Heikki Kovalainen magának köszönheti, hogy elveszítette az állását a Caterham istállónál – véli a korábbi technikai igazgató, a továbbra is a cégcsoporton belül ténykedő Mike Gascoyne. Gyaníthatóan a finn túlságosan bízott valamiben, ami végül nem jött össze, s valószínűleg azt is tudjuk, hogy mi volt az...

„Heikki roppant tehetséges versenyző, de tavaly a menedzsmentje nem kezelte túl jól és saját maga sem csinált mindent jól. Ez a környezet mindenki számára roppant nehéz. Három évig versenyzett a Caterhamnél, jól meg volt fizetve, így neki valamivel több tiszteletet kellett volna mutatnia” – idézte a jelenleg a Caterham-cégcsoport műszaki vezetőjeként dolgozó Gascoyne-t több internetes szaklap.

Kovalainen valóban alapembernek számított a 2010-ben debütált zöld-sárgáknál az utóbbi három szezonban, kapcsolatuk azonban jócskán megromlott a tavalyi szezonban, az idény európai szakaszának vége felé. Mint azt az F+1 Blog is tapasztalta néhány ízben, a finn többször csípősen bírálta a Caterhamet: a versenyző egyértelműen a csapatnak rótta fel, hogy a kétévnyi ácsingózás után bevetett KERS segítségével sem tudtak felzárkózni a középmezőnyhöz.

Gascoyne megjegyzése – amely szerint a menedzsment nem kezelte túl jól a helyzetet – arra utalhat, hogy a finnt valójában megszédítette valami és az alázatosság, az elkötelezettség mintaképének számító versenyző azért bátorkodott csípős megjegyzésekkel a csapata ellen fordulni a nyilvánosság előtt. Az illetékesek valószínűleg soha nem fogják elismerni, hogy így volt, de ősszel a Hamilton-Mercedes pletykák árnyékában nagyon is élt egy teória a paddockban, amely szerint Kovalainen a Sauberhez készül Kamui Kobayashi helyére, s szinte biztosra veszi, hogy átülhet a svájciakhoz. A sors aztán másként keverte a kártyákat, a pilóta hoppon maradt és az addig rendíthetetlennek tűnő kapcsolat szempillantás alatt összeomlott: a finn teljesítménye romlani kezdett, a csapat pedig nem volt rest jelezni, hogy a folytatáshoz némi pénzre is szükség lesz, ami ugye – mint azt az érintett ezerszer elsírta – nem áll rendelkezésre.

Kovalainen esete több okból is húsbavágó példa lehet: egyrészt megmutatja, hogy a tehetség és a gyorsaság pénz nélkül manapság mit sem ér a Forma-1-ben, másrészt rávilágít arra is, hogy mennyire vékony a jég a versenyzők alatt. Milliószor hallottuk már és a könyökünkön jön ki, hogy biztosra soha, semmit nem lehet venni, de valószínűleg itt az újabb bizonyíték a szemünk előtt: elég egyetlen hamis illúzió és máris összeomlik mindaz, amit kemény munkával több év alatt felépítettek.

Bizonytalanság jellemzi egyébként Kovalainen helyének sorsát is, a szezon lezárulta óta még mindig nem dőlt el a csata a legesélyesebbnek tartott két aspiráns, a tesztpilótai státusz után a versenyzői állásra pályázó Giedo van der Garde és az évad végére jelentősen feljavuló Vitalij Petrov között. Bár az utóbbi napokban holland források arról számoltak be, hogy a jelentősebb szponzori csomagot maga mögött tudó Van der Garde a korábbi optimista nyilatkozatok ellenére kezdi feladni a kevesebb pénzzel rendelkező orosszal folytatott versenyfutást, Petrov menedzsere, Okszana Kosszacsenko hétfőn lehűtötte a kedélyeket.

„Jelen pillanatban túl sok a megválaszolatlan kérdés. A csapat átszervezése miatt várnunk kell, minden rajtuk múlik, mi nem sürgethetünk semmit” – mondta a menedzser, aki leszögezte: új szponzorokat mostanáig nem sikerült bevonnia Petrov támogatóinak körébe, ami kétségkívül rontja a pilóta esélyeit.

Egyes források azt sem tartják kizártnak, hogy a Marussiától a Renault közbenjárására átigazolt francia tehetség, Charles Pic partnere nem az orosz és nem is a holland, hanem a Williamstől kitett Bruno Senna lesz.