Immáron nyilvánvaló, amit eddig is sejteni lehetett: a Williamstől a Mercedeshez átpártolt Toto Wolff nem csak azért hagyta hátra nejét, Susie-t a grove-i istállónál, hogy felügyelje megtartott üzletrészét, hanem azért is, mert a hölgynek ott nagyobb esélye lehet tűzközelbe kerülni. A DTM-ből tavaly távozott pilótanő a napokban egyértelmű jelét adta annak, hogy nem tett le a Forma-1-es szereplésről.

Mint arról az F+1 Blog tavaly beszámolt, Wolff izgalmas új Forma-1-es kihívások reményében távozott a Mercedes DTM-es csapatától, ahol a formaautós juniorszériákban töltött néhány évad után hét szezont húzott le és legjobb eredményként két pontszerző helyezést tudott felmutatni. Mivel férje, Toto Wolff akkor épp társtulajdonosként a Williamsnél töltött be vezető szerepet, kézenfekvőnek tűnt, hogy a hölgy valamiféle menedzseri státuszt kap a brit egylet háza táján.

Azóta nagyot fordult a világ: ugyan Wolff megtartotta 16 százalékos tulajdonrészét, télen a Mercedesnél is tulajdonrészhez jutott és átvette a csillagos márka sportigazgatói tisztségét, nejét azonban hátrahagyta a grove-i egyletnél. A közvélemény úgy könyvelte el, hogy Wolff asszonyság felügyeli majd férje érdekeltségeit a továbbiakban, a napokban azonban nyilvánvalóvá vált: valószínűleg azért maradt, mert még mindig nem tett le arról, hogy versenyzőként is szerephez juthat a Forma-1-ben.

„Számomra a következő logikus lépés az lenne, ha részt vennék a fiatal pilóták tesztjén, ott jól teljesítenék, aztán pedig meglátjuk, hogyan tovább” – nyilatkozta Susie Wolff a Reuters hírügynökségnek csütörtökön, egyértelműen rávilágítva arra is, hogy a hölgyversenyzők szereplését hiányoló, mostanában egyre gyakrabban megfogalmazódó igényekre alapoz: „Elég komoly mozgalom van kialakulóban, az emberek szeretnének látni egy nőt a Forma-1-ben.”

Wolff hivatalosan szimulátoros- és fejlesztő pilótaként van alkalmazva a Williamsnél, ahol mostanáig egy szponzori napon, valamint célegyenes-teszteken ülhetett autóba. A 30 esztendős pilótanő úgy érzi: megalapozatlanok azok a vádak, amelyek szerint túlságosan lassúnak bizonyulnak a fiatalok számára tartandó tesztelésen.

„Sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy túlságosan lassú lennék ezen a teszten. Számomra hihetetlen, hogy ilyet hallok. Nem vehetnék részt az aero-teszteken sem, ha nem bizojnyítottam volna a rátermettségemet. Az emberek megfeledkeznek arról, hogy sokáig versenyeztem a legmagasabb szinten. Ez nem olyan lenne, mintha az ismeretlenségből előrántanának és azt mondanák, hogy ’tessék, itt egy F1-es autó, vezesd’” – fogalmazott a pilótanő.

Ahhoz, hogy Wolff hivatalos körülmények között pályára hajthasson, előbb szuperlicenszet kell váltania: ehhez 300 kilométernyi, Forma-1-es autóval megtett táv, továbbá a kiállítás díja, 10 ezer euró szükséges. A pénzzel aligha lenne gond, s a hölgy szerint már a teljesített táv sem jelentene akadályt a Forma-1-es jogsi megszerzéséhez.

„Valószínűleg már elegendő kilométert autóztam ahhoz, hogy igényelhessek szuperlicenszet, de addig nincs értelme, amíg nem tudom biztosan, hogy kezdhetek vele valamit. A Williams nem mondott eddig semmit, de szerintem meg kell történnie. Én vagyok a csapat fejlesztő pilótája, így nem fordulhat elő, hogy tesztet tartanak a fiatal pilóták számára és a fejlesztő pilóta nincs ott, de sosem lehet tudni. Várjunk és meglátjuk” – mondta Wolff.

Mint a pilótanő elárulta: Bernie Ecclestone a háttérben ’pokolian sokat tesz’ azért, hogy segítsen bekerülnie a Forma-1-be, mert – mint fogalmazott – ’tudja, hogy ennek üzleti szempontok miatt is be kell következnie’. Ecclestone-ról köztudott, hogy régóta szeretne egy pilótanőt a mezőnyben, s a múltban azért is sokat tett, hogy a tengerentúlon zajos sikereket arató, az Indycar után jelenleg a NASCAR-ban vitézkedő Danica Patricket átcsábítsa.

Mostanáig a Forma-1-ben három nőnek sikerült eljutnia a rajtrácsig: az ’50-es évek végén Maria Teresa de Filippis, a ’70-es években Lella Lombardi, míg a ’80-as évek elején Desiré Wilson indult versenyeken. Próbálkozott Divina Galica és Giovana Amati is, nekik azonban nem sikerült kivívniuk a futamokon való indulás jogát.

Ha versenyzői téren nem is, sportszakmai fronton az utóbbi időben egyre jelentősebb a nők jelenléte a Forma-1-ben. A Sauber istállót tavaly óta egy hölgy, Monisha Kaltenborn irányítja, míg Wolff csapatánál, a Williamsnél nemrégiben nevezték ki csapatfőnök-helyettessé a legendás névadó-szakvezető, Sir Frank Williams lányát, Claire-t. Az FIA – amelynek kötelékét Silvia Bellot személyében képzett női sportfelügyelő is erősíti – a ’Women is motorsport’ program keretein belül igyekszik segíteni a nők motorsportbeli és Forma-1-es szerepvállalását.