Monacót nem véletlenül tartják a korona gyémántjának a Forma-1 világában: a parányi hercegség szűk, kanyargós versenypályája különleges látványosság, ráadásul a tradíciók és az egyedi kihívás miatt erre a viadalra mindenki megsokszorozott erőbedobással, jóval inkább felpörögve készül. Idén is így van ez, pedig az égvilágon semmi nem utal arra, hogy a Mercedes ellen bárkinek lenne ellenszere.
Noha a karakterisztikáját tekintve egyedülálló helyszínen az évad eddigi részében elsöprő fölénnyel domináló csillagos alakulat valóban kevesebbet profitálhat legfőbb erősségéből, a hajtásláncból, valószínűleg mindenkinek beugrik, hogy tavaly ugyanitt Nico Rosberg pole pozícióból aratott mesteri győzelmet. A 2013-as emléknek elméletileg józanító hatással kellene lennie, az ellenfelek a szerdai sajtónapon igyekeztek optimizmust sugallni, amihez a Mercedesnél udvariasan statisztáltak, elismerve azt, hogy a hajtáslánc-előny ezúttal valóban minimális lehet.
A márka versenyzőinek házon belüli harca egyébként ezen a hétvégén tényleg kulcsfontosságú fázishoz érkezhet: ha Nico Rosberg ezúttal sem nyer az utóbbi négy futamon zsinórban diadalmaskodó 2008-as bajnok Lewis Hamilton ellen, roppant nehéz, akár kilátástalannak is mondható helyzetbe kerülhet. Mivel a jelek szerint ezt a vb-t csak egy jó kis házi derbi tudná megmenteni, a német-brit páros hétvégi küzdelme különös jelentőségű, s ezt talán lefutottnak sem kell még tekinteni: az idén először bevetésre kerülő szuperlágy abroncsok, valamint a nagyobb nyomaték és a kisebb leszorítóerő kombinációja révén az eddigieknél jóval harapósabb szalagkorlátok megadják a lehetőséget Rosbergnek arra, hogy belepiszkítson társa nagy szériájába és új életet leheljen saját esélyeibe.
A harapós szalagkorlátoktól egyébként mindenki tart: az F+1 Blog azt érzékelte, hogy bár vannak, akik igyekeznek elbagatellizálni a jóslatot, amely szerint a monacói körözés az új autókkal sokkal veszélyesebb lehet, azt senki nem vitatja, hogy a rizikófaktor jócskán megnőtt.
„Azt nem mondanám, hogy a világ kifordult a sarkából, de az biztos, hogy ezek a kocsik sokkal többet csúszkálnak, mint a korábban, így sokkal-sokkal könnyebb beleszaladni a hibába” – mondta a Force India versenyzője, Nico Hülkenberg. „A szabadedzéseken nagyon jól, hiba nélkül, lépésről lépésre kell felépíteni a ritmust és a tempót. A közel tökéletes kört nagyon nehéz összerakni itt, főképp az időmérő edzésen, amikor az adrenalin pumpál a szívedben, a szádban, mindenütt, viszont ezen a helyszínen épp ez a jó, a különleges.”
Felipe Massa, a Williams rutinos brazil pilótája nem volt annyira derűlátó, mint Hülkenberg: a dél-amerikai szerint vezetéstechnikai szempontból a monacói viadal talán még soha nem volt annyira nehéz, mint amilyen az idei lesz. „Nincs olyan része a pályának, amely kifejezetten kritikus lenne, mert az egész az lesz. Vannak, akik a féktávoktól tartanak, mert az előző futamokon gondjaik voltak a fékekkel. Nálunk nem volt ilyen probléma, így engem a kanyarok kijárata aggaszt inkább, a lassú kanyarokból a nagyobb nyomaték miatt sokkal neccesebb lesz kigyorsítani. A csütörtöki edzések után biztosan okosabbak leszünk” – mondta Massa.
Újoncként különösen nehéz Monacóban jól, hibamentesen versenyezni – erről Marcus Ericcson, a Caterham versenyzője beszélt az F+1 Blognak: „A GP2-ben lehúztam négy évet, így tudom jól, hogy mit kell tennem, hogyan kell felkészülnöm, erre a rendkívül kemény hétvégére, amely az új szabályok miatt a Forma-1-ben is sokkal nehezebb lesz. 78 körön át lavírozni egyáltalán nem lesz egyszerű, kiváltképp úgy, hogy a nagyobb nyomaték és a kisebb leszoríterő miatt a kocsik sokkal többet fognak csúszkálni” – fogalmazott az elsőéves svéd, aki azt is elárulta: csak minimális „falazásra”, azaz szalagkorlát-érintésre számít.
Pár éve a spanyol televízió munkatársai Fernando Alonso elé toltak egy pályarajzot és arra kérték, hogy jelölje be azokat a pontokat, ahol kisebb-nagyobb mértékben érinti a szalagkorlátot egy kör során. A kétszeres világbajnok kis túlzással körberajzolta a nyomvonalat egy filctollal, Ericcson viszont a jelek szerint nem lesz ennyire bevállalós, ugyanis amikor az F+1 Blog hasonlóra kérte, pusztán három pontot jelölt meg.
„Igazándiból sehol nem szeretnék falazni, de vannak olyan pontjai a pályának, ahol lehet ilyesmit csinálni. A 12-es kanyar kijáratánál például minél közelebb kell menni a szalagkorláthoz a jó kigyorsítás érdekében, így ott belefér némi falazás, de a 18-as és a 19-es kanyarnál is lehet érinteni a szalagkorlátot anélkül, hogy komolyabb sérülést okoznánk az autón” – mondta az északi versenyző.
Olyanok is vannak persze, akiknek nem - vagy legalábbis nem csak – a versenyzésen kell morfondírozniuk: ilyen például Pastor Maldonado, aki alatt több forrás szerint is rezeg a léc, de nem az utóbbi időszak balhéi miatt, hanem azért, mert a venezuleai sportminiszter a napokban bejelentette, hogy elege van az autóversenyzők állami támogatásából. Ez állítólag odáig vezethet, hogy kihúzhatják a szőnyeget az állami olajtársaság, a PDVSA által vastagon pénzelt korábbi egyszeres futamgyőztes talpa alól, a pilóta azonban állítja, hogy nincs vész.
„Az egy dolog, hogy mit állít a sportminiszter, hiszen engem a PDVSA támogat, amihez a sportminisztériumnak semmi köze. Tavaly voltak versenyzők, akik trükköztek az állami forrásokból származó pénzekkel, így talán nem is meglepő, hogy elegük van ebből, de nekem semmi közöm nem volt ehhez. A PDVSA nem is közvetlenül engem, hanem a csapatot támogatja, így a menedzsment tagjait, vagy a PDVSA-s srácokat kellene inkább megkérdezni a helyzetről” – fogalmazott a dél-amerikai fenegyerek.