Norbert Haugnak, a Mercedes 2012 végén menesztett sportigazgatójának elévülhetetlen érdemei vannak a Forma-1-es alakulat idei sikereiben – véli a csillagos márka DTM-különítményének két F1-es kötődésű versenyzője, Gary Paffett és Paul Di Resta, akik nagyra értékelik a korábbi szakvezető munkásságát.

Beindult idén a Mercedes szekere a Forma-1-ben, ám a 2010-ben a Brawn GP felvásárlásával csatasorba állított gyári alakulat fennállása első három idényében csak vegetált. Ennek eredményeként a stuttgarti gyártó 2012 végén lapátra tette legendás sportigazgatóját, Norbert Haugot, akit több mint két évtizeden át irányította a vállalat sportbéli tevékenységét.

Haug helyét a tavalyi szezon kezdetén Toto Wolff vette át, míg a Forma-1-es istállót a versenyzői múlttal is rendelkező osztrák szakember menedzsmentként, közösen irányítja a korábbi háromszoros világbajnok Niki Laudával és a technikai ügyekért felelős igazgatóval, a McLarentől elszipkázott Paddy Lowe-val. Tény, hogy az új összeállítású menedzsment irányítása alatt meglódult a márka szekere, ám a csillagos márka DTM-csapatának két Forma-1-es kötődésű versenyzője, Gary Paffett és Paul Di Resta egybehangzóan állítja: a jelenlegi sikerekben a sikertelenség miatt kirúgott Haug munkájának is komoly szerepe van.

„Úgy gondolom, hogy nem lehet elvitatni Norbert szerepét a jelenlegi Forma-1-es sikerek kapcsán. Ő volt az, aki lerakta az alapokat. Tisztelem természetesen Totót is, aki más stílusú vezető, de legalább olyan nagy figyelemmel és odaadással végzi a munkáját” – mondta a DTM 2005-ös bajnoka, az idén még Mercedes-erőforrásokat használó McLarennél tesztpilótáskodó Gary Paffett.

Mercedes-Benz / Speedlight Photo Agency

Paffettről köztudott, hogy amolyan apa-fiú kapcsolatban állt Hauggal - elmondása szerint a jó viszony nem is szakadt meg -, s legalább ennyire, vagy még inkább kötődött az ex-szakvezetőhöz Di Resta is. A paddockban többen is vallják, hogy a skót a DTM 2010-es bajnoki címének elhódítása után Haug közbenjárására kapott lehetőséget a Mercedes-erőforrásokat használó Force Indiánál, s állítólag tavalyi menesztésében is szerepet játszott, hogy már nem számíthatott a korábbi vezető befolyására.

„Toto nagyon jól teszi a dolgát, pedig nehéz feladatra vállalkozott, amikor a Mercedes sportigazgatójává lépett elő. Norbert ugyanakkor minden tiszteletet megérdemel, nélküle valószínűleg nem tartana ott a Forma-1-es csapat, ahol most. Elég csak abba belegondolni, hogy a javulásban komoly szerepe van a motorformula megváltozásának, aminek annak idején Norbert volt az egyik legnagyobb támogatója” – méltatta Di Resta a korábbi nagyfőnököt, aki idén a német közszolgálati televízió szakértőjeként visszatér a DTM világba.

Vitalij Petrov személyében van egy harmadik F1-es múlttal rendelkező DTM-pilótája is a Mercedesnek, a Lotus/Renault és a Caterham kötelékében a csúcsosztályban összesen három szezont lehúzó orosz a tavalyi kényszerszünet után a csillagosok túraautós különítményénék kapott újra versenyzési lehetőséget. Az 57 nagydíjon indult viborgi a Forma-1-hez hasonlóan a DTM-ben is úttörő lesz, mivel korábban orosz még soha nem versenyzett ebben a bajnokságban.

Mercedes-Benz / Speedlight Photo Agency

„Az első teszten abszolút nem voltam elégedett azzal, ahogyan vezettem” – mondta a 29 esztendős versenyző a Mercedes-Benz által szervezett sajtóbeszélgetésen. „Sokféle versenygépet vezettem már eddigi pályafutásom során, Forma-1-est és GP2-es kocsit, más túraautókat, még Le Mans-i prototípust is, ám a DTM-es autóhoz teljesen más vezetési stílus szükséges. Sokat kell gyakorolnom ahhoz, hogy összecsiszolódjak a C-Coupéval.”

Petrov egy éven át mindhiába harcolt azért, hogy idén újra Forma-1-es versenyző lehessen, ám saját bevallása szerint egyáltalán nem vigaszdíjnak tekinti a DTM-es volánt.

„Minden követ megmozgattam, de a felmerült lehetőségeknek túlságosan komoly lett volna az anyagi vonzata” – mondta az F+1 Blognak az orosz. „Tavaly nyáron valóban kézzel fogható közelségbe került a Williams-volán, de sajnos abból sem lett semmi. Néhány ajánlatom jelenleg is van a Forma-1-ből, de olyan magasak a pénzügyi elvárások, hogy nincs értelme foglalkozni ezekkel, kiváltképp úgy, hogy nincs garancia a későbbi versenyzési lehetőségre. Itt, a DTM-ben is komoly a kihívás, nagyon magas a technikai színvonal és ügyes srácok az ellenfelek, ráadásul ebben a bajnokságban is lesz lehetőségem otthon versenyezni.”