Közeleg a Honda Forma-1-es visszatérése, így napról napra egyre több pletyka és spekuláció lát napvilágot a McLaren exkluzív motorszállítójaként ringbe szálló japán gyártóról. Az utóbbi hetekben például elterjedt, hogy tulajdonrészt is vásárolnak a Forma-1-es istállót működtető wokingi cégcsoportban, ám úgy tűnik, hogy ez egyelőre nem fog bekövetkezni.

Mint ismeretes, a McLaren tulajdonosi köre 2010 óta változatlan. Akkor a Mercedes - amely 2010-ben saját csapatot indított, az idei évad végén pedig a motorszállítói együttműködést is lezárja a gárdával – visszavonulót fújt, a gyártó 40 százalékos tulajdonrészén pedig megosztozott egymással a cégcsoport három „gazdája”, Ron Dennis, Mansour Ojjeh és a bahreini illetőségű Mumtalakat befektetési társaság. Jelenleg a két üzletember 25-25, míg a közel-keleti állam uralkodócsaládjához köthető vállalkozás 50 százalékot birtokol.

Tavaly május óta tudjuk, hogy a Honda 2015-ben a McLaren exkluzív motorszállítójaként visszatér a Forma-1-ben, s ahogyan az ilyenkor lenni szokott, egymást érik a pletykák a japán vállalat terveivel kapcsolatban. Azt már számos alkalommal cáfolták, hogy az első idényben a kiemelt ügyfél mellett más istállóknak is szállítanának hajtásláncot, az utóbbi hetekben viszont olyan híreszteléseket is lehetett hallani, hogy a gondoltnál mélyebb lesz a McLaren-együttműködés és a Honda bevásárolja magát a közúti autós divízióval is rendelkező vállalatcsoport tulajdonosi körébe.

Mivel Dennisnek komoly tervei vannak és az emblematikus vezér még a Forma-1-es istálló parancsnoki hídjára is visszatért, egy darabig arról szóltak a különféle teóriák, hogy a Honda a közelmúltban tüdőtranszplantáción átesett Ojjeh tulajdonrészére pályázik, de állítólag az arab származású üzletember sem kíván túladni a részén. Kizárásos alapon a Mumtalakat marad az egyetlen út, ám a napokban a befektetési társaság jelezte: nyitottak lennének a tárgyalásokra, de nem zajlanak egyeztetések a Hondával.

„Nagyon örülünk annak, hogy megvan a tulajdonrészünk a McLarenben. Ha adódnak egy üzleti lehetőség és valaki szeretné tőlünk megvásárolni, megvizsgálnánk azt, de jelenleg nem tárgyalunk ilyesmiről a Hondával” – nyilatkozta a CNBC érdeklődésére a társaság képviseletében nyilatkozó vezérigazgató, Mahmood Al Kooheji.

A Milton Keynes-ben új gyárkomplexumot berendező Honda Forma-1-es előkészületei egyelőre csendben zajlanak, a napokban azonban kiszivárgott, hogy a turbót egy külső vállalat fejleszti és gyártja majd a japánoknak. Olasz sajtóértesülések szerint a vállalat az Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) nevű tokiói központú céggel állapodott meg, amely egészen a tavalyi évig a Mercedes anyavállalatával, a Daimlerrel is szövetséges volt, a felek ugyanis közösen működtettek egy turbók fejlesztésére és gyártására szakosodott céget Németországban.

Nagy kérdés, hogy a Honda mikor viszi először pályára új alkotását: a McLaren egy évvel ezelőtt még mereven elzárkózott az esetleges korai pályateszttől, azóta viszont új szelek fújnak a csapat háza táján és a jelenlegi menedzsment a közelmúltban nem tartotta elképzelhetetlennek, hogy már az idei évadzárót követő tesztelésen, Abu-Dzabiban beépítik a Honda-erőforrást. A szabályok egyébként nem tiltják, hogy a különítmény kipróbálja a leendő motorszállító termékét.