Ritkán szólják le annyira a Forma-1-es világbajnoki sorozatot, ahogyan a Le Mans-i 24 órás viadal tavalyi győztes egységének tagja, Earl Bamber tette azt a minap.
Bamber tavaly Hülkenberg és Nick Tandy társaként győzedelmeskedett Le Mans-ban: mivel közeleg a megbízhatósági-vb (WEC) fénypontjának számító egynapos derbi, a főszereplők iránt egyre komolyabb az érdeklődés, Bamber pedig ezt megragadva pörkölt oda a Forma-1-nek, a pilóta a The Sun című brit bulvárlap hasábjain kritizálta az autósport csúcsosztályának számító sorozatot.
A 25 éves pilótának van formaautós múltja, mivel az ázsiai juniorkategóriáktól (GP2 Asia, Formula BMW Asia, Formula V6 Asia) kezdve az A1 Grand Prix-n keresztül Superleague Formuláig számos különféle kategóriában szerepelt. A kora lehetővé tenné, hogy Forma-1 felé igyekezzen, saját bevallása gyerekkorában ez volt a célja, mostanára viszont már nem vágyik az autósport csúcsosztályába: azt meglepően kemény szavakkal indokolta meg, hogy miért mondott le az F1-ről.
„Soha nem versenyeznék a Forma-1-ben, mert nagyon sokat változott, mióta felnőttem” – mondta Bamber, akinek a legfőbb gondja az, hogy szerinte egy sikeres Forma-1-es pályafutás kizárólag a pénzen múlik: „Már nincsenek ott igazi profik, csak olyanok, akik pénzt költenek, az autók pedig túlságosan mérnökiek. Ha igazán gazdag vagy, meg tudod fizetni a győzelmet. Csak néhány hely van, például a Ferrarinál, a Mercedesnél és a Red Bullnál, ahol pénzt tudsz keresni, az összes többi fizet azért, hogy ott versenyezhessen.”
Bár a helyzet annyira azért nem vészes, mint Bamber állítja, kétségtelen tény, hogy meglátása nem áll túlságosan távol a valóságtól. A pilóta Le Mans-i győztes társa, Nico Hülkenberg minden bizonnyal nem is orrol meg a kijelentésért, hiszen a német maga is a meg nem értett zsenik közé tartozik: teljesítménye alapján sokak szerint helye lenne valamelyik csúcsistállónál, de hiába hozták hírbe néhány éve a Ferrarival, a maranellóiaknál és másik topalakulatnál sem kapott lehetőséget.
Noha megsorozta a csúcskategóriát, azt Bamber sem titkolja, hogy a Ferrari hívó szavának nehezen tudna ellenállni: „Régebben több gyári támogatású csapat volt, Ferrari, Honda, BMW például. Hét vagy nyolc csapat élvezte valamelyik gyár támogatását, manapság viszont csak három ilyen együttes van. Most egyáltalán nem foglalkoztat az, hogy a Forma-1-ben szerepeljek, de persze lehet, hogy néhány éven belül ez megváltozhat. Mondjuk abban az esetben, ha a Ferrari hívna!” – fogalmazott a pilóta.
Arra valószínűleg különösebb kockázat nélkül lehet fogadni nagyobb összegben is, hogy az említett hívás a Ferrari Forma-1-es csapata (vagy másik F1-es gárda) részéről soha nem fog megtörténni Bamber irányába. Az új-zélandi egyébként az idei Le Mans-i 24 óráson is eltűnik az élmezőnyből: a két LMP1-es, azaz ottani csúcskategóriás Porsche-egységben nem kapott helyett, így a GTE Pro kategóriában indulhat a futamon egy 911 RSR-rel, Fred Makowiecki és Jörg Bergmeister partnereként.