Örömünnepet ülhetnek a McLarennél a Honda legújabb lépése miatt! A japán gyártó nem arra tett ígéretet a wokingi alakulatnak, hogy egyik napról a másikra versenyképessé varázsolják az évad kezdete óta botrányosan muzsikáló hajtásláncot, hanem egy másik égető problémát igyekeznek megoldani: a vállalatnál mostantól az angol a hivatalos nyelv, a közeljövőben senki nem viselhet vezető tisztséget a nyelv alapos ismerete nélkül.

 

A fejlemény a márka legfrissebb, a napokban közreadott fenntarthatósági jelentéséből derült ki: a gyártó döntése értelmében legkésőbb 2020-ig a teljes belső régiós kommunikációnak angol nyelven kell folynia az eddigi japán helyett. Kiköti a Honda azt is, hogy az angol nyelv alapos ismerete elvárás és alapfeltétel lesz azokkal szemben, akik arra áhítoznak, hogy előlépnek bármely részleg menedzsmentjébe. A beszámoló szerint a vállalat intézkedéseket és lépéseket is tesz annak érdekében, hogy elősegítse a munkatársak nyelvtanulását.

Rövidtávon ez aligha jelent bármit a McLaren és a Honda Forma-1-es kooperációjára, középtávon viszont sokat nyomhat a latba, mivel a Honda F1-es szakembereinek túlnyomó többsége egyenesen a márka anyaországából kerül ki. Az idén startolt együttműködés problémáinak gyökereit ráadásul sokáig lehetne forszírozni, abban viszont mindenki egyetért a paddockban, hogy ebben a nyelvi- és kulturális különbségek jelentős szerepet játszanak. A legjobb példa maga Yasuhisa Arai, a Honda Forma-1-es programjának vezetője, akiről titkolni sem nagyon lehet, hogy hadilábon áll a brit csapat vezetőinek, mérnökeinek és munkatársainak anyanyelvével: a szakember nyögvenyelősen előadott angol nyelvű mondandói miatt a csapat szombat délutáni hagyományos sajtóértekezletén egy ideje már a szokásosnál komolyabb médiahad verbuválódik össze, várva az újabb mosolyognivalóra…
 

Arai, Alonso és Dennis


A felek az együttműködés kezdetén váltig állították, hogy az európai, valamint a részben a hagyományok tisztelete, részben a vállalati filozófia által diktált japán mentalitás közötti különbségek nem játszanak majd semmilyen szerepet, ám ezen a fronton mostanáig biztosan nem tudtak eredményt felmutatni. Elég csak arra gondolni, hogy a Honda a paddockban is külön motorhome-ban „lakik”, a motorszállító embereit elvétve lehet látni a wokinigi alakulat monumentális Brand Centre-ében, így a dolgok jelenlegi állása szerint a brit-japán konstelláció a Toyota útján halad.  A másik japán gigász 2002-től 2009-ig képviseltette magát a Forma-1-ben, ahol a borzalmasan nagy költségvetés ellenére még csak egy futamgyőzelmet sem sikerült szerezniük: jórészt – nem is titkoltan – amiatt, hogy az európai és a japán mentalitást képtelenek voltak közös nevezőre hozni.

Egyelőre csak az biztos, hogy immáron az eddig türelmesnek mutatkozó McLarennél is egyre inkább kezd betelni a pohár. Ugyan a múlt hétvégi Brit Nagydíjon Fernando Alonso révén sikerült összekaparniuk az idei második pontszerzést, Eric Boullier, az alakulat versenyigazgatója már cáfolni sem próbálta, hogy a Honda tétovázása komoly károkat okoz: „Minden nap elmondom Arai-szannak, hogy amilyen gyorsan csak lehet, sikeressé kell válnunk. Azt nem áruljuk el, hogy mi hangzik el a színfalak mögött, hiszen a külvilággal egységet mutatva kell farkasszemet néznünk. A kínlódásunk viszont valós, nincs mit rejtegetni ezen. A nekünk szegezett kérdéseknek van alapjuk, már százszor felmerültek” – idézte a szakember az Origo GPHirek.hu

Silverstone-ban úgy hírlett, hogy Boullier és a McLaren-vezérkar többi tagja arról győzködi a Hondát, hogy a program felpörgetése érdekében szerződtessenek ismert, komoly Forma-1-es tapasztalatokkal rendelkező, már bizonyított szakembereket, de a japánok vonakodnak ettől. Állítólag épp a már említett mentalitás miatt, jobbszeretnék ugyanis saját maguk kitermelni az ütőképes szakembereket…