Teljes mértékben megoszlanak a vélemények a Saubert megmentő orosz pénzügyi csoporttal kapcsolatban: noha egyesek szerint a szálak egészen Vlagyimir Putyin elnökig érnek, vannak, akik szerint a svájci egylet csak kényszerből ment bele az ügyletbe, amelynek megvalósulására semmilyen garancia nincs.

Már a pénzügyi gondoktól szenvedő Saubert a csődtől állítólag megmentő csoportosulás összetétele sem mindennapi: abban részt vesz az Investment Cooperation International Fund, amelyről gyakorlatilag semmit nem tudni, a The State Fund of Development of North-West Russian Federation, amely Oroszország észak-nyugati részének fejlesztéséért felel, továbbá a National Institute of Aviation Technologies, amely a repülésügyi technológiák fejlesztéséről ismert. A hétköznapinak legkevésbé sem mondható konstelláció Alex Popovot, az oroszok kedvenc Forma-1-es kommentátorát is meghökkentette: „Több ízben is el kellett olvasnom a közleményt, mielőtt elhittem, amit látok” – fogalmazott a sportágban régóta tevékenykedő ’hang’.

Mint azt a Sauber kommünikéje is felfedte, a megállapodás központja az a tény, hogy a 17 éves orosz versenyzőnek, Szergej Szirotkinnak a következő idényre versenyzővé kell előlépnie. Többen emiatt kérdőjelezik meg a bejelentés hitelességét, mondván, szinte elképzelhetetlennek tartják, hogy a fiatal pilóta képes lenne megfelelni a Forma-1 kihívásainak – legalábbis már jövőre. Okszana Kosszacsenko, Vitalij Petrov korábbi menedzsere, a Caterham jelenlegi kereskedelmi igazgatója például nem hisz abban, hogy a korábban a Formula-Abarth-ban, az Auto GP-ben, olasz F3-ban és a Formula-Renault 3.5-ben is megfordult ifjoncból már 2014-re F1-es pilótát lehet fabrikálni, s hasonló álláspontot képvisel a korábbi versenyző, a jelenleg RTL-szakkommentátorként ténykedő német Christian Danner is.

Szergej Szirotkin

Helmut Marko, a Red Bull sportszakmai főnöke nem ennyire szőrösszívű: az osztrák szakember szerint Szirotkin a Formula-Renault 3.5-ben nyújtott produkciója alapján „középmezőnybeli” pilóta, aki így is „jobb, mint Esteban Gutierrez, de nagy kérdés, hogy mire lesz képes nyomás alatt.” Mint megjegyezte: „Szuperlicensze sincs, márpedig az nem úgy megy, hogy odaviszem a szponzoraimat és veszek magamnak egyet!”

Noha egyes bennfentesek szerint az is a szkeptikusok javára billenti a mérleget, hogy mostanáig egyetlen cent sem érkezett a svájci csapathoz az oroszoktól, vannak olyanok is, akik hisznek abban, hogy Peter Sauber és Monisha Kaltenborn jó lóra tettek, amikor lepaktáltak az új partnerrel. A Szirotkint korábban alkalmazó Jenzer Motorsport főnöke, Andreas Jenzer például arról beszélt az egyik német lapnak, hogy korábban tartott a pilóta anyagi hátterét szavatoló érdekcsoporttól, de – mint fogalmazott - „soha nem volt kedvezőtlen tapasztalatom velük az évek során.” Mások szerint a jelenlegi együttműködést egyértelműen a pénzhiány miatti kényszer szülte, de később ebből még sokat profitálhatnak Sauberék, mert ezáltal karnyújtásnyira kerülhetnek a Gazprom nevű óriásvállalathoz is.

Aligha lehet kétséges, hogy leginkább Bernie Ecclestone örül a fokozódó orosz jelenlétnek: az F1-főmogul a svájci Blicknek beszélt arról, hogy a 2014-ben debütáló Orosz Nagydíj miatt jót tesz a sportágnak, hogy a Marussia mellett immáron a Saubernek is van orosz kötődése. A brit üzletembertől származó információi az is, hogy a svájci csapat és az orosz érdekcsoport együttműködésének szálai elérnek egészen Vlagyimir Putyinig.

„Három ízben találkoztam vele Moszkvában” – mondta Ecclestone. „Nagyon lelkes volt és segítőkész, amiből az egész Forma-1 profitálhat.”