak az érdekli, hogy jó versenyeket lássanak. Jó, izgalmas, mókás futamokat” – fogalmazott az utóbbi éveket a paddockban francia és olasz tévécsatornák szakértőjeként lehúzó pilóta.

Villeneuve a brit televíziónak nyilatkozva nem kívánt állást foglalni a négy éve verhetetlen, ám az előszezont megnyitó jerezi tesztelésen látványosan szenvedő Red Bull várható versenyképességével kapcsolatban, azt ugyanakkor leszögezte: elképzelhetőnek tartja, hogy a Ferrarihoz visszatérő Kimi Räikkönen képes lehet odapörkölni Fernando Alonsónak.

„Lehetséges, mert Alonso tavaly óta már nem számít a Ferrari aranyifjújának, Kimit épp a belső harcok miatt vitték oda. Emlékeznünk kell ugyanakkor arra is, hogy néhány éve Kimivel is könnyes véget ért a kapcsolat, így ki tudja, hogy mi történhet. Nagyon nehéz abban a csapatban lenni, mert túl sok a politika, nagyok az elvárások és amikor nem alakulnak jól a dolgok, szinte elviselhetetlenné válik a helyzet. Mivel az új szabályok miatt a versenyzőknek nem kell mindvégig a határon autózniuk, fizikálisan nem lesz túlságosan megerőltető a vezetés, ami kedvezhet Kiminek.”

A Forma-1 után a NASCAR-t és a hosszú távú versenyzés világát is kipróbáló Villeneuve egyébként az idei évtől újabb kalandba vág: egy 600 lóerős Peugeot 208-assal indul az FIA által frissen életre hívott ralikrossz-vb-n. A kanadai versenyző a skót Albatec Racing kötelékét erősíti és teljes szezonra készül.

„Mindenekelőtt izgalmas és nagy kihívást jelent” – mondta a műfajról Villeneuve. „Láttam pár felvételt, kemény és nehéz, gyors, ráadásul a kocsik borzalmasan erősek. Mostantól világbajnokságot bonyolítanak az FIA égisze alatt, van egy futam Kanadában is, így sok dolog történik majd. Mindenképpen egy teljes bajnokságban akartam szerepelni.”