Noha a Forma-1-es évad kezdete rohamosan közeleg, a McLaren még mindig csak vergődik a sportágba visszatérő új motorszállító partnerével, a Hondával. Yasuhisa Arai, a japán márka sportprogramjának vezetője a nehéz helyzet ellenére bizakodó, ám a barcelonai gyakorlás után nyíltan kijelentette: időre van szükség ahhoz, hogy a hajtáslánc összes gyermekbetegségét orvosolni tudják.
Mint az összesítésekből kiderül, a csapnivalóan sikerült jerezi nyitóteszt után a McLaren-Honda MP4-30-asa a múlt heti barcelonai tréningen is csak 124 kör megtételére volt képes a négy nap során. Ez negyedannyi, mint amennyit a mindenki által mércének tekintett Mercedes produkált, így egyáltalán nem meglepő módon a dicsőséges közös múltat folyton folyvást felemlegető rajongók túlnyomó többsége egyre inkább aggodalmaskodik.
Nem köntörfalaz Yasuhisa Arai sportigazgató sem: a szakember saját bevallása szerint töretlenül optimista, azonban az F1i online szaklapnak adott barcelonai interjújában azt is hangsúlyozta, hogy időre van szükség az új hajtáslánccal kapcsolatos problémák megoldásához. „Picit több időre van szükségünk” – fogalmazott a Honda sportprogramjának főnöke. „Napról napra sokat tanulunk, de úgy jönnek elő a problémák, mint a kis felbukkanó ablakok a számítógépes játékokban. Amikor úgy gondoljuk, hogy egy problémát megoldottunk, azonnal felbukkan a másik. Van tennivalónk bőven, mert egymás után jönnek elő sorban a gondok.”
Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója úgy sommázta a barcelonai gyakorlást, hogy a wokingi alakulat az előre eltervezett programnak csupán az 50 százalékát tudta teljesíteni az eddigi tesztelések során. Arai hasonlóképp gondolkodik, ám saját bevallása szerint a hajtóművel kapcsolatos gondok jobbára a minőségellenőrzéssel és nem a tervezéssel kapcsolatosak, így nincs akadálya annak, hogy a hajtóműt lehomologizáltassák a szezonra.
„Az autó egészével kapcsolatban hasonlóak az érzéseim, mint Eric Boullier-nek, de a motor tervezési munkálataival már végeztünk, ezt a jövő héten homologizáltathatjuk, viszont a beállítási adatokkal kapcsolatban egyelőre az alapoknál járunk. Sok adat áll rendelkezésünkre az olyan dolgokkal kapcsolatban, mint például az üzemanyag-befecskendezés, a gyújtás időzítése, a turbónyomás, de ezeket még nem véglegesítettük. Nap mint nap keményen dolgozunk az adatok kiértékelésén, hogy megértsük, mi a jó és mi nem az. Kemény napokat töltünk ezzel” – mondta a szakember.
Arra a kérdésre, hogy a melbourne-i nyitányra száz százalékos lehet-e a Honda, Arai pusztán annyit felelt, hogy „mindenki arra törekszik, hogy száz százalékos legyen, de valami minden egyes napon történik.” Egy másik kérdésre, hogy mikor érheti el a Honda a száz százalékot, a szakember odaszúrta, hogy „nekünk mindig ez a célunk, de az egyik versenyen elért száz százalék nagyon más ahhoz képest, hogy mit jelent a száz százalék egy másik futamon”.
A Honda a Mercedes-Renault-Ferrari triumvirátushoz képest egy évnyi hátránnyal ugrik neki a Forma-1-ben tavaly bevezetett 1,6 literes, V6-os, turbós, hibrid hajtáslánc-formulának és sokan úgy vélik, hogy a jótékony hatással lenne a japán márka programjára, ha számíthatnának egy második csapatra is. A gyártó már a visszatérés 2013-as bejelentésekor deklarálta, hogy az első idényben kizárólag a McLarenre kívánnak összpontosítani, az F1i felvetésére viszont Arai nem vetette el az ötletet.
„Nem kaptunk ajánlatot senkitől arra vonatkozóan, hogy szívesen lennének a második csapatunk, talán azért, mert úgy gondolják, hogy a Honda egy picit titokzatos” – mondta a szakember. „Ha rajtunk múlna… Nehéz kérdés ez, mert nem tudom, hogy az évad közben képesek lennénk-e felkészülni egy második csapat ellátására. Most erre a szezonra összpontosítunk, idén pedig csak egy csapatunk van, a McLaren.”