Rendíthetetlenül magabiztos a Lotus istállóba invesztálni kívánó Quantum-befektetőcsoport arca, Mansoor Ijaz. Noha a pakisztáni gyökerekkel rendelkező amerikait a Forma-1 világa csalóként, egyszerű szemfényvesztőként könyvelte el a folyamatos ígérgetés miatt, az üzletember egy terjedelmes interjúban igyekezett magyarázattal szolgálni a késésre és nyomatékosítani, hogy az üzlet nem tekinthető elhaltnak.

Mint ismeretes, az anyagi fronton jóideje ingatag Lotusnál nagyjából tavaly tavasz óta várják, hogy megérkezzen az Ijaz által verbuvált, közel-keleti és egyéb rejtélyes befektetők által Quantum név alatt összeállt társaság pénzügyi injekciója. Miután a tavalyi év végén a folyamatos munkabér-tartozások miatt Kimi Räikkönen távozott a csapattól, s olyan hírek érkeztek, hogy az alakulat vezetése szinte minden dolgozónak tartozik több-kevesebb munkabérrel, a nemzetközi szaksajtó a vészharangokat is kongatni kezdte az enstone-i egylettel kapcsolatban.

Noha a napokban egy új partnerrel, a Saxo Bankkal erősödött a Lotus portfoliója és a csapatvezetés szerint stabilizálódott a helyzet, a Quantummal kapcsolatos korábbi borúlátó kommentárok ellenére azt is közölték: továbbra is hisznek abban, hogy az állítólag 35 millió eurós üzlet záros határidőn belül létrejön. Ijaz – akit a nemzetközi szaksajtó az utóbbi hónapokban újabb és újabb múltbeli, tisztázatlan ügyekkel hozott összefüggésbe - ezzel párhuzamosan azt hangsúlyozza, hogy az együttes vezetése nem alaptalanul hisz neki, ugyanakkor arra is próbált rávilágítani, hogy mi áll a hosszas csúszás hátterében.

„Az első lépcsőben problémákat okozott az, hogy a befektetőcsoport tagjai nem értettek bizonyos dolgokhoz. Emiatt például nagyon komoly zűrzavar támadt az egyik királyi családban, ugyanis a család egyik tagja úgy vállalat nyilvánosan szerepet ebben a befektetésben, hogy a család belső döntése azt nem hagyta jóvá. A kezdeti csúszást ez okozta és emiatt döntöttünk úgy, hogy az illető nem lesz tagja a befektetési társaságnak és helyette felkértük Abu-Dzabiban székelő partnerünket, Suhail Al Dhaherit, hogy legyen a konzorcium vezetője. Október elején a szerződésben foglalt összeg átutalásra került a megadott luxemburgi bankszámlaszámokra, de ezt a roppant fontos transzfert törölték, mivel a luxemburgi bankok bizonyos szabályok miatt nem fogadhatnak ekkora pénzösszeget egy összegben. Ez újabb csúszáshoz vezetett, ráadásul egyéb, nem nyilvános okok miatt a transzfert nem is volt egyszerű visszafordítani. Idővel minden érintett bizalma megrendült, még az enyém is és nem tett jót az sem, hogy személyemet november-december tájékán komoly támadások érték a sajtóban” – idézte a grandprix247.com a magyarázkodó üzletembert.

Ijaz szerint az októberi, meghiúsult átutalás okán a Lotus és a többségi tulajdonos Genii vezérei meggyőződhettek arról, hogy a pénz valóban rendelkezésre áll, s személyes „üzleti átláthatósága” az, amely miatt továbbra is élvezi a csapatvezetés bizalmát. „Ezeknek az embereknek csak az igazság számít” – mondta az üzletember, utalva a támadó hangvételű sajtóhírekre.

Szót ejtett az interjúban Ijaz arról is, hogy befektetőként miért szeretne betörni a Forma-1 világába: elmondása szerint fiatalkora óta rajong a gyors autókért, ugyanakkor – mint fogalmazott – „ez a sportág globális, ahol olyan új technológiákat fejlesztenek, amelyek később a nyilvánosság számára is elérhetővé válhatnak”. A fontos tényezők közé sorolta Ijaz a Lotus csapatszellemét is, amely „a legjobbak közé tartozik, amelyet valaha tapasztaltam a professzionális sportban”.

Arra a kérdésre, hogy van-e valamilyen háttere autósport-fronton, Ijaz érdekes választ adott: „A legfiatalabb testvérem kulcsfontosságú tagja volt annak a csapatnak, amely a Ford Motor Company képviseletében földfelszíni sebességrekordot állított fel 2007-ben, Bonneville-ben, egy hidrogéncellás autóval. Három évvel később, 2010-ben a csapata ismét rekordot állított fel Bonneville-ben, ám ekkor már egy olyan dragsterrel, amelyet a saját cége által készített lítium-ion akkukkal működő motor hajtott. Családi szinten komoly tudással bírunk a versenyhajtóművek területén és tudjuk, hogyan működik ez az üzletág” – fogalmazott szokás szerint sejtelemesen az üzletember.

Ijaz az interjúban figyelmezette a személyével foglalkozó újságírókat és bloggereket, hogy a Lotus-üzlet létrejötte után szembesíteni fogja őket „felelőtlen viselkedésükkel”. „Akkor majd meglátjuk, hogy mennyire nagy a szájuk!” – fogalmazott az amerikai-pakisztáni üzletember, aki arról természetesen ezúttal sem árult el semmit, hogy az eddigi ígérethalmaz mikor váltódik át pénzösszeggé…