Monacóban sem a hagyományok, sem a helyszűke miatt nincs lehetőség drasztikus változatásokra a legendás Forma-1-es pályán, ám a hercegségben mégis évről évre törekednek arra, hogy újítsanak, fejlesszenek. Idén egy olyan változtatást eszközöltek, amelyre a csapatok régóta vártak és a szó legszorosabb értlemében kitörő örömmel fogadták.
Két éve a versenyirányítás épületét újították meg, tavaly pedig az uralkodó Grimaldi-család kapott új páholyt, ebből azonban a főszereplők, a csapatok vajmi keveset profitáltak. Nem úgy az idei fejlesztésből, hiszen erre az évre a garázsokat fejlesztették, így az istállók mostantól kétszintes mobil garázsépületekben, az eddigieknél jóval kényelmesebben tölthetik a hetet és a hétvégét. A leváltott épületek 15 éven át szolgáltak, s bár komoly előrelépést jelentettek a korábban használt sátorviskókhoz képest, valóban eljött a ideje annak, hogy a csapatok nagyobb helyen munkálkodhassanak.
Az új létesítmények kétszintesek, így az alapterület a harmadával, háromszor 150 négyzetméternyire nőtt. A földszinten található a garázs és a felszerelések, az első emeleten a mérnöki irodák, egy-egy kisebb tárgyaló, valamint a számítástechnikai infrastruktúra kapott helyet, legfelül pedig a pilóták számára rendeztek be egy kisebb mosdót, de ugyanitt található egy helyiség a legfontosabb VIP vendégek számára is. Utóbbiak egy üvegborítású teraszról élvezhetik a boxutcában zajló eseményeket.
Mivel mobilépületekről van szó, a tervezés során nagy gondot fordítottak arra, hogy optimalizálják az építéshez, bontáshoz szükséges időt. Az épületsor 14 nap alatt építhető és bontható, a szakembereknek 400 tonnányi fémet és egyéb anyagot kell megmozgatnia: a felhasznált vascsövek hosszúsága összesen 30 kilométer, az elektromos kábeleké pedig 6,3 kilométer. A komplexumban 1220 darab elektromos konnektor, 1488 darab izzó található, a tetőt pedig 48 ezer darab szegeccsel rögzítették a helyére.
Ahhoz, hogy Monaco idén is a szokásos pompáját nyújtsa, a szervezőnek, a hercegségbeli Autóklubnak ezúttal is elképesztő mutatókat kell produkálnia. A mobil lelátók összsúlya 1100 tonna, a nyomvonal körül pedig 21 kilométernyi szalagkorlátot, 880 méternyi Tecpro biztonsági falat és 20 ezer négyzetméternyi drótkerítést és 1420 darab abroncsból álló gumifalat húztak fel. Rendelkezésre áll a pálya körül 12 darab vontatóautó, 10 darab daruskocsi és 800 darab tűzoltókészülék is. Az edzések és a futamok során 650 fős gyorsbeavatkozó személyzet, 620 fős sportbírói- és biztonsági személyzet, továbbá 120 hivatásos tűzoltó teljesít szolgálatot. Utóbbiak rendelkezésére áll 5 tűzoltókocsi és 2 darab, extrém helyzetekre felkészített jármű is.
A versenyirányítás 15 darab fix és 34 darab mozgatható kamerával figyeli a pályát, a kommunikáció összesen 10 rádiós hálózaton, 256 darab adóvevő berendezéssel zajlik. Izgalmasak az orvosi szekció mutatói is: a pályakórházban 37 orvos és 40 ápoló szolgál, akiknek szükség esetén 3 ambulanciás és 5 esetkocsi, valamint egy helikopter áll a rendelkezésükre.
Emlékeztetőül: a városi kör hossza 3337 méter, amelyen vasárnap 78 kört kell teljesítenie a mezőnynek. A körrekord – köszönhetően a Pirelli vadonatúj, hiperlágy keverékű abroncsainak – már a csütörtöki edzésnapon megdőlt: az új csúcs Daniel Ricciardo 1:11,841-es ideje, amellyel a Red Bull pilótája élen zárta a második szabadedzést.
Fotók: F+1 Blog, Force India