Ki mondta, hogy a Lada nem vérbeli Forma-1-es versenygép? Az orosz csoda volánja mögött bizonyító pilóták elitalakulata újabb taggal gyarapodott: most Danyiil Kvjat mutatta meg, hogy mit tud egy lepusztult 2107 volánja mögött.

 

Régóta tudjuk, hogy a Red Bullnál tudják, mitől döglik a légy. Ha épp komolyabb eredmények nincsenek, előhúznak valami mást a kalapból, hogy garantált legyen a publicitás: mostanság ráadásul a pozitív töltetekre sokkal nagyobb szükségük van, mint eddig bármikor, hiszen még mindig nem zárult le a huzavona arra vonatkozóan, hogy milyen hajtáslánccal támadnak a 2016-os szezonban.

Az energiaitalosok mókás kedvű PR-munkatársai ezúttal a gárda orosz pilótáját, Danyiil Kvjatot állították középpontba. A sztori pofonegyszerű: a Rómában élő versenyzőnek nincs érvény orosz jogosítványa, ezért hazájában sebtében nekivág az autóvezetői tanfolyamnak: az egészségügyi alkalmassági vizsgálat és az elméleti vizsga után a gyakorlat következik, a rutinpályán pedig egy lestrapált 2107-es Ladát kap a kezei közé, jobbegyben egy tányérsapkás vizsgabiztossal.

 


„Állítható a kormánya?” – kérdezi a vizgabiztostól Kvjat, amire az illető pusztán annyit felel: „Nem, nem, nem! Ez fix, mégpedig jó régen.” A rövidke eligazítás után a pilóta belevág a közepébe és sajátos stílusban teljesíti a kötelező feladatokat, a szlalomozást, az emelkedőn elindulást és a párhuzamos parkolást. A végén a menet közben épp eleget borzongó vizsgabiztos pusztán annyit mond, hogy „Csodás! Mintha a váltóolaj égett szagát érezném…”

Kvjat – aki a végén be is mutat egy frissen kiállított, érvényes orosz jogsit – illusztris, Lada-próbálgató pilóták listájára iratkozott fel. Köztudott, hogy fiatalkorában Kimi Räikkönen is Ladával csapatta (és több mint 40 erőforrást használt el), Vitalij Petrov is versenyzett Ladákkal, Jenson Button pedig a közelmúltban épp nálunk, Magyarországon próbálta ki az orosz márka egyik ragadozóját.  2013  májusában a McLaren pilótája a zsámbéki Driving Campben, egy szponzori rendezvényen gyilkolt egy piros rakétát: „Végre egy nyers, természetes autó, amiben az történik, amit a vezető akar!” – sommázta utólag az élményt az F+1 Blognak a brit.