Tavaly még különlegességnek számított a Forma-1-ben a hőkamera, idén viszont kis túlzással már tömegportékának lehetett mondani a pit lane-en. A Red Bull és partnere, a FLIR azt is felfedte, hogy mely területeken alkalmazzák az egyre kifinomultabb kütyüket.
A 2013-as Olasz Nagydíjon az élő televíziós közvetítések képi anyagáról gondoskodó FOM azzal okozott nagy meglepetést, hogy első ízben keverték be a világadásba az autóra szerelt hőkamera képét. Azóta már teljesen megszokott, hogy az edzések és a versenyek közvetítése során ilyet láthatunk, s nem túlzás kijelenteni azt sem, hogy idén már minden csapatnak volt olyan munkatársa, aki ilyen kamerával kezében jött-ment a boxutcában.
A Red Bull a FLIR nevű céggel szerződött a hőkamerás megoldások szállítására, a csapat idén a versenyek helyszínein és a gyárban is alkalmazta a vállalat szerkezeteit. „A hőkamerás képalkotás mostanára létfontosságú eszköz lett a hőmérséklet kontrollálásának és az abroncsok kezelésének területén is” – mondta a technológia térnyerésével kapcsolatban az előző négy évadban az egyéni, valamint a konstruktőri vb-címet is elhódító, idén azonban a vártnál gyengébben teljesítve a csapatok között csak a 2. helyen végző energiaitalosok alakulat vezetője, Christian Horner.
A versenycsapat a futamokon és a demonstrációs eseményeken olyan „kéziszerszámot” használ a versenyautók ellenőrzésére, amely Bluetooth segítségével összekapcsolható a munkatársak okostelefonjaival, így az elkészült képeket, a begyűjtött adatokat akár azonnal továbbítani lehet a gyárban dolgozó mérnököknek. A versenytevékenység mellett a hőkamerás eszközöknek fontos szerep jut a gyárlétesítmény elektronikai- és informatikai rendszerének ellenőrzése, karbantartása során is.
„A gyár nagyobb elektromos rendszereinek, kapcsolótábláinak ellenőrzése során a hőkamerák használatával sokkal könnyebb felderíteni a problémás területeket. Az, hogy a kollégáink érintés nélkül tudják felderíteni a gondokat, jelentős mértékben javítja a biztonságukat, ugyanakkor felgyorsítja és megbízhatóbbá teszi a karbantartási munkálatokat, így a gyár leállási ideje is jóval kevesebb” – magyarázta Steven Geary, a Milton Keynes-i Red Bull-főhadiszállás karbantartásért felelős menedzsere.
A FLIR egyébként olyan hőkamerás megoldást is kínál, amelyet akár versenyautókra optimalizáltnak is lehet nyilvánítani. A vállalat tájékoztatása szerint a Red Bull használja is a Lepton típusjelű terméket, amely nagyjából akkora, mint egy radíros ceruza feje.
A vállalat és a Red Bull egyébként nyáron egy látványos demonstrációs videót is közreadott, amelyet érdemes megtekinteni.