Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöknője nem érzi veszélyben a saját pozícióját annak ellenére sem, hogy a Giedo van der Garde ügy a végletekig elfajult. Egyes bírálók szerint az indiai-osztrák hölgy - akinél magasabb tisztséget nőként jelenleg senki nem tölt be a motorsportok világában - mostani tevékenysége rossz fényt vet a nők motorsportbeli szerepvállalására: a szakvezető kollégák egyelőre nem törtek pálcát felette, igaz, nem is álltak ki mellette.

Van der Garde és a Sauber jogi vagdalkozása jóformán ellopta a show-t a hétvégi Ausztrál Nagydíj felvezetése során és egyelőre úgy tűnik: a svájci alakulat jól semmiképp nem tud kijönni az ügyből. Victoria állam legfelsőbb bírósága egyértelműen úgy foglalt állást, hogy a holland – aki tavaly tesztpilóta volt, majd aláírt egy versenyzői szerződést, de mégis mellőzve lett az anyagilag ingatag lábakon álló gárdához több pénzt irányító Marcus Ericsson és Felipe Nasr miatt – joggal követeli magának a versenyzői állást és elutasították a Sauber egyébként szakmai szemmel nézve mulatságosnak mondható fellebbezését is.

Van der Garde pénteken átesett az üléspróbán: a szabadedzéseken ugyan nem vezethetett, mert egyelőre nincs Szuperlicence, ám amennyiben a dokumentum időben elkészül, a bíróság döntése értelmében a csapatnak a hollandot kell az egyik autóba ültetnie. A határozat szerint ha nem így történik, a hatóságok lefoglalhatják a Sauber teljes felszerelését az autókkal együtt, Kaltenborn pedig akár le is tartóztathatják. Természetesen a téma napirendre került az FIA hivatalos pénteki sajtótájékoztatóján is, ahol Kaltenborn jóelőre deklarálta: nem kívánja kommentálni az ügy részleteit, ami részben érthető, mivel Van der Garde jogi képviselője a fellebbezés tárgyalása során érvelt olyan, a csapatfőnöknőhöz köthető kommentárokkal is, amelyek a csapat hivatalos sajtóközleményeiből származnak.

„Nem hiszem, hogy bármilyen hatással lenne” - felelte Kaltenborn arra az újságírói kérdésre, hogy lehet-e az ügy hatással a saját szerepkörére. Egy másik válaszban leszögezte: nem fordult meg a fejében az, hogy lemondjon a csapatfőnöki tisztségről. A Peter Sauber által mentorált csapatfőnöknő – aki egyébként az alakulat 33 százalékának tulajdonosa is – ugyanakkor nem titkolta, hogy a jogi hercehurca rányomja a bélyegét a csapaton belüli légkörre: „Egy ideje tisztázatlan ez az ügy, így nyilvánvalóan nagyon rossz hatással van az egész csapatra, ráadásul most még bizonyos rendelkezések is vannak ellenünk és ezeknek megfelelően kell eljárnunk.”

 

Míg Kaltenborn korábban rendre hangsúlyozta, hogy biztos a dolgában, addig az utóbbi napok fejleményei egészen mást mutatnak, ráadásul a közvélemény is egyre inkább úgy foglal állást, hogy a csapatfőnöknő képtelen megfelelően ellátni a feladatát. Míg az FIA gőzerővel támogatja a nők motorsportbeli szerepvállalását úgy a versenyzői, mind a sportszakmai oldalon, a Sauber-főnöknő tevékenysége sokak szerint rossz fényt vet ezekre a törekvésekre: a sajtótájékoztatón résztvevő csapatfőnök kollégák egyelőre nem törtek pálcát Kaltenborn felett, de nem is álltak ki mellette.

„Nem igazán látunk bele” – vélekedett a Mercedes sportigazgatója, Toto Wolff. Hallunk és olvasunk dolgokat, de nem tudhatjuk, hogy ezek igazak-e vagy hamisak. Az nyilvánvalóan nem túl jó, hogy egy ilyen fejleménnyel kezdjük a szezont, de végső soron a Forma-1-nek mindig része volt a viszály. Meglátjuk, hogy mi lesz ennek a végkimenetele.”

Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója egyetértett Wolffal, akárcsak a Ferrari főnöke, Maurizio Arrivabene. A Sauber hajtóműveiről gondoskodó olaszok vezetője volt a leginkább baráti: „Számos alkalommal láttunk már hasonlót a múltban” – mondta Arrivabene. ”A részletekbe ne menjünk bele, mert ahogyan Toto is mondta, túl sok a sztori, s bár ez tényleg nem a legkedvezőbb így a szezon elején, sokszor láttunk már ilyesmit. Bízom abban, hogy a helyzet minél hamarabb megoldódik úgy, hogy az a közérdeknek a leginkább megfelelő legyen.”

Claire Williams, aki szintén nőként tölti be a Williams csapatfőnök-helyettesi tisztségét, valamint a Manort irányító Graeme Lowdon semmit nem kívánt hozzáfűzni a többiek által elmondottakhoz. Annyi bizonyos, hogy az egyébként jogi végzettségű Kaltenborn nincs könnyű helyzetben: a paddock-pusmorgások szerint az lenne a legjobb, ha pénzügyi kompenzációval próbálná elhallgattatni Van der Garde-ot, kérdés azonban, hogy holland hajlamos-e ilyen kompromisszumra, illetve milyen hatással lenne egy ilyen tranzakció a pénzügyileg teljesen instabilnak mondható alakulatra.