Miközben a versenyzők, a csapatok és a rajongók a melbourne-i nyitány után már a hétvégi Maláj Nagydíjra összpontosítanak, a Forma-1 pénzügyeire specializálódott Formula Money nevű kiadvány szerkesztői ismét érdekes adalékkal szolgáltak. Ezúttal arra keresték a választ, hogy ki, kik a leggazdagabbak az autósport csúcskategóriájának világában?

Az F1-re szakosodott, szakmai berkekben mértékadó hírforrásnak számító két brit pénzügyi elemző, Christian Sylt és Caroline Reid egy tízes toplistát állított össze a sportág leggazdagabb személyiségeiről.

Bár az utóbbi években rendszeresen lehetett hallani arról, hogy a gazdasági világválság Bernie Ecclestone bankszámláját is megtépázta, a főmogul köszöni, jól van és egyáltalán nem meglepő módon megcsípte az első helyet. Aki arra számít, hogy versenyzőket is viszontlát a toplistán, annak csalódnia kell, sőt, a csapattulajdonosok közül is csak ketten tudtak beférkőzni a legpénzesebb személyiségek közé.

Íme, a Forma-1 tíz leggazdagabb embere a Formula Money szerint:

1. Bernie Ecclestone

Vagyona: 6,2 milliárd font
Kora: 82 év
Státusza: a Formula One Management elnöke

A motor- és autónepperből előbb botcsinálta versenyzővé, majd csapattulajdonossá, végül pedig az egész bagázs elsőszámú vezetőjévé avanzsáló brit üzletember jól állja a sarat, továbbra is magabiztosan vezeti a vagyon-ranglétrát. Ugyan a nehéz gazdasági helyzetet az ’F1 nagypapája’ is megsínyli, amire rátesz egy lapáttal két lánya, Petra és Tamara költekező életmódja is, 6,2 milliárd fontos vagyona így is lehetővé tenné a sportág legbefolyásosabb embere számára, hogy eltekintsen legendás spórolási hóbortjaitól.

2. Dietrich Mateschitz

Vagyona: 4,8 milliárd font
Kora: 68 év
Státusza: a Red Bull konszern alapító-tulajdonosa

Energiaitalos cégének 1984-es megalapítása óta az osztrák mágus igazi fejedelemmé nőtte ki magát: saját szigetet vásárolt magának Fijin, ahol luxuskörülmények között él, s bár rendkívül büszke régi repülőgépekből álló gyűjteményére, a szenvedélye továbbra is a sport és a marketing ötvözése. Noha övé a jelenkor legsikeresebb Forma-1-es csapata, a Red Bull Racing, a pletykák ellenére nem adta el még kisebbik együttesét, a Toro Rossót sem, ráadásul alig van olyan motorsport-szakág, ahol cége ne lenne érdekelt valamilyen formában. Támogat futballklubokat, sőt Felix Baumgartner stratoszféra-ugrása sem jött volna létre nélküle.

3. John Paul DeJoria

Vagyona: 2,7 milliárd font
Kora: 68 év
Státusza: a Circuit of the Americas társtulajdonosa

DeJoria neve valószínűleg semmit nem mond az F1-rajongóknak, ami nem csoda: bár dúsgazdag, igazi háttéremberről van szó, aki nélkül valószínűleg nem lenne most vadonatúj versenypálya Austin közelében és az F1 nem is tért volna vissza az Egyesült Államokba. Amit tudni lehet róla: nevelőszülőknél nőtt fel, fiatal korában – mivel nem volt pénze albérletre – egy autóban lakott, később azonban a Patron tequila-márkának, a House of Blues mulatóhálózatnak, valamint egy sikeres közmetikum-családnak köszönhetően alaposan felhízlalta a bankszámláját.

4. On Beng Seng

Vagyona: 1,1 milliárd font
Kora: 68 év
Státusza: a Szingapúri Nagydíj promótere

Ong sem tartozik a rajongói körökben túlságosan ismert nevek közé, mindenesetre a szingapúri hotelhálózat-tulajdonosnak köszönhetjük, hogy 2008 óta a távol-keleti városállam utcáin villanyfényes F1-es futamot rendeznek. Dúsgazdag a neje is, aki az olajiparban és egyéb befektetésekben utazik, míg Ong az autósportos érdekeltség ellenére – a Formula Money szerint – híres arról, hogy mennyire pocsék sofőr: a legendárium szerint egyszer egy Volvo volánja mögött nyílegyenesen próbált meg áthajtani egy körforgalomban…


Ron Dennis és Mansour Ojjeh

5. Mansour Ojjeh

Vagyona: 940 millió font
Kora: 60
Státusza: a McLaren társtulajdonosa

A McLaren-fanatikusok számára minden bizonnyal ismerős a fontmilliárdosok klubjából éppencsak kiszoruló Ojjeh neve, a szaúdi-francia üzletember ugyanis a wokingi cégcsoport egynegyedének tulajdonosa és gyakran feltűnik a versenyek helyszínein is. Birodalmához olyan javak is tartoznak, mint például a nagy-britanniai Farnborough reptere, a világ egyik legnagyobb privát jachtjának számító Kogo vagy épp az Asprey és Garrard ékszercégekben birtokolt 10-10 százaléknyi tulajdonrész.

6. Red McCombs

Vagyona: 870 millió font
Kora: 86 év
Státusza: a Circuit of the Americas társtulajdonosa

DeJoriához hasonlóan ’Red’ – tisztességes nevén Billy Joe McCombs – is az austini pályán keresztül kötődik a Forma-1-hez, a projektbe 2010-ben kezdett invesztálni. Ecclestone-hoz hasonlóan pályafutása autókereskedőként kezdődött az ’50-es években, majd létrehozta a Clear Channel Communications-t, a világ egyik legnagyobb médiacégét, amelyet a 2006-os eladásig dédelgetett. A sport a múltban sem volt idegen számára: 13 éven át a San Antonio Spurs NBA-s kosárlabdacsapatának tulajdonosa volt, de 2005-ig az érdekeltségi körébe tartozott az NFL-ben szereplő Minnesota Vikings is.

7. Mokzhani Mahathir

Vagyona: 655 millió font
Kora: 52 év
Státusza: a Sepang Internation Circuit elnöke

Miniszterelnök fiaként nem nehéz elkezdeni egy pályafutást, s a Maláj Nagydíj helyszínének elnöki tisztségét betöltő Mahathir számára ez meg is adatott. Az üzletember a múltban a Shell üzemanyag-mérnökeként dolgozott, majd létrehozta saját energiaszolgáltató vállalatát, amely 2011-ben egyesült egy másik, hasonló céggel, így jelenleg Malajzia legnagyobb olaj- és gázszolgáltatójaként tevékenykednek. Melléküzletként Mahathir működtet néhány Porsche-márkakereskedést is az országban, ráadásul magáénak mondhatja a Malajziában regisztrált két Bugatti Veyron közül az egyiket.

8. Ron Walker

Vagyona: 550 millió font
Kora: 73 év
Státusza: az Ausztrál Nagydíj elnöke és promótere

Ecclestone ’se veled, se nélküled’ barátja igazi multifunkcionális üzletember: pályafutása során volt már polgármester, egy vegyipari cég tulajdonos-vezérigazgatója, de letette a névjegyét kaszinótulajdonosként, valamint média- és telekommunikációs mágnásként is. Igazi szereleme mindig a sport volt: 1996-ban megpróbálta Melbourne-be vinni az Olimpiai Játékokat, ami nem sikerült, a Forma-1-es nagydíjra viszont rendkívül büszke, s bár nagyon jó barátság fűzi Ecclestone-hoz, akár harcolni is hajlamos ellene, ha a futamról van szó.

Tony Fernandes

9. Tony Fernandes

Vagyona: 470 millió font
Kora: 48 év
Státusza: a Caterham istálló és cégcsoport tulajdonosa

Korábban szponzorként volt jelen a Forma-1-ben a dúsgazdagok toplistájának legfiatalabb tagja, majd 2010-ben életre hívta saját csapatát, amelyet egészen a tavalyi évad utolsó harmadáig saját maga irányított. Azóta életet lehet a Caterham közúti autós üzletágába is, s mivel jó barátságot ápol Ecclestone-nal, 2011 óta együtt birtokolják a Queen’s Park Rangers focicsapatát. A dörzsölt maláj jegyzi az Air Asia légitársaságot, vagyonának alapkövét is: kevesen tudják, hogy legfőbb piaci riválisa, a Virgin-cégcsoportot birtokló Richard Branson légitársaságának könyvelője volt, mielőtt mindössze 20 pennyért megvásárolta saját légiforgalmi cégét, amelyből igazi aranybárányát fabrikált. Noha az utóbbi időben elterjedt, hogy a sikertelenség miatt beleunt az F1-be, határozottan cáfolta, hogy távozni szeretne az autósport csúcsosztályából.

10. Paddy McNally

Vagyona: 460 millió font
Kora: 74 év
Státusza: a Paddock Club alapítója

Ecclestone annak idején ráérzett, hogy milyen jelentőséggel bír a hospitality-szolgáltatás a Forma-1-ben, McNally, az egykori autósport-szakíró pedig Allsport Management nevű cégének égisze alatt kivitelezte és tökélyre fejlesztette az elképzelést. Neki köszönhetően fogadja a gazdagokat és szépeket a Paddock Club, ahová súlyos pénzekbe kerül egy-egy belépő, s bár cégét 2006-ban eladta a Forma-1-et birtokló CVC-nek, az üzlet 1 százalékát megtartotta, ami a Formula Money becslései szerint 60 millió fontot ér.