2013-ban újra lehet holland versenyző a Forma-1-ben: az F+1 Blog értesülései szerint jó esély van rá, hogy a tesztpilótát, Giedo van der Gardét versenyzővé lépteti elő a Caterham istálló. A sereghajtók mezőnyében egyébként is komoly átalakulásra van kilátás, jövőre várhatóan több újoncnak is lengetik majd a kék zászlót.

Az már kiderült, hogy a Forma-1 felső házában milyen változásokra kerül sor a következő idényben, megtörténtek a legnagyobb horderejű bejelentések, a leghátsó régióban viszont még zajlik a titkolózás, a csapatok kivárnak, nyilvánvalóan a minél jobb pénzügyi opciók érdekében húzzák az időt.

Spekulálni persze lehet, s akárcsak a legnagyobbak esetében, úgy a kisebb istállókról is rendszerint hallani különféle pletykákat a paddockból. Például a Caterhamről, ahol az F+1 Blog információi szerint biztosan várható változás: hivatalos megerősítés nincs és lehet, hogy egy darabig nem is lesz, de a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a zöld-sárgák 2013-ban bevetik teszt- és tartalékpilótájukat, Giedo van der Gardét, akival – ha minden igaz – már meg is állapodtak.

A 27 esztendős pilóta – aki Christijan Albers 2005-től 2007-ig tartó kalandja óta az első holland lehet az F1-ben – Suzuka óta rendszeresen vezet a nagydíjak pénteki szabadedzésein, ami arra utalhat, hogy Tony Fernandes együttesének valóban komoly tervei vannak a németalföldivel. A WSR 3.5 2008-as bajnoka már korábban is közel járt a Forma-1-es versenyzői álláshoz: 2007-ben a Spykernél, egy évvel később a jogutód Force Indiánál tesztpilótáskodott, de hiába élvezte apósa, az egyik legnagyobb holland befektető támogatását, akkoriban a pénzügyi segítség sem volt elegendő az előléptetéshez.

Van der Garde 2009-től a GP2-ben pallérozódott tovább, a Caterhamnél pedig köztudottan pénzes versenyzőre vadásznak. Ha a hátralevő három futamon nem robbantanak, elveszítik a konstruktőri tabella 10. helyét, valamint az azért járó, a televíziós bevételekből származó plusz pénzt, ráadásul jövőre a nevezési díjak is drasztikusan emelkednek, így nincs mese, az életben maradás érdekében lépniük kell. Ez elsősorban Heikki Kovalainen számára jelenthet rossz hírt, aki hiába volt az együttes lángoszlopa a 2010-es debütálás óta, szponzorai nincsenek, nem is akar fizetős pilóta lenni, így könnyen elveszítheti az állását.

„Ha ez van, hát ez van, semmit nem tehetek ellene. Tény, hogy nem hozok pénzt és mondtam is a menedzsmentemnek, hogy ne kezdjenek el gyűjtögetni. Nem akarom ezt. Ha valaki elkezd támogatni, azzal nem lenne gondom, de ha nem vagyok elég jó a saját tudásom alapján ahhoz, hogy maradjak, az sem érdekel túlságosan. Ilyen az élet, manapság ez a jellemző, a csapatoknak pénzre van szüksége” – nyilatkozta lemondóan az ESPN-nek a napokban Kovalainen, akinek csapattársa, Vitalij Petrov sem érezheti biztonságban magát: az orosz köztudottan komoly támogatókat veszített az utóbbi időszakban, ezért jó esély mutatkozik arra, hogy a 7-8 millió eurós szponzori csomagot maga mögött tudó, idén a Marussiánál debütáló Charles Pic foglalhatja el a helyét.

Ha Pic átigazol a Caterhamhez, az idei évben jelentős tartozásokat felhalmozó Marussiánál is lesz üresedés. Timo Glock, a csapat zászlóvivője biztosan marad, új csapattársa pedig a brit tehetség, Max Chilton lehet, aki Pic autójával körözhetett az Abu Dhabi Nagydíj pénteki első szabadedzésén: az AON biztosítótársaság alelnökének fia - a WTCC-ben versenyző Tom Chilton testvére – már jelezte, hogy rendelkezésére áll a szükséges pénz és jövőre a rajtrácson szeretne lenni.

„Még nincs meg a volán, de édesapám talált két szponzort, két brit céget, így jövőre négy brit versenyző is lehet a rajtrácson. A családomnak, édesapámnak egy pennyt sem kell költenie. Remélem, hogy az emberek is tudni fogják, hogy nem a családom pénzéből, hanem a támogatók segítségével versenyzem” – mondta Chilton, aki 1991-ben, Michael Schumacher debütálásának évében született, így ’hátborzongatónak’ titulálta, hogy Abu Dhabiban egyszerre lehetett pályán a Mercedes hétszeres világbajnok veteránjával.

Párhuzamosan a Caterhammel és a Marussiával, valószínűleg változtat felállásán a HRT is: Pedro de la Rosa helye megkérdőjelezhetetlennek tűnik, Narain Karthikeyan viszont annak ellenére sem lehet nyugodt, hogy fő támogatója, az indiai Tata konszern révén jelentés pénzt szállít az együttes konyhájára. Állítólag a spanyol kiscsapat nyitott lenne a tesztpilótaként Monzában, Szingapúrban és Abu Dhabiban is pályára küldött Ma Qing Hua szerződtetésére: az első kínai Forma-1-es versenyző szerepeltetése révén az együttes a gyatra teljesítmény ellenére is komoly publicitást kapna, ráadásul megnyílna előttük a világ egyik legkomolyabb piaca, ahonnan talán a Karthikeyanénál is több pénzt tudnának gyűjteni.