Jean-Louis Schlesser, a tereprali koronázatlan királya a síbalesete óta kómában fekvő Michael Schumachernek ajánlotta azt a győzelmet, amelyet autóversenyzői pályafutása utolsó futamán, a néhány napja lezárult Africa Eco Race-en aratott. Az F+1 Blog a dakari befutónál kérdezte a franciát a Schumi-balesettel kapcsolatos érzéseiről, a némethez fűződő baráti kapcsolatáról, valamint arról, hogy milyen volt a későbbi F1-es ikon karrierje kezdetén.

Nincs olyan műfaja az autósportnak, legyen szó pályaversenyzésről vagy off-roadról, ahol Michael Schumacher december 29-i síbalesete óta ne esne szó a hétszeres Forma-1-es világbajnok hogylétéről. Így volt ez az épp aznap induló és január 11-én, Dakarban lezáruló 2014-es Africa Eco Race tereprali-maratonon is: a sivatagi körülmények között mindig nehézkes az információáramlás, így nem telt el egyetlen nap sem úgy, hogy a résztvevők, a szervezők és az újságírók csapatokba verődve ne firtatták volna a 45 éves klasszis állapotával kapcsolatos, különféle forrásokból származó fejleményeket.

Az összecsapást zsinórban hatodszor megnyerő, s ezzel autóversenyzői pályafutását hivatalosan is lezáró tereprali-legenda, Schlesser sem titkolta, hogy a viadal ideje alatt Schumacher körül forogtak a gondolatai. A 65 esztendős versenyzőt megrázta, ami egykori sportautós csapattársával történt. „Michaelnek ajánlottam ezt a győzelmet” – mondta az F+1 Blognak Schlesser. „Elképesztő balszerencse, egyszerűen borzalmas, ami vele történt. A verseny minden egyes napjának reggelén rá gondoltam, hogy vajon mi lehet vele? Belegondolni is szörnyű, hogy mit él át mostanában a családja, hiszen valószínűleg ők sem tudják, mire lehet számítani, mikorra épülhet fel… Amikor először visszavonult a Forma-1-ből, beszélgettünk róla, hogy egyszer eljön ide hozzánk, az Africa Eco Race-re. Sajnos akkor ezt nem sikerült összehozni, de bízom benne, hogy felépül és a későbbiekben lesz még lehetőségünk ilyesmire. Nagyon szorítunk érte mindannyian!”

Schlesser a fiatal Schumacher egyik első nagynevű csapattársa volt: az 1988-as Olasz Nagydíjon egyetlen futam erejéig a Forma-1-ben is feltűnő francia a sportautó-vb-n, a Sauber-Mercedesnél dolgozott együtt az akkoriban a csillagosok juniorprogramjában pallérozódó némettel, aki egyébként sosem titkolta, hogy abban az időben felnézett a vb-t 1989-ben és 1990-ben megnyerő idősebb pilótára.

Schlesser, pillanatokkal karrierje utolsó szelektív szakaszának befutója után

„Azt hiszem, hogy a Mercedes egyik privát tesztjén találkoztam először Michaellel, a dél-franciaországi Paul Ricard pályán” – mondta a sivatag-specialista, aki később két Dakar-győzelmet is jegyzett. „Akkoriban még nagyon fiatal volt, de sok időt töltöttünk együtt és jól kijöttünk egymással. Később is tartottuk egymással a kapcsolatot, amikor már a Forma-1 uralkodójának számított. Monacóban, a nagydíj idején például szinte mindig találkoztunk és beszélgettünk egymással. Tényleg nagyon jóban vagyunk. Michael egy fantasztikus fickó, mást nem is lehet mondani róla.”

Schlesser saját bevallása szerint már Schumi első sportautós színre lépésekor, 1990-ben biztos volt abban, hogy egy óriási tehetség kibontakozásának lehet szemtanúja: „Utólag visszagondolva is hihetetlen, hogy már akkoriban is mennyire ügyes és eszes srác volt. Nagyon nagy figyelmet szentelt annak, hogy mit csinálnak a nála idősebb, tapasztaltabb pilóták és igyekezett minél többet tanulni abból. Mindig arra törekedett, hogy fejlődjön, jobb és jobb legyen. Korábban, és azóta sem éreztem senkin annyira a tökéletességre való törekvést, mint rajta. Éreztem, hogy sokra fogja vinni, mert jóval intelligensebb volt a többieknél. Ráadásul még jópofa gyerek is volt, legalábbis én nagyon kedveltem.”

Egy régi, abból az időkből származó sztori szerint Schumacher egy Spában tartott tesztelésen Schlessertől tanulta el, hogyan lehet minél gyorsabban teljesíteni az Eau Rouge-t a bivalyerős Sauber-Mercedesszel. A francia nem titkolja, hogy a históriának van valóságalapja, de csak részben.

„Michael meg volt lepődve azon, hogy azzal az autóval mi, az idősebb pilóták mennyivel gyorsabbak tudtunk lenni ott, az Eau Rouge-ban. Fogta magát és a Mercedes mérnökeivel kisétált oda, hogy szemügyre vegye, hogyan csináljuk. Néhány körön át figyelt, majd a látottakat hamar átültette a gyakorlatba és kapásból sokkal gyorsabb lett, így igazándiból nem kellett tanítani, tanult ő magától!” – fogalmazott az immáron visszavonult pilóta, aki a jövőben az Africa Eco Race szervezői oldalán igyekszik majd kamatoztatni tudását, tapasztalatait és kapcsolatait.