A motorokra vonatkozó szabályzat módosításával és az egyébként is magas költségek további növekedésével járhat, amennyiben Bernie Ecclestone valóban húsznál több futamot szeretne rendezni 2014-ben – figyelmeztet az Auto Motor und Sport című német szaklap, amely néhány érdekes pénzügyi adattal is szemlélteti, hogy mennyire költséges mulatságnak ígérkezik a következő idény.
Mint ismeretes, a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén a paddockban elterjedt egy 22 futamból álló előzetes versenynaptár, amelyben megerősített eseményként szerepelt az Osztrák és Orosz Nagydíj, míg Mexikó és a pénzügyi gondokkal bajlódó Korea előzetes dátumot, a tisztázatlan helyzetű New Jersey pedig fenntartott időpontot kapott. Bár Ecclestone maga sem titkolta, hogy legfeljebb 21 viadal marad majd a végleges változatban, az Auto Motor und Sport szerint a csapatok zöme így is elkerülhetetlennek tartja a hajtóművekre vonatkozó előírások módosítását.
A jövő évi szabályzat szerint az új specifikációjú, 1,6 literes, V6-os, turbós erőforrásokból egy versenyző legfeljebb öt egységet használhat majd fel a szezon során, de a versenyek számának esetleges növelése indokolttá teheti egy további motor engedélyezését is. A 20 futamosnál hosszabb kalendáriumért egyébként sem lelkesedő csapatok már jelezték az elképzelést az FIA felé, amire a versenyigazgató, Charlie Whiting röviden reagált: „Ha valóban 22 verseny lesz, tényleg tárgyalnunk kell majd a hatodik motorról” – idézte az újság a brit szakembert.
Az újabb egység tovább növelheti az így is magas, 15 és 20 millió euró között mozgó hajtómű-költségeket. A jelenleginél kifinomultabb hibrid rendszerrel megspékelt új erőforrások a német lap szerint átlagosan 2 millió euróba kerülnek, így az ár a sokszorosa a jelenleg használt 2,4 literes, V8-as egységek árának. Az újság egy extrémnek mondható példával igyekezett szemléltetni a különbséget: a Cosworth 2006-ban, a jelenlegi szabályok alapján épült motorok első idényének végén a pénzszűkében lévő Williams istállónak a jó viszony jegyében önköltségi áron, 61 ezer (!) euróért adott el egy 2,4 literes, V8-as egységet…
Amennyiben a futamok száma valóban növekszik, Ecclestone – aki a hanghatás változására és a várható magas költségekre hivatkozva mindvégig ellenezte a motorformula-váltást – előreláthatólag ostromnak lesz kitéve a kisebb csapatok részéről. Míg a három nagy alakulatnak, a Red Bullnak, a Mercedesnek és a Ferrarinak minden bizonnyal nem okozna gondot a hosszabb menetrend és a többletköltség, addig a kisebbek vélhetően megpróbálnak majd még több pénzt követelni a jogdíjakból.
Tovább keserítheti a kisebb csapatok életét, hogy jövőre újra engedélyezik az évközi tesztelést, amelyhez az Auto Motor und Sport által megkérdezett szakértők szerint szintén szükség lesz legalább egy plusz erőforrásra. Mint ismeretes: a Sauber és a Force India már korábban is tett egy javaslatot arra, hogy a tesztnapokat, vagy legalábbis azok egy részét felcserélhessék szélcsatornás tesztekre, de ezt több istálló – állítólag a Red Bull volt a leghangosabb ellenző – is elutasította.
„Nem nagyon engedhetünk meg magunknak tesztnapokat, hiszen egy kilométer már jelenleg is 800 euróba kerül” – érvelt egy érdekes adattal a Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson.
Az előzetes versenynaptárral kapcsolatban egyébként aggályként fogalmazódott meg az is, hogy Monaco, New Jersey és Kanada három egymást követő hétvégén kerülne lebonyolításra, amit a csapatok többsége logisztikailag nehezen kivitelezhetőnek minősített. Sokat nem kell várni az ügy fejleményeire: az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) a hétvégén Horvátországban ülésezik, ahol várhatóan napirendre tűzik a versenynaptár ügyét is.
A Szingapúrban keringett versenynaptár-tervezet:
Március 16. |
Ausztrál Nagydíj |
Március 23. |
Maláj Nagydíj |
Április 6. |
Koreai Nagydíj* |
Április 13. |
Kínai Nagydíj |
Április 27. |
Bahreini Nagydíj |
Május 11. |
Spanyol Nagydíj |
Május 25. |
Monacói Nagydíj |
Június 1. |
New Jersey (?)* |
Június 8. |
Kanadai Nagydíj |
Június 22. |
Osztrák Nagydíj |
Július 6. |
Brit Nagydíj |
Július 20. |
Német Nagydíj |
Július 27. |
Magyar Nagydíj |
Augusztus 24. |
Belga Nagydíj |
Szeptember 7. |
Olasz Nagydíj |
Szeptember 21. |
Szingapúri Nagydíj |
Október 5. |
Japán Nagydíj |
Október 19. |
Orosz Nagydíj |
Október 26. |
Abu-Dzabi Nagydíj |
November 9. |
Mexikói Nagydíj* |
November 16. |
USA Nagydíj |
November 30. |
Brazil Nagydíj |