Kamui Kobajashi nemhogy ingyen vezet, de még fizet is a Caterhamnek azért, hogy a Forma-1-ben szerepelhessen, ám a Spanyol Nagydíjon az F+1 Blognak nyilatkozva meg sem próbálta leplezni, hogy mennyire csalódott azzal, amit kapott az idei évre a zöldektől. A japán azon van, hogy felrázza az együttest, amelyet a tulajdonos, Tony Fernandes a szezon rajtja előtt kivonulással fenyegetett meg.

A Ferrari jól fizető GT-csapatának újabb ajánlatát elutasítva, az idei szezont ingyen vállalva vezet a Caterham Forma-1-es csapatánál Kamui Kobajashi, aki ráadásul még néhány, a rajongói által összedobott eurómilliót is beszolgáltat a különítmény konyhájára. Hívei bálványozzák a korábban a Toyotánál és a Saubernél megfordult, a 2013-as idényt kényszerűségből kihagyó versenyzőt, mondván idei húzásával új mércét állít fel arra vonatkozóan, hogy mennyire lehet elkötelezett egy pilóta a Forma-1 mellett.

Kobajashi elszántságához, alázatához nem férhet kétség, más kérdés viszont, hogy megéri-e ilyen áldozatot hozni egy olyan alakulatért, amely 2010-es debütálása óta képtelen volt elmozdulni a sereghajtók közül, ráadásul még pontot sem tudott szerezni. Biztos, hogy a nagy áttörést az idei szezon sem hozza meg, így a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjon a japán nem is leplezte: többre számított, amikor aláírt a különítményhez.

„Élvezem, hogy idén újra a Forma-1-ben vezethetek, ez nem is vitás, de természetesen jobbra számítottam. Azt hittem, hogy jobb lesz a teljesítmény. A helyzet jelenleg nem túl fényes, de bízom benne, hogy a szezon hátralevő részében képesek leszünk felzárkózni, legalábbis valamelyest” – kesergett az F+1 Blognak a látványos, bátor előzési manőverek nagymestere.

A másik három Renault-csapathoz, a Red Bullhoz, a Toro Rossóhoz és a Lotushoz hasonlóan a Caterhamnek is gondjai vannak a francia gyártó hajtásláncával. Kobajashi hangot is adott ezzel kapcsolatos elégedetlenségének, ugyanakkor a japán szerint nem feltétlenül ez a CT05-ös modell legfőbb problémája.

„Sok gondunk van, ez tény, de a legkomolyabb probléma a leszorítóerő hiánya. Mint tudjuk, ezt nem túl egyszerű pótolni, így a mérnökeinknek fel van adva a lecke” – fogalmazott a versenyző, aki saját bevallása szerint idejekorán szembesült azzal, hogy a Caterham nem feltétlenül jár jó úton az idei autóval kapcsolatban: „Amikor először mentem a Caterham gyárába, hogy szemügyre vegyem a készülő autót, azonnal mondtam a srácoknak, hogy ’Wow, ez túlságosan konzervatív!’. Senki nem hitt nekem. Aztán amikor megláttuk a többi csapat autóját, rá kellett döbbennünk, hogy sajnos tényleg túlságosan konzervatívak vagyunk.”

Kobajashi a legendás humorát a nehézségek közepette sem veszítette el – a beszélgetés közben például fütyörészett a Caterham motorhome asztalára rakott diktafonokba -, ráadásul egy küldetést is talált magának az idei szezonra. A japán hisz abban, hogy az utóbbi években az infrastruktúrára komoly összegeket fordító együttesben van elé spiritusz, csak fel kell rázni a gárdát ahhoz, hogy kihozzák magukból a legjobbat.

„Már beilleszkedtem, ismerem a srácokat és picit jobban rálátok arra, hogyan tudnánk javítani, hogyan tudnánk serkenteni a csapatot. Az első néhány futammal a hátam mögött úgy érzem, hogy bőven van potenciál ebben a társaságban, csak picit keményebben kell dolgoznunk és több kockázatot kell vállalnunk. Nyugodtan megtehetjük, elvégre is nincs veszítenivalónk” – mondta Kobajashi, aki immáron biztosan számíthat változásra, mivel a Caterham épp a beszélgetés másnapján jelentette be, hogy kirúgják a túl konzervatív CT05 atyját, a főtervező Mark Smith-t és a folytatásban egy háromfős, a műszaki és tervezési részleg vezetőiből álló minikabinetre bízzák a fejlesztési irányvonal kijelölését.

Kobajashi szerint sokat javítana a helyzeten, ha a Caterham több pénzből gazdálkodhatna, mert – mint fogalmazott – „ez olyan, mint az élet, ahol a nagyobb srácoknak egyszerűbb dolguk van a csajoknál, a kisebbeknek pedig mindig nehezebb”, ilyesmire ugyanakkor aligha számíthatnak. Sőt, Tony Fernandes, az együttes birtokló maláj milliárdos az idény elején riadót fújt az alakulatnak: ha idén nem kezdenek el szállingózni az eredmények, akár az is előfordulhat, hogy az idény elején pontot tesz a projekt végére és távozik a Forma-1-ből.

A japán bízik abban, hogy az évad hátralevő részében képesek annyit javulni, hogy meggyőzzék a folytatásról a légiforgalomban utazó pénzembert és megjegyezt azt is, hogy nem alaptalan a nagyfőnök elégedetlensége: „Tényleg sok múlik azon, hogy mire jutunk idén. Szerintem Tony ennek fényében fogja felvázolni, hogy mit szeretne a jövőben. Az teljesen nyilvánvaló, hogy többet vár el tőlünk, mint amit jelenleg nyújtunk. Keményen kell dolgoznunk, aztán pedig meglátjuk, hogy mit szeretne jövőre” – fogalmazott a pilóta, aki idén a legjobb eredménye a Szepangban elért 13. helyezés.