Azt egyelőre nem tudni, hogy a Mercedesre milyen büntetést szab ki a Nemzetközi Bíróság a gumiteszt-botrány miatt, az viszont immáron nyilvánvaló, hogy a csillagos egylet vezérkarának tagjai közül Ross Brawn lesz az, akinek vérpadra kell hajtania a fejét. Megalapozottnak tűnik azonban a gyanú, hogy nem önszántából teszi ezt...

Brawn pénteken, Montrealban, az FIA hivatalos csapatfőnöki sajtótájékoztatóján maga jelentette ki: saját hatáskörben hozott döntést azzal kapcsolatban, hogy a Mercedes az idei autót használja a rejtélyes barcelonai gyakorláson, ahol az előírások alapján a 2011-es lett volna a legutóbbi fejlesztésű versenygép, amellyel tréningezhettek volna.

„Az én döntésem volt, hogy megcsináljuk a tesztet. Ez tény. Várjunk és figyeljük meg, hogy milyen döntést hoz a bíróság” – fogalmazott Brawn, aki saját bevallása szerint „nyugodt és magabiztos” azzal kapcsolatban, hogy a Nemzetközi Bíróság előtt is meg tudják védeni korábbi álláspontjukat, amely szerint legálisan bonyolították le a Pirelli felkérésére a monacói futamig szigorú titokban tartott ezer kilométeres gyakorlást néhány nappal a Spanyol Nagydíj után.

Lehet merengeni azon, hogyan sumákolt a Pirelli a teszt lebonyolításával, hogy a Mercedes miért vállalta be, ha a többiek – ahogyan azt már Monacóban kinyilvánították – nemet mondtak rá vagy fel sem ajánlották nekik, a lényegen nem változtat: minden jel arra utal, hogy házon belül Brawnnak kell elvinnie a balhét. Mivel a szakembertől pályafutása során nem ez lenne az első vitatott húzás, így biztosan állítani elhamarkodott lenne, hogy valaki (vagy valakik) szándékosan varrják a nyakába az ügyet, vannak viszont olyan, mostanáig nem túl sokat forszírozott körülmények, amelyek erre engednek következtetni.

Brawn pozíciója már a téli időszakban is kérdéses volt, s a jelek szerint ez azóta csak fokozódott. Bár továbbra is a méltán elismert szakemberé a csapatfőnöki tisztség, az F+1 Blog Barcelonában és Monacóban is azt tapasztalta, hogy immáron a télen érkezett Toto Wolff-Niki Lauda tandem „hordja a nadrágot” a csapatnál, ráadásul a megújult vezérkarnak immáron gondolkodnia sem kell azon, hogy ki foglalhatná el Brawn pozícióját. A McLaren technikai igazgatói posztját hátrahagyva átigazoló Paddy Lowe június 3-a óta a csapat rendelkezésére áll, soha nem titkolta, hogy nem technikai, sokkal inkább menedzsment-fronton szeretne babérokat aratni új munkaadójánál, ráadásul szerződtetését épp a Wolff-Lauda páros hozta tető alá…

Zetsche, a Daimler fővezére aligha nyeli le a botrányt... 

Bizonyosan nem véletlen, hogy az ominózus sajtótájékoztatón elhangzott egy olyan újságírói kérdés is, hogy Brawn tájékoztatta-e a Wolff-Lauda párost a teszttel kapcsolatos döntéséről még azelőtt, hogy megejtették volna a gyakorlást. „Ez olyasvalami, amit most nem szeretnék kommentálni. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de majd a bíróságon minden tényre fény derül” – hangzott a szakvezető kétségkívül homályos válasza.

Brawn egyébként – mi mást tehetett volna? – védte a mundér becsületét és igyekezett cáfolni azokat a találgatásokat, amelyek szerint a pozíciója veszélyben lenne. Mint hangsúlyozta: a teszt nem ’titkos’, hanem ’privát’ volt, nem a Mercedes gumiproblémái miatt fogadták el a Pirelli felkérését, a saját jövőjével kapcsolatban több ízben is megismételte, hogy átélt már hasonló szituációkat máskor is.

Lehet, hogy Brawn az évszázad egyik nagy Forma-1-es üzletét ütötte nyélbe azzal, hogy a Honda gyári csapatából Mercedest csinált, miközben temérdek pénzt keresett és vb-címeket is nyert, de most minden esély megvan rá, hogy dicstelenül lesz kénytelen távozni – a csapattól, és talán az egész cirkuszból is…

Úgy hírlik egyébként, hogy a Nemzetközi Bíróság ülésére sem kell sokat várni: bár a hivatalos megerősítés még nem történt meg, montreali paddock-pletykák szerint június 20-án kerül sor a gumiteszt-botrány tárgyalására.