Fokozódik a nyomás a Renault-n: az utóbbi éveket domináló francia gyártó idén a leggyengébb láncszemnek számít, amit az F+1 Blog tapasztalatai szerint az ügyfélcsapatok keményen oda is dörgölnek az orruk alá. Az évad európai szakaszát megnyitó Spanyol Nagydíjra készült némi újítással a Viry-Chatillon-i gyártó, ám nagy kérdés, hogy ez mire lesz elég…

Noha pontos adatok nincsenek, a barcelonai paddockban a szakma tényként kezeli, hogy a Renault-erőforrások hátránya legalább 50 lóerős a domináns Mercedes, valamint a Ferrari által készített V6-os hibrid turbómotorokhoz képest. A francia márka vakrepülését elsősorban a prémium partner, az utóbbi négy szezonban taroló Red Bull sínyli meg: egyrészt az energiaitalos egylet elszokott attól, hogy a dobogóért is komoly harcot kell vívnia, másrészt számos versenyző, mérnök és elemző is egyöntetűen állítja, hogy az Adrian Newey által alkotott RB10-es a legütőképesebb versenygép, amelyből a Renault gondjai miatt egyelőre nem lehet kihoznia legjobbat.

Néhány hete már az is felmerült, hogy a Red Bullnál betelt a pohár és keresik a lehetőségét a motorszállító-váltásnak. Egyes források már azt is tudni vélték, hogy a gárda főhadiszállása közelében építkező, jövőre a McLaren exkluzív partnereként visszatérő, s a jövőben ügyfélkörét vélhetően bővíteni kívánó Hondánál is puhatolóztak: bár valószínűsíthető, hogy kenyértörés egyelőre nem kell számítani, az tény, hogy Barcelonában Christian Horner csapatfőnök is burkolt, de határozott szemrehányást tett a Renault-nak.

„Tudom, hogy fantasztikus autónk van” – mondta a szakvezető az újságíróknak. ”Abban a pillanatban, hogy megszűnik a motorral kapcsolatos hátrányunk, vissza fogunk térni a csúcsra. A motorszállítók közül egyértelműen a Mercedes végzi a legjobb munkát, míg őket talán a Ferrari, majd a Renault követi. Nyilvánvalóan a Renault óriási nyomás alatt van, mert versenyképessé kell tenniük a portékájukat, megnyugtató azonban az a tudat, hogy megvan a megfelelő szakembergárdájuk ehhez.”

A francia gyártó elsősorban szoftveres fejlesztésekkel készült az évad első európai versenyhétvégéjére. Azt egyelőre túlságosan korai lenne megítélni, hogy a módosítás milyen eredményt hoz, de az nyilvánvaló, hogy az ügyfélkör – a Red Bull mellett a Toro Rossónak, a Lotusnak és a Caterhamnek szállítanak hajtásláncot – nagyon várja a megoldást a Renault mérnöki stábjától.

„Elsősorban a szoftvert fejlesztették tovább a Renault-nál, kíváncsian várjuk, hogy ez mit eredményez. Nekünk vannak egyéb gondjaink is, de szerencsére legutóbb, Kínában már tényleg tapasztaltunk pozitív jeleket. Bízom a pozitív folytatásban” – mondta az F+1 Blognak Romain Grosjean, a tavalyi szezonhoz képest talán a legnagyobb visszalépést produkáló Lotus versenyzője.

Noha a Red Bull a Lotusszal ellentétben a Renault prémium partnere, ami különösen egy ilyen kritikus helyzetben nyomhat sokat a latba, Grosjean szerint semmi ok nincs azt feltételezni, hogy az enstone-i csapat nem ugyanazt kapja, mint az energiaitalosok: „Nem hinném, hogy mi nem ugyanolyan csomagot kapunk, mint ők. Itt pusztán arról van szó, hogy ugyanaz a motor néha az egyik autóban jobban működik, mint a másikban. Nekik egyébként is sokkal nagyobb léptékben sikerült javulniuk így az év elején, mint nekünk” – mondta a francia.

A Caterhamtől Kamui Kobajashit sikerült elcsípnie az F+1 Blognak, aki szintén merészebben szólt oda a Renault-nak: „Úgy gondolom, teljesen nyilvánvaló, hogy nálunk sincs minden száz százalékig rendben a hajtáslánccal. Ha ezen a területen javulna a helyzet és jobb lenne a teljesítmény, egyszerűbb lenne összpontosítani az autó többi területére”- mormogott a mezőnybe idén visszatérő japán.