Magyarázkodással kezdi a 2019-es idényt a Williams istálló, legalábbis az alakulatot irányító csapatfőnök-helyettes, az alapító csapatfőnök Sir Frank Williams lánya, Claire. Miután az egykoron szebb napokat megélt együttes tavaly történelmi mélypontra süllyedt, a szakvezető közvetlenül az idei színezet bemutatója előtt újfent kénytelen volt bizonygatni: a jelenlegi vezetés számára is fontos a csapat sorsának alakulása.

 

Mint ismeretes, a legendás alapító-csapatfőnök Sir Frank Williams irányítása alatt is akadtak holtpontok az egykoron világverő formációnál, mióta azonban „az öreg” – aki továbbra is viseli a csapatfőnöki tisztséget – átadta a karmesteri pálcát lányának, Claire-nek, gyakoriak a mélyrepülések. A tavalyi szezon volt a gárda történetének mélypontja, a paddockban pedig egyre hangosabbak lettek a kritikusok. Saját pilótáik részéről is gyakran fogalmazódtak meg bírálatok a csapatvezetés irányába és más csapatok komoly múltú szakemberei is spendírozták azt, amit az együttessel tavaly szponzori tárgyalásokat folytató, de végül a Haas istállóval megállapodó brit üzletember, a Rich Energy főnöke, William Storey kerek-perec ki is mondott: a fennállása során 9 konstruktőri és 7 egyéni vb-címet nyerő alakulat „rosszul van irányítva” és mást sem csinál, „csak a múltjából él”.


Claire Williams – aki jelenlegi státusza előtt kommunikációs igazgatóként dolgozott az édesapja által alapított csapatnál – az idei színezetbemutató előtt egy interjúban fogadkozni kényszerült: a csapatfőnök-helyettes igyekezett rácáfolni azokra, akik szerint nem tesz meg mindent annak érdekében, hogy eredményesebben és hatékonyabban vezesse a gárdát.  A rossz nyelvek a paddockban ezt úgy fogalmazzák meg: elsősorban pénzforrásnak tekinti a grove-i csapatot és közel sem motiválják annyira az eredmények, mint annak idején az édesapját...

„Igen, ez a családunk csapata, és ez az egyik ok, amiért elvállaltam ezt a munkát. Az a célom, hogy megvédjem nemcsak az édesapám, hanem az édesanyám örökségét is ebben a sportban. Ez egy olyan örökség, amelyre hihetetlenül büszkék vagyunk, így valóban komoly nyomás van rajtam. Nagyon mélyen foglalkoztat a csapatunk hírneve, nagyon mélyen foglalkoztat a csapatnál dolgozó emberek sorsa és azon vagyok, hogy biztosítsam: olyan csapatban dolgoznak, amelyre büszkék lehetnek és amelyik sok, sok, sok éven át életben marad ebben a sportágban” – állnak a sokat bírált Claire Williams magyarázkodó gondolatai a Racer című szaklap hasábjain.


Folytonosság idén aligha jellemzi a Williams istállót. Tavalyi versenyzőik közül Szergej Szirotkin távozott a Forma-1-ből, Lance Strollt az édesapja átemelte az általa megvásárolt, immáron Racing Point néven futó korábbi Force Indiához, így ebben az évben az újonc F2-es bajnokot, George Russellt, valamint a királykategóriába versenyzőként 2010 óta először szerephez jutó Robert Kubicát állítják csatasorba. Távozott a főmérnök Rob Smedley és a kiszivárgott információk szerint vele együtt néhány további fontos háttérember is, de pénzügyi fronton is lehet bonyodalom: ugyan Kubicával együtt csatlakozik támogatóként a lengyel Orlen olajtársaság, ám úgy hírlik, hogy ez a pénz nem fogja kompenzálni azt a veszteséget, amelyet a Martini tavaly év végi távozása jelent...

Claire Williams a csapat könnyűnek legkevésbé sem mondható helyzetével kapcsolatban hangsúlyozta, hogy „ez a kihívás talán még élénkítőbb, mintha boldogan és lazán körözgetnénk a 4. helyen és néha-néha elcsípnénk egy dobogót…”

A csapatfőnök-helyettes saját bevallása szerint készen áll a küzdelemre és szeretné bizonyítani, hogy megérdemelten, joggal irányítja a dicsőséges múltú alakulatot: „Felkészültem, felgyűrtem az ingem ujját és minden erőmmel azért fogok harcolni, hogy a Williamsszel elérjük azt, amit el kell érnünk és nem fogom feladni addig, amíg ez meg nem történik. Küzdeni fogok és folytatom a harcot a csapatért, mert hiszek benne. Hiszek abban, hogy ennek a csapatnak helye van ebben a sportban és nem ott kell állnia, ahol jelenleg áll” – fújta meg harci kürtjét Claire Williams.

A Williams a mai napon tartja bemutatóját, azonban az előzetes tájékoztatás alapján még nem az új autón, hanem a tavalyin mutatják be a 2019-es köntöst.