Monza óta pletykálják, hogy az Alfa Romeo meghosszabbítja Antonio Giovinazzi szerződését, ez azonban még mindig nem történt meg. Noha az ülésre állítólag hajt Nico Hülkenberg és mások is, az olasz pilóta Suzukában az F+1 Blognak elárulta: nem tart attól, hogy elveszíti az állását, még akkor sem, ha a csapat első embere a paddock-susmus szerint nagyon szimpatizál a konkurens némettel.

 

Giovinazzi helyzete rapszodikusnak mondható: a Ferrari által patronált pilóta a vártnál gyengébben kezdte karrierje első teljes F1-es szezonját, majd amikor már mindenki biztosra vette, hogy lecseréli az Alfa Romeo, rákapcsolt és sikerült stabilizálnia hídfőállásait. Elsősorban a kvalifikációs teljesítményére gyúrt rá, ebben a tekintetben már vetekszik csapattársával, Kimi Räikkönennel, így nagyjából a szeptemberi Olasz Nagydíj óta azt hallani a paddockban, hogy a különítmény megtartja 2020-ra is.

Új szerződés a spekulációk ellenére sincs, ráadásul menet közben tényezővé vált Nico Hülkenberg is, a rutinos, ám F1-es dobogón még sosem járt németet ugyanis meneszti a Renault és szabadon igazolhatóvá vált. Mivel Hülkenberg a juniorszériákban sokat dolgozott együtt az Alfa-főnök Fred Vasseurrel, aki nem titkoltan nagyra értékeli, a pletykagyár azonnal elkezdte spendírozni: Giovinazzinak azért nincs még új szerződése, mert a francia szakvezető megpróbálja meggyőzni az Alfát életben tartó Ferrarit, hogy jobban járnának a némettel.

Hogy mi a helyzet jelenleg Giovinazzival? A Japán Nagydíj hétvégéjén feltettük neki a kérdést, hogy mire számít: „Egyelőre nincs semmi fejlemény” – mondta az olasz pilóta Suzukában, ahol az F+1 Blog a Casio Edifice jóvoltából volt jelen. „Az utóbbi néhány futamon egészen jó tempót sikerült produkálnom, és ha ez tudom így folytatni, szerintem senki nem tudja elvenni a helyemet. Mást most nem tehetek. Keményen nyomom a gázt, arra összpontosítok, hogy maradni szeretnék és majd meglátjuk, hogy mi lesz ebből.”

Giovinazzi csupán három alkalommal szerzett pontot, a nyári szünet vége óta lebonyolított öt nagydíjon viszont négy alkalommal felülmúlta világbajnok csapattársát az időmérő edzéseken. A Ferrari elsősorban erre alapozva inti türelemre a közvéleményt patronáltjával kapcsolatban, nemrégiben a vörösök szakvezetője, Mattia Binotto személyesen vette védelmében a sokak által nagy kérdőjelnek tartott olaszt. „Gyakran beszélek Mattiával, akivel nagyon jó a kapcsolatom és jó érzés tudni, hogy ő és a Ferrari hisznek bennem, támogatnak engem. Szerencsére ez az évad kezdete óta így van, és az minden versenyző számára fontos, amikor érezheti, hogy támogatják. Hálás vagyok érte és igyekszem ezt azzal meghálálni, hogy minél jobb munkát végzek a futamokon” – mondta a 25 éves pilóta.

Bár úgy hírlik, hogy Vasseur hajlana arra, hogy lecseréljék, Giovinazzi nem tart a francia szakvezető állítólagos törekvéseitől: „Azt érzem, hogy teljes mértékben támogat engem és akárcsak Mattia Binottóval, vele is nagyon jó a kapcsolatom. Fred igazi profi, aki nagyon jól tudja, hogyan működik az F1. Roppant tapasztalt szakember, ezért nagyon jó, hogy sokat beszélgetünk és alaposan ki tudjuk tárgyalni a versenyeket. Sok remek pilótával dolgozott együtt, így tényleg sok dolgot lehet tanulni tőle” – fogalmazott az olasz, aki azt sem titkolja, hogy a szakvezető néha berág és komoly nyomást helyez rá: „Ezzel minden csapatfőnök így van, legyen szó akár Fredről, akár Mattiáról vagy Toto Wolffról. Ez egyébként fontos is, hogy így legyen. Ha hibát követ el, a versenyzőre nyomást kell gyakorolni, hogy minél jobban megpróbálja megérteni, hogy milyen hibát vétett, miért és hogyan. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy tanuljon belőle és ne kövesse el újra ugyanazt.”

Giovinazzi hangsúlyozta: a teljesítményére nem nyomja rá a bélyegét, hogy egyelőre lóg a levegőben, ugyanis pályafutása során hozzászokott ahhoz, hogy mindig nagy körülötte a bizonytalanság. Az olaszországi Martina Francából származó pilóta teljesen átlagos családból jön, karrierje kezdetén édesapja gyakorlatilag mindent kockára tett annak érdekében, hogy fia folytathassa a versenyzést és rendszerint mindig csak az utolsó pillanatban dőlt el, hogy ez sikerülhet. A talján soha nem felejti el felidézni a legendáriumból azt a szösszenetet például, amikor a juniorszériás menetelés egy pontján az F2-es pilóta Sean Gelael milliárdos édesapja, az indonéz milliárdos Ricardo nyúlt a hóna alá, máskülönben nem tudta volna folytatni a versenyzést.

„Velem mindig ez volt a helyzet, már a gokartos korszakban is, hiszen soha nem állt rendelkezésre időben az a pénz, amiből folytatni tudtam volna. Akkor találtunk egy kis gokartos csapatot, akik hajlandóak voltak ingyen támogatni engem, a formaautózás világában a Gelael-család húzott ki a csávából. Mindig, minden kategóriában sokan voltak, akik szerették volna megszerezni a helyemet, de valahogyan mindig megbirkóztam a nyomással. Itt vagyok, az F1-ben, és most újra ugyanez a helyzet. Nincs ebben semmi különös, az F1 egy óriási nyomással járó környezet, ahol egyetlen pillanat alatt minden megváltozhat. Az egyik futamon hős vagy, akit ünnepelnek, aztán egy szempillantás alatt egy darab sz*rnak kiáltanak ki. Ez van, ehhez hozzá kell szokni” – fogalmazott Giovinazzi.

Az olasz szerint a nyomás akkor is megvan, ha valakinek stabil a helye és többéves szerződéssel rendelkezik: „Ha például legalább két évre biztosítva vagy, az agyad egy picit szabadabb, de akkor is meg kell birkóznod a teherrel. Nem ülhetsz a babérjaidon, mert a csapattársad bármikor átgázolhat rajtad, ami átértékeli a helyzetedet. Akkor is keményen kell hajtani, az F1-ben minden versenyző ezt teszi” – mondta a 4 ponttal a tarsolyában az egyéni tabella 18. helyét elfoglaló Alfa-pilóta.