Sokakban vegyes érzelmek kavarognak a Lotus E21 hétfői bemutatkozása kapcsán: vannak, akik egyenesen felesleges szemfényvesztésnek titulálják a ’mutatok is valamit, meg nem is’ jellegű prezentációt, de az ilyesfajta vádakat csak részben lehet jogosnak tekinteni.
Mi történt tulajdonképpen? Az enstone-i csapat hibátlanul megoldotta a kötelezőt: míg más együttesek már évek óta nem tartanak hasonló jellegű rendezvényt, addig a szponzori kívánalmaknak eleget téve csináltak némi év eleji felhajtást élő tévés és internetes közvetítéssel, ugyanakkor – amennyire lehetett – homályban tartották a szakmát. Más volt a leleplezett autó, s más az esemény kapcsán kiadott, renderelt képeken látható, így jelenleg csak annyit tudni biztosan, hogy az elődjével első pillantásra kísérteties hasonlóságot mutató E21-esen a kozmetikai panel néhány többlet-grammja miatt marad a lépcsős orrkúp, míg a kipufogó Red Bull-jellegűre változik.
Amit el lehet rejteni, elrejtették, de miért kellene vádolni ezért őket? „Az ördög a részletekben lakozik” – mondta James Allison, a Mercedesszel is hírbe hozott technikai igazgató, akinek maximálisan igaza volt. Mivel a szabályok rendkívül csekély mértékben változtak, s emiatt radikális újításokra aligha lehet számítani, idén minden apró ötlet és elképzelés tizedmásodperceket, jobb köridőt és ezáltal pontokat érhet. Valószínűsíthető egyébként, hogy idén a többi csapat is élni fog a szokásosnál valamivel nagyobb mértékű ’álcázással’ a bemutatókon: a tutireceptet mindenütt, kisvendéglők konyháján is titkolózás övezi, miért itt lenne másként?
Míg a technikai részleteket egyelőre homály fedi, addig az E21 festése a jövőre nézve talán fontosabb információkat hordoz. A teret nyerő piros szín kétségkívül a csapat állítólagos leendő új partnerének, a Honeywellnek szól, amelynek logója hasonló alapszínű, de mivel a cégér még nincs ott az autón, garancia sincs a megállapodás létrejöttére. Kisebb a vártnál a Coca-Cola-szerződés kapcsán megjelenő Burn felülete, s a reméltnél alacsonyabb bevételt sugall a Total kisebb márkajelzése is.
A szemfülesebbeknek az is feltűnhetett, hogy néhány partner befejezte az együttműködést az alakulattal, ahol összességében véve a szponzori portfolió - és gyaníthatóan a pénzügyi helyzet - nem változott jelentősen. Ez annyit jelent, hogy a tavalyi évad utolsó harmadában pletykált anyagi gondok valószínűleg csak részben oldódtak meg, így talán napok, hetek kérdése, hogy újra elkezdődjön a tulajdonváltást kilátásba helyező spekulációhadjárat. Az pedig csak olaj lehet a tűzre, hogy a színfalak mögül kiszivárgott: vannak olyan vállalatok, amelyek a rendkívül erős Lotus brand miatt szerettek volna csatlakozni a támogatói körhöz, de a csapatot birtokló Genii Capital nem tudta szavatolni, hogy az együttes neve a következő 1-2 évben is ugyanez lesz.
Mint ismeretes, a Lotus név a Proton-konszern tulajdona, amely pénzügyi fronton már a tavalyi év korai szakaszában kihátrált a csapat mögül. A névhasználati jogot egyelőre nem vonták vissza, de az elveszített pénz miatt a finanszírozás javarésze lassan egy teljes éve a profitorientált Geniire hárul, így a Honeywell, esetleg más nagyobb volumenű szponzor(ok) érkezése továbbra is kulcsfontosságúnak tűnik.