Felipe Massát az utóbbi 1-2 évben legszívesebben elűzte volna a Ferrari-drukkerek többsége a Scuderiától, ám a maranellói egylet kedden mégis megtoldotta egy újabb szezonnal a brazil pilóta szerződését. Az F+1 Blog megpróbálta összegyűjteni az öt legfontosabb érvet, amely arra ösztönözhette Luca di Montezemolo elnököt, hogy áldását adja az új kontraktusra.

1. Folytonosság

Általános vélemény a Forma-1 világában, hogy a 2008-ban még vb-ezüstérmes Massa azóta nem a régi, hogy felépült 2009-es, a Hungaroringen elszenvedett fejsérüléséből. Ez a teória nyilvánvalóan nem alaptalan, de be kell látni, hogy az utóbbi időszak rávilágított: ha igazán komoly a tét, a brazil képes megrázni magát. Ahogyan azt az [origo] F1hirek írása is kihangsúlyozta: „az elmúlt öt verseny alatt 56 pontot gyűjtött, többet, mint a három győzelmet arató Vettelen kívül bárki.” Montezemolo, Domenicali és a csapatvezetés egyéb prominens személyiségei nyilvánvalóan arra alapoznak, hogy Massa a folytatásban is képes lesz közel hasonló szinten teljesíteni és ezzel érdemben hozzájárul az alakulat előrehaladásához. Ha pedig így lesz, jobb a folytonosság, mint egy új versenyző „beidomítása”: Massa közkedvelt tagja az alakulatnak, versenymérnökével, Rob Smedley-vel is szilárd egységet alkotnak, ráadásul a szerződés meghosszabbításával a Ferrari a közvélemény szemében továbbra is humánus közeg marad. Lehet, hogy ez sokak szerint üres frázis, ami nem játszott döntő szerepet, de nem véletlen, hogy a maranellóiak hangsúlyozzák: „Kitartottunk Felipe mellett a legnehezebb időszakban is!”

2. Harmónia

Ki kell mondani: a Ferrari döntése Massa sorsáról elsősorban Fernando Alonso érdekeit szem előtt tartva született. Noha a sokat emlegetett Perez-átigazolásból nem lett semmi, a vörösöknek a mexikóin kívül is legalább féltucat opciója lett volna különféle fiatal és tehetséges versenyzők szerződtetésére, a korona gyémántjának számító spanyol azonban valóságos kampányt indított a brazil megtartása érdekében. Ez nem is csoda: az együtt töltött három eddigi szezon során bőven meggyőződhetett arról, hogy a dél-amerikai mellett megkérdőjelezhetetlenül elsőszámú pilóta lehet, s a lobbival olyan helyzetet teremtett, hogy Massa még hálás is lehet neki. Csipetnyi rosszindulattal talán még azt is lehetne feltételezni, hogy a két versenyző a háttérben megállapodott egymással: „Te segítesz nekem, én pedig elfogadom a sorsomat a folytatásban” – kicsi a valószínűsége, hogy ez a mondat valaha is elhangzott Massa szájából, de a dolgok idei alakulását látva akár meg is történhetett volna. A brazil új szerződése egyfajta lelki békét biztosít Alonsónak, ami a Ferrari számára jelenleg mindennél fontosabb.

3. Kivárás

Montezemolo kézzel-lábbal cáfolja, a paddockban mégis elkönyvelt tényként kezelik, hogy a Massa-szerződés egyéves meghosszabbítására azért került sor, mert a Ferrari arra vár, hogy 2014-re leigazolhassa Sebastian Vettelt. Ha érkezik a német, ha nem, az biztos, hogy ez a helyzet megadja a Ferrarinak a lehetőséget, hogy jövőre változtassanak, miközben a Forma-1-ben lassan trenddé váló egyéves szerződés arra is jó lehet, hogy folyamatosan jobb teljesítményre ösztökéljék Massát.

4. Francia kapcsolat

Lehet, hogy nem annyira fajsúlyosan, mint gondoljuk, de a Massa-szerződésnek lehet egy érdekes hozadéka is: a Ferrari megtarthatja a jó, bizalmas kapcsolatot az FIA elnökével, Jean Todttal, akinek fia, Nicolas egyengeti a brazil versenyző sorsát. Nyilvánvalóan az irányító testület és a csapat kapcsolatát nem egy ilyen volumenű ügy határozza meg, fontos azonban megjegyezni, hogy az idősebb Todt – aki a Ferrari vezérkarából vándorolt a párizsi Concorde téren található FIA-főhadiszállás elnöki székébe – régóta nincs baráti viszonyban egykori felettersével, Montezemolóval, aki így azzal, hogy a kis Todt kegyeltjét továbbra is alkalmazza, tesz egy burkolt gesztust az autósportokat felügyelő szervezet első embere felé. Mivel a Forma-1-ben az erős kapcsolatok fontosabbak, mint bármely másik sportág esetében, ezt is fel lehet írni a pozitívumok oldalára.

5. Autóipar

Bár manapság egyre inkább szokás azt hangsúlyozni, hogy a marketingérték helyett kizárólag a pályán elért eredmények számítanak, a Forma-1 mindig az autóipar elsőszámú kirakata volt, így azok a gyártók, akik érdekeltek a sportban, igyekeznek minél jobban kiaknázni a lehetőségeket. Nincs ezzel másként a Ferrari és anyacége, a Fiat sem: Massa személyével a különösen fontos dél-amerikai piacon tudhatnak magukénak egy népszerű nagykövetet. Míg Európában nyűglődik az autópiac, arrafelé szép számok születnek: a 2012-es első félévi eladási adatok alapján a Ferrari a legtöbbet erősödött piacok közé sorolta a térséget, míg Brazíliában a Fiat – amelynek több gyárlétesítménye is van a térségben – az utóbbi 36 év legjobb időszakát produkálta. Ugyan az utóbbi évek botladozása jócskán megtépázta Massa hírnevét, a nép kicsike fiának tekintett pilóta még így is Dél-Amerika elsőszámú autóversenyzőjének számít, aki rendkívül hasznos része lehet a különféle reklámkampányoknak.