Minden jel arra utal, hogy 2014-es idény kezdetén a Williams istálló produkálja majd a legkomolyabb kiugrást és amennyiben a tesztelések alapján valószínűsíthető forma élesben is bebizonyosodik, a grove-i egylet javulása akár tartósnak is bizonyulhat. Jósolni túlságosan korai lenne, de nagyon úgy tűnik, hogy a legendás egyletnél a helyére kerültek a dolgok.

Williamsék több mint biztató formájának alapköve az a tény, hogy a lehető legjobbkor váltottak motorszállítót: a Renault – amelynek az utóbbi két évben ügyfelei voltak – a három gyártó közül messze a leggyengébben muzsikál az új szabályok mentén megalkotott hajtáslánccal, az új partner, a Mercedes viszont kimagaslik. Ez már önmagában is komoly löket, de legalább ennyire fontos, hogy a különítmény humánerőforrás frontján is jól kavarta a lapokat az idei szezonra.

Az utóbbi néhány évben elfogyasztottak néhány technikai vezetőt, elég csak az olyan nevekre gondolni, mint Mark Gillan és a kémbotrány után a grove-i egylet által rehabilitált Mike Coughlan, az idei évre viszont rendkívül szilárd stábbal hangolhatnak. Az FW36 típusjelű autó már a tavaly leigazolt Pat Symonds irányítása alatt készült: a 2009-es Szingapúr-bundabotrány után egy időre száműzött, majd a Marussia kötelékében visszatérő és onnan tavaly leigazolt szakembert ráadásul kipróbált, jól bevált kollégák veszik körül. Olyanok, akikre a múltban, a Benetton-korszakban is bátran alapozhatott. Ed Wood, az FW36-os főtervezője már 2006 óta a Williamsnél dolgozik, s januárban csatlakozott a csapathoz a Lotustól Rod Nelson is: a páratlan tapasztalatokkal rendelkező szakember nemcsak a tesztcsapatot vezeti, hanem a versenyhétvégék idején a gyárban dolgozó stáb élén igyekszik majd minél hatékonyabb háttértámogatást biztosítani az alakulatnak.

„Csodálatos, hogy újra együtt dolgozunk majd Pattel és Eddel, hiszen annak idején remek dolgokat hoztunk össze a Benettonnál. Azóta mi vagyunk a curry-klub, háromhavonta egyszer elmegyünk együtt curry-t enni és nagy bulikat csapunk. Nagyon jól megvagyunk egymással” – idézte az Autosport című brit szaklap nemrégiben Nelsont, akinek szavai jól rávilágítanak arra, hogy míg az utóbbi években az olykor-olykor derűsnek láttatott felszín alatt komoly harcok dúltak a Williams mérnöki stábjában, addig mostantól nemcsak a nyugalom lehet meg, hanem a közös hullámhossz is. A szakmában úgy tartják, hogy sokat hozzátehet a trió teljesítményéhez Nelson nemrégiben érkezett közvetlen felettese, Jakob Andreasen is: az új főmérnök korábban megjárta a McLarent, míg új állomáshelyére a Force Indiától érkezett, ahol kulcsembernek számított.

Nem csak mérnöki fronton lehet fontos szerepe a humánfaktornak, hanem a versenyzői összeállítás területén is. Felipe Massa személyében kaptak egy szemlátomást felszabadult, bizonyítási vágytól fűtött pilótát, aki épp az utóbbi néhány évben hiányzó fontos tapasztalatokat hozza magával, ráadásul a pilóta továbbra is számíthat legfőbb lelki támaszára, Rob Smedley-re. Noha a brit mostantól nem lesz közvetlen munkatársa a brazilnak – a szakember teljesítményért felelős főmérnökként dolgozik majd -, jelenléte kétségkívül hozzájárulhat Massa williamses beilleszkedéséhez és kibontakozásához. Valtteri Bottast eddig is igazi gyémántként kezelték Grove-ban, s a jelek szerint a csapatvezetés jól játssza ki a Susie Wolff-kártyát is. Bár újra és újra cáfolja mindkét fél, hogy a Williams-résztulajdonos, Mercedes-sportigazgató Toto Wolff csinos autóversenyző felesége csak azért kap majd lehetőséget néhány futam pénteki szabadedzésein, mert az, aki, de ne legyenek kétségeink: a hölgy szerepeltetése valamilyen formában – gondoljon mindenki arra, amire akar – biztosan elősegíti a csillagos partnerkapcsolatot.

Állítólag ilyen lesz az idei autó festése

Fontos hiányzó fogaskerék volt a Williams-gépezetben az elmúlt néhány évben az anyagi biztonság, ami a jelek szerint most szintén megadatik. A tőzsdén is jegyzett alakulatnak a pénzügyi fronton kínkeserves közelmúlt után erős partnereket sikerült becserkésznie: a Petrobras egyértelműen Massa érkezésének köszönhetően szövetkezik az együttessel, s bár a hivatalos megerősítésre még mindig várni kell, biztosan érkezik a Martini is. Az autósporthoz ezer szállal kötődő italgyártó ráadásul főszponzor lesz: az AT&T 2011 végi távozása óta a Williamsnek nem volt ilyen magas minősítésű támogatója, s noha a főszponzortól származó bevételek a válság óta klasszisokkal alacsonyabbak, a megállapodás így is biztosan jól jövedelmez majd az együttesnek.

Azt korai lenne kijelenteni, hogy az együttest napi szinten irányító csapatfőnök-helyettes, Claire Williams hátradőlhet és hűtheti a pezsgőt Melbourne-re, viszont most tényleg reálisnak tűnik, hogy az egykoron szebb napokat is megélt egylet végre tényleg elkezdi a gödör mélyéről való kilábalást. Sőt, mivel a háttér minden tekintetben rendezettnek tűnik, a tendencia akár tartósnak is bizonyulhat.