Lewis Hamilton rápirított a Ferrari-fővezér Luca di Montezemolóra: a szabálymódosításokból profitáló Mercedes brit versenyzője azon hergelte fel magát, hogy a nagy tekintélyű olasz egy házi készítésű közvéleménykutatást logobtatva már két futam után nekirontott a megreformált Forma-1-nek.

Mint ismeretes, a Ferrari azután hirdetett felmérést hivatalos honlapján, hogy az Ausztrál Nagydíjat követően sokan felháborodtak a motorformula-változás, valamint az egyéb szabálymódosítások által eredményezett átalakuláson. A vörösök néhány nappal a bahreini futam előtt hozták nyilvánosságra az eredményt, amely szerint – mint közleményük fogalmazott – „az 50 ezer véleményt nyilvánító rajongó 83 százaléka csalódott az új formátummal, elsősorban amiatt, hogy a versenyzőket arra kényszerítik, hogy takarékoskodjanak az üzemanyaggal. Ráadásul a rajongóknak nem tetszik az új motorok hangja és bosszantja őket az is, hogy a szabályok túlságosan bonyolultak”.

„Montezemolo egy szót sem szólt, amikor Michael Schumacher egymás után öt világbajnoki címet nyert” – reagált a Ferrari lépésére Szahírban Hamilton, aki az első két futamon két pole pozíciót és egy győzelmet szerzett, így csapatával, a Mercedesszel együtt jól jött ki a reformokból. „Ugyanez igaz a McLarenre és a Red Bullra is, akik szintén nem szóltak semmit akkor, amikor bajnokságokat nyertek. Valaki az élre tör, a többiek pedig mondanak valamit. Ez része a játéknak.”

A bahreini hétvégén Jean Todt FIA-elnökkel és Bernie Ecclestone-nal egyfajta válságtanácskozásra készülő Montezemolo mellett szól, hogy már korábban is felemelte a hangját az idei szabálymódosítások ellen, ugyanakkor finoman szólva is erősen megkérdőjelezhető az a módszer, amivel most ront neki a sportágnak. Kétségtelen, hogy sok a negatív visszajelzés, de a márka által bonyolított szavazást mindennek lehet tekinteni, csak mértékadónak nem. Ha nem is azt vesszük alapul, hogy fennáll a manipuláció veszélye, akkor is felmerül a kérdés, hogy a vörösök miért részletezik a megfogalmazódott aggályokat, miközben az online voksoláson egyetlen kérdést tettek fel - „Tetszik az új Forma-1?” – amelyre kizárólag igennel vagy nemmel lehetett válaszolni.

Nem kétséges, hogy a maranellóiak nagyfőnökét a Ferrari jelenlegi formája, illetve a 2007 óta tartó vb-éhség vezérli, a vehemencia azonban arra enged következtetni, hogy valami más is lapul a háttérben. Mivel a kártyákba nem látunk bele, nem tudhatjuk pontosan, hogy mi lehet az, mindenesetre nem ez lenne az első eset a Forma-1 történetében, hogy Montezemolo egy zavaros helyzetben olyan álláspontra helyezkedik, amelyről aztán csak a Ferrari számára kiharcolt anyagi, esetleg más egyéb előnyökért cserébe hajlandó elmozdulni…

Bár a versenyzők véleménye sem egységes az átalakulással kapcsolatban, Hamilton – természetesen – azok közé tartozik, akik rendületlenül hiszik: nem jártunk rosszul az idén bevezetett módosításokkal.

„A gokartban kiváló futamokat lehet látni, a tehetség ott jobban megmutatkozik, mivel mindenki ugyanolyan autóval és motorral versenyez, ráadásul kanyarról kanyarra előzéseket látni. A Forma-1 más. Itt más a technológia, más a versengés… Jelenleg egy olyan fázisban tartunk, amikor a technológia a legfontosabb és az a tény, hogy most a Mercedes áll a legjobban, azt jelenti, hogy idén jobb munkát végeztünk. Összességében véve a Red Bullé a legjobb autó, de lehet, hogy ez idén megváltozik. Ez máris egy pozitívum. Szerintem időre van szükség, mielőtt ítélkezünk az idei szezon felett” – idézte a Reuters a 2008-as vb-elsőt.