Szakmai berkekben köztudott, hogy a Renault F1-es gyári csapata a többi gyári együtteshez képest krónikusan alulfinanszírozott. Sokan vannak, akik úgy vélik, hogy ezért nem hozta meg az áttörést a különítmény fennállásának első három idénye, Alain Prost, a márka egyik vezére azonban hiszi: jó úton haladnak afelé, hogy visszakapaszkodnak a csúcsra. A Renault lesz a modern Forma-1 első diszkont-csúcsistállója?
Mint ismeretes, a Renault 2015 szeptemberében vásárolta vissza a korábban is a fennhatósága alá tartozó Forma-1-es istállót a Genii Capitaltól, amely Lotus név alatt működtette azt. Mivel a francia márka korábban igazi sikercsapatként üzemeltette a nagy-britanniai Enstone-ban székelő alakulatot, a közvélemény azonnali sikerben reménykedett, viszont nemhogy a nagy áttörés, de még az első látványos eredmények is váratnak magukra. Az okokat lehet forszírozni, két összetevő azonban bizonyos: a különítmény lépéshátrányba került motorfejlesztés terén a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest, a csapat költségvetése pedig még a felét sem éri el az említett konkurensekének. A két összetevő gyaníthatóan összefügg egymással, ám Alain Prost, a márka legendás alakja, a különítmény vezető szaktanácsadója biztos benne, hogy így is visszajuthatnak a csúcsra.
„Nem költekezünk, csak akkor költünk, ha valamiről tudjuk, hogy tényleg nagy szükségünk van rá és megéri. A Mercedesnek és a Ferrarinak talán más a filozófiája” – idézte a Guardian című brit lap Prostot, aki arra utalt, hogy a becslések szerint az említett két alakulat évi 430-450 millió euróból gazdálkodik, míg a Renault esetében az éves költségvetés alig éri el a 200 millió eurót. A versenyzőként négy vb-címet nyerő, csapatvezetőként is tapasztalt Prost szerint persze nem annyira vészes a helyzet, a lap szerint a legenda hangsúlyozta, hogy csendben komoly fejlesztéseket hajtottak végre az enstone-i főhadiszálláson, valamint a franciaországi Viry-Chatillonban található motorfejlesztési központban is. A szakember kitért arra is, hogy a nyár legnagyobb bombáját robbantva megszerezték az egyik csúcspilótát, Daniel Ricciardót a Red Bulltól.
„Daniel drágább, mint a pilóták túlnyomó többsége” – fogalmazott Prost. „Amikor erre van szükség, hogy segítsük a csapat előrejutását, megtesszük. A pénz egyáltalán nem probléma, de alá kell támasztani, hogy mire költünk. Most van két csúcspilótánk, talán a jelenlegi F1 egyik legjobb párosa. Ők Renault-pilóták, nem a Red Bullhoz vagy a Mercedeshez tartoznak. Szerintem ez jól szemlélteti a külvilág felé is, hogy a legjobbat akarjuk, igyekszünk megfelelően választani a megfelelő pillanatban.”
Noha a Lotus felvásárlásakor a Renault terve az volt, hogy 2020-ra szeretnének visszatérni a csúcsra, Prost szerint felül kell bírálni az eredeti elképzelést, mert több időre van szükség. Ugyanakkor a szakember víziója szerint megéri a megfontolt, költséghatékony és óvatos megközelítést alkalmazni: „Mi is a valódi cél? Bajnoknak lenni öt éven belül, majd lelépni csupán azért, mert elértük a kitűzött célt? Vagy inkább építeni egy olyan csapatot, amely egyik lesz a csúcsistállóknak és a jövőben tartósan is az egyik legjobb lesz? Jómagam így gondolkodom – hosszabb távon!” – magyarázott a 63 esztendős legenda.
Emlékezetes, hogy Prostot a Renault vezetésének egy darabig fűzögetnie kellett ahhoz, hogy kötélnek álljon és szerepet vállaljon a 2016-ban startolt gyári csapat menedzsmentjében. A csapat napi szintű irányításában nem vesz részt, azonban a főbb irányvonalak meghatározásában és a fontosabb döntések meghozatalában megkerülhetetlen. A franciák legendája azt is elárulta a brit lapnak, hogy miért döntött a visszatérés mellett: „Ha a Mercedes hívott volna, akik a csúcson vannak, nem hinném, hogy lett volna motivációm. Viszont manapság annyira nehéz visszakerülni az élre, hogy azt már én magam is kifejezetten érdekes kihívásnak találtam” – magyarázta a Professzor.
A Renault jelenleg a konstruktőri tabella 4. helyén áll: Nico Hülkenberg és Carlos Sainz eddig 91 pontot autózott össze, így az üldöző Haast 15 ponttal előzik meg, a 3. helyen álló Red Bulltól viszont 183 egységgel vannak elmaradva.