Nehéz elképzelni, de a jelek szerint tényleg megtörténhet, hogy 2015-ben román csapat érkezik a Forma-1-be. Az ismert brit szakíró, Adam Cooper szerint az FIA megadja a rajtengedélyt annak a formációnak, amelyet román, illetve román kötődésű üzletemberek szerveznek, s amelyet a pletykák korábban csak Dacia istállóként emlegettek.
Cooper - aki a kezdetektől fogva figyelemmel kíséri a szerveződő projekt alakulását – blogján arról számolt be, hogy bár a hivatalos bejelentésre még nem került sor, az FIA hozzájárul, hogy a románok csapata elinduljon a Forma-1-ben.
Az FIA április 11-én közölte, hogy a Motorsport Világtanács áldását adta egy másik, az amerikai nagyvállalkozó, a NASCAR-ban is érdekelt Gene Haas csapatának indulására, s akkor a románokkal kapcsolatban csak annyit közöltek, hogy „további vizsgálatokat” folytatnak le. Ha minden igaz, a szövetségi illetékesek a múlt héten végeztek az említett vizsgálatokkal, amelyek során pénzügyileg kivitelezhetőnek, stabilnak minősítették a benyújtott terveket, így zöld utat adnak annak. Ráadásul míg Haas a legutóbbi fejlemények szerint máris azt fontolgatja, hogy a 2015-re tervezett indulást 2016-ra halasztja, addig a román – vagy román kötődésű - csapat az FIA elhúzódó vizsgálódásaiból származó többhetes csúszás ellenére már jövőre debütálna az F1-ben.
Ha minden igaz, a csapat neve Forza Rossa Racing lesz, ami egyáltalán nem lenne meglepő: Forza Rossa a neve az ötletgazda Ion Bazac bukaresti Ferrari-márkakereskedésének, valamint európai autószalon-hálózatának, amelynek égisze alatt többek között Lotusokat és más márkák termékeit is forgalmazza. Az üzletember – aki 2008-tól 2009-ig a román egészségügyi tárca minisztere volt – híresen nagy Forma-1 mániákus, az F+1 Blog korábbi információi szerint autógyűjteményében egy aukción vásárolt 1999-es F1-es Ferrari is lapul.
Ion Bazac
Bazac a Forza Rossa Racinget a Force India és a HRT korábbi főnökével, a román származású Colin Kollesszal karöltve akarja indítani: Cooper újfent megerősíti, hogy a fogorvos végzettségű Kolles müncheni motorsport-műhelyében készülnének a versenyautók, míg a hajtásláncot – noha a jelek szerint a főnök erősen Ferrari-kötődésű – a Renault-tól szerzik majd be.
Már korábban kiszivárgott, hogy Bazac terveinek politikai fronton is megvan a támogatottsága, ugyanis a csapatot állítólag egyfajta nemzeti együttesként működtetnék és bevonnának az országimázs-építésbe is. Február végén például Nicolae Banicioiu sportminiszter is jelen volt azon a találkozón, amelyen Bazac és a befektetők felvázolták terveiket, elképzeléseiket a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviselőinek.
Mint ismeretes, az FIA tavaly decemberben adott közre egy felhívást, amely szerint várják olyan csapatok jelentkezését, amelyek 2015-től vagy 2016-tól kezdve legalább 2020-ig szerepelnének a Forma-1-es világbajnokság mezőnyében. Jelentkezni január 3-ig lehetett, de a pletykák mindössze három érdeklődő formációról tettek említést: a románokról, Haasról, valamint a 2009-ben és 2010-ben is próbálkozó, de az FIA rostáján sokadszorra is fennakadó szerb üzletemberről, Zoran Stefanovicról.