F1 Forma-1 McLaren Zak Brown Gil de Ferran Hungaroring James Key Toro Rosso Magyar Nagydíj
Jónevű technikai vezető nélkül manapság képtelenség sikert elérni a Forma-1-ben, fennállása mélypontján azonban a McLaren cáfolni szeretné ezt a teóriát. Az új műszaki gurura egyelőre várnia kell az évek óta köszködő alakulatnak, így abban reménykednek, hogy a háttérben dolgozó szürke eminenciások alkotnak valamirevaló autót 2019-re…

 

Három éven át szajkózta a Forma-1 történelmének egyik legsikeresebb istállója, hogy bizony övék a legjobb konstrukció a mezőnyben, ám ezt a Honda-hajtáslánc teljesítménye miatt nem tudják megmutatni. Idén már Renault-szívvel versenyeznek a wokingiak, a helyzet azonban jottányit sem változott: az MCL33 is olyan silány tákolmány, hogy annak gyengeségeit még a kétszeres világbajnok Fernando Alonso egyébként briliáns vezetői tudásával is csak jobb napokon lehet palástolni. Akkor is csak valamennyire....
F1 Forma-1 McLaren Zak Brown Gil de Ferran Hungaroring James Key Toro Rosso Magyar Nagydíj
Ahhoz, hogy a helyzet változzon, a nagy múltú gárdának elengedhetetlenül szüksége lenne egy bizonyított technikai vezetőre, aki ötleteivel, tudásával képes legalább ezen a fronton felszállóágba helyezni a minden tekintetben csak küszködő formációt. Ilyen azonban – a dolgok jelenlegi állása szerint – nincs a McLaren kötelékében: Tim Goss, a korábbi technikai vezető áprilisban, míg Matt Morris mérnökigazgató a közelmúltban távozott a wokingi csapattól, így jelenleg az egyetlen közismert szakember az aerodinamikáért felelős, a múltban a Red Bullnál is megfordult Peter Prodromou a brit csapatnál. 

Nemrégiben kiderült, hogy a McLaren megállapodott a Force Indiánál, a Saubernél és a Toro Rossónál is bizonyított technikai igazgatóval, James Key-vel, mivel azonban a brit gurunak érvényes szerződése van a Red Bull juniorcsapatával, a tényleges munkakezdésre előreláthatólag várnia kell az új munkaadónak.  Pedig ott azonnal akcióba kellene lépni, ha szeretnének érdemi előrelépést produkálni 2019-ben, hiszen ez az időszak kulcsfontosságú a jövő évi autók fejlesztése szempontjából. Amikor a sajtó azzal a kérdéssel szembesítette a gárda menedzsmentjét a Hungaroringen, hogy most valójában ki irányítja a jövő évi versenygép fejlesztését, finoman szólva sem volt meggyőző a válasz…

F1 Forma-1 McLaren Zak Brown Gil de Ferran Hungaroring James Key Toro Rosso Magyar Nagydíj
Brown és de Ferran: semmitmondó válaszok


„A kulcs a csapatmunka. Már korábban is hallhatták tőlem, hogy nagyon sok tehetséges srác dolgozik nálunk, olyan szakemberek, akiket Önök nem is ismerhetnek. Átszervezéseket hajtunk végre annak érdekében, hogy a csapat még inkább összeálljon, még átláthatóbb legyen a szervezet és hatékonyabbá váljon a belső kommunikáció. Arra törekszünk, hogy házon belül minél szélesebb körben megosszuk a részleteket a munkatársakkal arra vonatkozóan, hogy mi történik és merre tartunk. Van egy tervünk, amely rövidesen, ahogyan haladunk előre, mindenki számára nyilvánvaló lesz” – fogalmazott kissé homályosan Gil de Ferran azon a mogyoródi sajtóértekezleten, ahol jelen volt az F+1 Blog is.

A kialakult helyzet is arra ösztökéli a McLaren-főnökséget, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy Key mihamarabb csatlakozhasson. Paddock-pletykák szerint az egyik lehetséges forgatókönyv az, hogy átengedik a gárda juniorprogramjában pallérozódó, jelenleg az F2-ben versenyző Lando Norrist a Red Bullnak: ugyan Zak Brownnak a szíve csücske a fiatal brit és eddig minden ajánlatot hárított, nem kizárt, hogy Key mielőbbi elengedése érdekében igent mondana Helmut Markónak, aki már az évad európai szakaszának kezdetén szerette volna átcsábítani és Brendon Hartley helyére ültetni az ifjú szigetországit.
 

F1 Forma-1 McLaren Zak Brown Gil de Ferran Hungaroring James Key Toro Rosso Magyar Nagydíj
Akitől a megváltást várják: James Key


„A Forma-1 világában mindig van lehetőség arra, hogy megváltoztassunk helyzeteket. Természetesen mérlegeljük, hogyan lehetne ezen a helyzeten változtatni. Addig is ragaszkodunk a saját, belső tervünkhöz, átszervezünk és szerződtetünk szakembereket, nem is mindennel végeztünk még, így egyelőre ennek mentén tesszük a dolgunkat” – felelt Brown arra a kérdésre, hogy tesznek-e erőfeszítéseket annak érdekében, hogy pénzzel vagy pilóták átengedésével mielőbb kiszabadítsák Key-t a jelenlegi szerződéséből.

Brown az esemény idején megsaccolni sem tudta, hogy Key előreláthatólag mikor állhat munkába a McLarennél, ugyanakkor megjegyezte: „Érthető, hogy a Red Bull és a Toro Rosso is bosszús, hiszen James Key személyében az egyik legtehetségesebb szakembert veszítették el, aki elismerten a mezőny egyik legjobb technikai igazgatója. Izgatottak vagyunk, hogy csatlakozik hozzánk és nagyon várjuk, hogy elkezdhessük a közös munkát!”

12 forduló után a McLaren 52 ponttal a konstruktőri tabella 7. helyén állomásozik: a Force Indiától 7 ponttal vannak lemaradva, míg a Toro Rossót 24 egységgel előzik meg.